Hjälp installera firefox

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
maol.mob
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Hjälp installera firefox

Inlägg av maol.mob »

Hej!
Skulle behöva hjälp med att installera svensk version av firefox.
1.Laddade ner firefox från deras hemsida till linux.
2.Dubbelklickar på filen jag laddade ner.
3.Öppnas i archive manager.

Vad gör jag sen? har testat allt möjligt men får inte till det :S
Blir det alltid såhär när man försöker installera program i ubuntu 10.10?

Tacksam för svar.
Mvh Martin
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp installera firefox

Inlägg av mcNisse »

Radera filen direkt.
Använd pakethanteraren för att installera program/paket så slipper du strul.

Gå in i pakethanteraren och installera svenska språkfiler för firefox, även firefox om du saknar den. Sedan behöver du bara ändra systemspråk och det bara fungerar.
maol.mob
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maol.mob »

Tack för svar. Vart hittar jag svenska språkfiler?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Vad menar du med svensk version? Vill du ha svensk version på Firefox menyer eller vill du ha rättstavningskontroll på svenska?

Jag vet inget annat sätt att få svenska menyer i Firefox annat än att välja svenska som språk i hela Ubuntu, dvs ändra till svenska under System -> Administration -> Language Support.

Om du istället söker efter sv. språkfiler för att få svensk rättstavningskontroll så hittar du sådana filer här: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... age-tools/

Därefter ställer du markören i något formulär på någon webbsida, t.ex. Googles sökruta, och klickar på höger musknapp. Då ska du få upp en lista med alternativ. Aktivera check Spelling och gör sedan om proceduren och välj svenska som språk under Languages i samma högerklicksmeny.

För att installera Firefox i Ubuntu skriver du så här i Terminalen:

Kod: Markera allt

sudo aptitude install firefox
Därefter är det kanske idé att installera Flash:

sudo aptitude install flashplugin-installer
Adblock är ett bra tillägg som blockerar för annonser:

sudo aptitude install adblock-plus
Anledningen till att du inte ska ladda ner och installera filer från Internet i första taget i Ubuntu är att Ubuntu har förråd med program som man kommer åt från Programvaruhanteraren (Software Center). Du slipper ladda ner filerna från utvecklarnas hemsidor och slipper också att hålla koll på uppdateringar m.m. I Windows måste man själv övervaka att programmen är uppdaterade då endast Windows (och Microsoft Office) uppdateras automatiskt genom MS uppdateringshanterare. Vissa Windows-program kontrollerar själv om uppdateringar finns tillgängliga, men det är långt ifrån självklart och framförallt upp till programvarutillverkaren att bestämma. I värst fall använder du en gammal version av ett program som kanske har en känd säkerhetsbugg som du är helt ovetandes om. Det här är extra allvarligt om vi talar om en webbläsare eftersom webbläsarna är extra exponerade för skadlig kod. Det är därför smidigt att Ubuntu administrerar alla uppdateringar till program som är installerade genom Ubuntus programvaruhanterare automatiskt så slipper du hålla koll själv. Rätta mig gärna om jag har fel ubuntusar!

Jag hoppas att jag svarade på rätt fråga...
Skriv svar

Återgå till "Internet"