Byte av systemdisk inkl. ny GRUB o.s.v...

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Byte av systemdisk inkl. ny GRUB o.s.v...

Inlägg av farmfield »

Får nytt GK på måndag och funderade på om jag skulle slänga in en SSD i samma veva... Några frågor dock...

Hur kopierar jag enklast över rootpartitionen på den nya disken?

Min plan är annars följande: Partitionera & formatera nya disken till Ext4 + swap. Kopiera över rooten på nya partitionen. Fixa fstab så den monterar rätt. Boota från skiva och installera GRUB på nya disken. När jag bootat och vet allt fungerar så tar jag bort den gamla systempartitionen och utökar min /home med detta utrymme. Typ.

Är det nåt mer jag behöver tänka på att fixa? Vad har jag missat?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Byte av systemdisk inkl. ny GRUB o.s.v...

Inlägg av pun »

Jo du har missat att man gör helst en ren installation....

Är väl enbart "noobs" som inte klarar att ha koll på sina personliga backuper.

Sen kanske det finns speciella fall där man ev kan täcka sig att man måste kopera över en hårddisks innehåll.

Ev så här...
http://www.howtogeek.com/howto/19141/cl ... u-live-cd/

Men varför böka på med det.... ???
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Backup är väl ingen issue... Vi pratar ett ton moddar & shoit som måste göras om, lägga in källor, installera om programmen o.s.v...

Förstår inte vad problemet/risken skulle vara med att flytta systemet till en ny disk...

Ang. 'dd' - som används i guiden du länkar till - hänger jag inte riktigt med på varför jag skall ta till sånt..? Det är väl knappast annat jag skall flytta än alla filer/mappar och bara se till att jag inte ändrar på rättigheterna på desamma, eller?

Känns som nån recursive mv/move borde kunna lösa det där... Eller missar jag nåt? Vad är det 'dd' ger mig?
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 16 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Nu har jag inte bytt diskar sen vi fick grub2 men principen är densamma.

1) kopiera över partitionerna men GParted
2) fixa till /etc/fstab om/där du använder /dev/sdxy istf uuid plus för ev ny swap
3) installera grub med grub-install

Taget ur minnet men tror inte att jag glömt nåt men det återstår att se ;)

Grub2's grub.cfg kör på uuid så den bör inte orsaka några problem.

Det du behöver tänka på är att det kan strula om du sen har båda diskarna inkopplade när du bootar upp då kopian på en partition har samma uuid som originalet. Du vet alltså då inte vilken av partitionerna som kommer att monteras, dvs originalet eller kopian. Så koppla bort originalet när du testar uppstarten.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo men inget slår en ren installation.... ;)

Installationen tar max 10 minuter sen att lägga till några PPAs tar några minuter till.

Sen har man en personlig backup i "molnet" eller på en extern disk så tar det en stund till.

Jag skulle hursomhelst under inga omständigheter inte göra en ren installation !!!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kändes som detta var lite vad jag pratar om; https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php ... 28#p596228

Men oroar mig lite för vad dom skriver om /var/ med slitage på disken med loggfilerna... Är det verkligen nåt att bekymra sig över?

@Plun

Det är inte riktigt så enkelt. Bara att mekla in den patchade versionen av Liferea är ett helskotta t.o.m. om man vet om hur man skall göra, hehe... Det fick jag erfara när jag skulle testa Hund's ext4-patchade Liferea och sen gå tillbaka till min variant...

En tanke skulle ju vara att göra en LiveDVD av mitt eget system... Förr fanns det ju nåt program som fungerade så, att man byggde Live-skivor med utgångspunkt ifrån sitt eget system...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Kändes som detta var lite vad jag pratar om; https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php ... 28#p596228

Men oroar mig lite för vad dom skriver om /var/ med slitage på disken med loggfilerna... Är det verkligen nåt att bekymra sig över?

@Plun

Det är inte riktigt så enkelt. Bara att mekla in den patchade versionen av Liferea är ett helskotta t.o.m. om man vet om hur man skall göra, hehe... Det fick jag erfara när jag skulle testa Hund's ext4-patchade Liferea och sen gå tillbaka till min variant...

En tanke skulle ju vara att göra en LiveDVD av mitt eget system... Förr fanns det ju nåt program som fungerade så, att man byggde Live-skivor med utgångspunkt ifrån sitt eget system...
Angående SSD så kör jag då själv en sådan och följer då en Arch-snubbes eminenta råd.

http://cptl.org/wp/index.php/2010/03/30 ... -in-linux/

Guiden kräver lite koncentration och att det är flera sidor !!!

Hur nu livslängden är för en SSD-disk tvistar de vise om....jag har iaf kört ovanstående guide sedan i Juni.

--------------------------------------------
Jag kan inte se att Liferea skulle vara något problem mot att få en ren installation.... Urrrk... IMHO.. ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Kändes som detta var lite vad jag pratar om; https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php ... 28#p596228
Jo, lever man i terminalen så ... För min del mest användbart om man vill bryta ut nån del, t.ex /home, till en egen partition. I övrigt föredrar jag det grafiska verktyget men det kanske beror på att jag har ganska många partitioner och då enklare att få en överblick på vad jag håller på med ::)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Hur nu livslängden är för en SSD-disk tvistar de vise om....jag har iaf kört ovanstående guide sedan i Juni.
Och detta med /var/ på SSD'n?

Annars är det ju inte spec. avancerat att skapa en liten partition nånstans på nån disk för /var/ om man nu är nervig för just den biten...
Jag kan inte se att Liferea skulle vara något problem mot att få en ren installation.... Urrrk... IMHO.. ;)
Nä, funderade tidigare idag på om skälet till att jag ville göra den här klongrejen var för att jag är lat eller om det egentligen bara är för att få en ursäkt att leka, experimentera & lära mig nåt... För så dj*a mycket jobb är det ju inte när jag tänker efter, hehe... ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
pun skrev:Hur nu livslängden är för en SSD-disk tvistar de vise om....jag har iaf kört ovanstående guide sedan i Juni.
Och detta med /var/ på SSD'n?

Annars är det ju inte spec. avancerat att skapa en liten partition nånstans på nån disk för /var/ om man nu är nervig för just den biten...
Jo nu är jag inte med på vad det är för speciellt med /var/.....

Ta dig tid och läs guiden ! Noga !

Vitsen är att man tar bort journaling fårn EXt4 och sedan att TRIM är korrekt.

Efter det finns det några småtips för att optimera ännu mer...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Jo nu är jag inte med på vad det är för speciellt med /var/.....
Det är väl där aktiviteten ligger i drift av systemet...
linux.about.com skrev:The /var contains data that is changed when the system is running normally. It is specific for each system, i.e., not shared over the network with other computers.
Ta dig tid och läs guiden ! Noga !

Vitsen är att man tar bort journaling fårn EXt4 och sedan att TRIM är korrekt.

Efter det finns det några småtips för att optimera ännu mer...
Förväntade mig en doktorsavhandling i lagring på SSD men detta var ju inget att hänga i granen sett till mängden 'jobb'... ;D

Jag blev mest förvånad att man då gör detta efter man installerat systemet... Sett till att disken inte är formaterad ext4 som ny trodde jag att man formaterade innan installationen men angav flagga/växel för att inte journalföra - vilket man t.ex. gör i en OS X-installation... Samma för resterande funktioner med TRIM o.s.v... Men det är väl skit samma, före eller efter... ;)

Men jättetack! :)

Sen, huruvida det nu blir en SSD eller inte är ett beslut jag då tar imorrn. Vi får helt enkelt se vilket humör jag är på... ;)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"