Uppdatering 9.04 => 10.04LTS = svart skärm

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Svensson
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Uppdatering 9.04 => 10.04LTS = svart skärm

Inlägg av Svensson »

Installerade denna dator första gången med 6.06 uppgraderade senare till 8.04 och 9.04 alla gånger fungerade grafiken i alla fall hjälpligt.

Om jag förstått det rätt så finns det ingen /etc/X11/xorg.conf längre.
Den hade jag nog ändrat en hel del i under åren.

Förmodligen så supportas inte det gamla ATI-kortet i 10.04, det har nog inte funnits någon drivrutin för detta någon gång, men jag lyckades tidigare fixa upplösning för både 1024x768 och 1920x1200 genom att ändra i en del filer som jag inte har backup på och dessutom inte kommer ihåg vad dom hette. :evil:

När jag startar datorn och håller ner shift så förväntade jag mig en bootmeny.
Istället så flimrar skärmen några gånger sedan hörs TRUMMORNA så datorn startar upp.
Men jag kan inte logga in (det borde man kunna göra i blindo).
Jag tror att det är problem både med grafiken och tangentbordet.

Några tips någon.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Uppdatering 9.04 => 10.04LTS = svart skärm

Inlägg av farmfield »

jodå, xorg.conf finns allt kvar även om den inte alltid används... Kan det vara så att saker i just i xorg.conf ligger kvar och spökar?

Och det är [shift] som gäller vid boot för att komma till GRUB. Där skulle jag starta upp i felsökningsläget och ta en titt i xorg.conf för att se vad som pågår, om den bootar med gamla inställningar som inte stöds eller vad det kan vara...
Svensson

Inlägg av Svensson »

Shift vid boot fungerar inte, det är ett av problemen.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

farmfield skrev:jodå, xorg.conf finns allt kvar även om den inte alltid används... Kan det vara så att saker i just i xorg.conf ligger kvar och spökar?

Och det är [shift] som gäller vid boot för att komma till GRUB. Där skulle jag starta upp i felsökningsläget och ta en titt i xorg.conf för att se vad som pågår, om den bootar med gamla inställningar som inte stöds eller vad det kan vara...
För att göra det helt klart en gång för alla så finns det ingen xorg.conf i nyare utgåvor !!! Det bara är så.... !!!! 100% helt säker !!!

https://wiki.ubuntu.com/X/Config

I detta fall är det sannolikt att det finns en xorg.conf eftersom installationen är så gammal.... ganska häftigt faktiskt... :D

Eftersom installationen är så gammal så tror jag att gamla GRUb används och då är det "Esc" som gäller för grub-menyn

Utmaningen sedan är att det borde funka eftersom gamla ATI-kort använder den öppna drivaren som standard.

Det finns dock trubbel med KMS som man införde i kärnan och då kan man prova med att starta med radeon.modeset=0 som tillägg till quiet nosplash i bootsträngen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Huruvida den finns i original är väl inte intressant, huruvida den tas hänsyn till är det.

Sen är det intressant om man av något skäl måste ha en - som jag... För jag måste köra inställningar i xorg.conf för att få ifång xinerama/TV-ut på min burk, alltså har jag en xorg.conf... ;)

En annan fråga är, om man t.ex. kör den öppna drivaren till Nvidia, öppnar drivrutinspanelen och ändrar till t.ex. nvidia-current, sparas inte det i xorg.conf då? Hur anges det annars till systemet?

Edit: Anar att det sparas under /etc/X11/xorg.conf.d/ men det är imo skit samma mot att ha en xorg.conf eftersom det betyder samma sak i slutändan...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Huruvida den finns i original är väl inte intressant, huruvida den tas hänsyn till är det.

Sen är det intressant om man av något skäl måste ha en - som jag... För jag måste köra inställningar i xorg.conf för att få ifång xinerama/TV-ut på min burk, alltså har jag en xorg.conf... ;)

En annan fråga är, om man t.ex. kör den öppna drivaren till Nvidia, öppnar drivrutinspanelen och ändrar till t.ex. nvidia-current, sparas inte det i xorg.conf då? Hur anges det annars till systemet?

Edit: Anar att det sparas under /etc/X11/xorg.conf.d/ men det är imo skit samma mot att ha en xorg.conf eftersom det betyder samma sak i slutändan...
Utanför ämnet: Jo kraftigt OT.....

I ditt fall så skapar du då en xorg.conf via sudo nvidia-xconfig
Sen kan man bemöda sig att läsa nvidias manual
http://us.download.nvidia.com/XFree86/L ... index.html
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Fast är det 'ot' sett till problemen folk har? Om problemen ligger i att systemet valt fel drivare, hur löser du det i felsökningsläget annars? Utan xorg.conf?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Fast är det 'ot' sett till problemen folk har? Om problemen ligger i att systemet valt fel drivare, hur löser du det i felsökningsläget annars? Utan xorg.conf?
Jo nu har oftast inte "folk" det här problemet utan problemet syns enbart i forum... ;)

Xorg 1.8 samt Xorg 1.9 detekterar automagiskt grafikkort och konfigurerar därefter oftast helt korrekt.

Vad som sedan är nytt är det felsäkra grafikalternativet i Recovery-menyn.

Efter det får man rota vidare och slutar oftast hos Launchpad.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:
farmfield skrev:Fast är det 'ot' sett till problemen folk har? Om problemen ligger i att systemet valt fel drivare, hur löser du det i felsökningsläget annars? Utan xorg.conf?
Jo nu har oftast inte "folk" det här problemet utan problemet syns enbart i forum... ;)
Jag är för lat för att skriva m ä n n i s k o r - eller har du nån bättre generell term för 'people' som i 'människor i allmänhet'..? ;)

Hoppas ingen tar det fel bara, så får man be om ursäkt för att man är från Göteborg... ::) ;)
Xorg 1.8 samt Xorg 1.9 detekterar automagiskt grafikkort och konfigurerar därefter oftast helt korrekt.

Vad som sedan är nytt är det felsäkra grafikalternativet i Recovery-menyn.
Men i denna och en tråd till har supportsökarna bägge Geforce Go 4xx vilka strular... är det då det felsäkra läget som gäller menar du?

Men sen då?
Efter det får man rota vidare och slutar oftast hos Launchpad.
Om man inte är svensk då, för då hamnar man oftast hos dig... ;) ;D
Svensson

Inlägg av Svensson »

Esc. fungerade inte heller vid bootning, men jag har lyckats logga in tror jag.

Jag kommer inte ihåg hur man kommer ur grafikläget.

Någon som vet...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Nu är jag inte med..... flimrar det bara i grafikläge ?

Observera min skrivning om radeon.modeset=0 innan Farmfield gick OT...
Svensson

Inlägg av Svensson »

Det flimrar bara i uppstart innan trummorna kommer, sedan är det svart.

Jag vill starta terminalen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"