webbläsarproblem

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
NinTew
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

webbläsarproblem

Inlägg av NinTew »

Hej
Jag har nu använt ubuntu en tid och är jättenöjd. Det går som på räls.
Men lite problem måste man ju ha och det är webbläsarna som är mitt problem.
Jag använder flera webbläsare för olika grejer och Chromium, Epiphany och A Webbläsaren funkar som jag vill men jag har problem med ETT litet spel i några andra läsare. Det är ett Adobe Flash Player spel. Jag har ver 10,1,85,3 I vissa läsare blir det inte nån bild alls men i andra kommer spelet fram men när man sen ska klicka på startknappen för spelet så försvinner knappen men sen är det stopp. Jag har försökt kolla i läsarna om jag har nån inställning som ska ändras men antingen står det redan att det är ok att köra flash eller så hittar jag ingenstans att ändra. Jag har tillåtit java och kakor och popup och allt jag kan komma på men det vill sig inte. Läsarna som jag testat är

Dooble web browser - ingen bild
Midori - bild men fungerar ej när jag försöker starta spel
Rekonq - ingen bild
Arora - ingen bild

Jag har också problem med Seamonkey som är väldigt instabilt. Den stänger ofta av sig och startar bara om ibland när jag väljer växla användarprofil.

Nu ska jag iväg till skolan men kommer att kolla om det är någon som har nått tips till nån av läsarna så jag kan komma vidare. Alla tips mottages tacksamt.

En liten fånig fråga till, jag brukade använda en webbläsare som heter Lunascape. Det fiffiga med den är att man kan ha tre olika läsare öppna samtidigt i en. Hoppas ni som är lite mer tekniska förstår vad jag menar. Finns det nått projekt som jobbar med något liknande för Linux? Det är nog det enda jag saknar från mitt tidigare liv.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: webbläsarproblem

Inlägg av mcNisse »

Det kanske är ett shockwave spel? Det går inte...
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Lunascape finns inte till Linux hur som helst.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag har också problem med Seamonkey som är väldigt instabilt. Den stänger ofta av sig och startar bara om ibland när jag väljer växla användarprofil.
Nar du kor flash eller rent allmant?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kör du 32- eller 64-bitars Ubuntu?
NinTew

Inlägg av NinTew »

Jaha då ska vi se om jag kan svara på nån av frågorna då.

mcNisse - Hur ser jag om det är ett shockwave spel? När jag högerklickar på spelet får jag upp en meny där det står det Om Adobe Flash Player 10, jag trodde att det betydde att det var ett flash player spel men jag är inte så haj på sånt. Varför går det inte om det är ett shockwave då? Spelet funkar ju på andra läsare?

ubot - Det var därför jag undrade om det fanns nått projekt på gång med nått liknande till Linux. :)

cthulhu - Seamonkey är instabilt hela tiden vad jag än gör. jag kan vara i en sökmotor eller inne på en mail eller var som helst, den bara stänger ner hipp som happ. Likadant om jag går på verktyg och växla användarprofil, jag väljer en profil och då ska den starta om och det gör den ibland men oftast stänger den bara ner och så får jag öppna den igen manuellt.

farmfield - Svåraste frågan idag. Jag har ingen aning. Kan jag kolla det nånstans?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Då är det garanterat inte shockwave. Läste nog lite för slarvigt... :-[
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Kalla om du kör 64bit eller 32.
Starta en terminal och skriv(det finns säkert en bättre flagga):

Kod: Markera allt

uname -a
NinTew

Inlägg av NinTew »

Okej den svarar så här:
Linux carin-laptop 2.6.32-25-generic #44-Ubuntu SMP Fri Sep 17 20:26:08 UTC 2010 i686 GNU/Linux
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

i686 säger att det är 32bit.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

mcNisse skrev:Kalla om du kör 64bit eller 32.
Starta en terminal och skriv(det finns säkert en bättre flagga):

uname -a
Ja :P

$ uname -m
NinTew

Re: webbläsarproblem - har blivit värre

Inlägg av NinTew »

Nu kör det ihop sig ordentligt för mig. Jag använder Chromium som huvudläsare och det har funkat så bra så, men nu sista dagarna har det börjat krångla. Känns som om det är nått Java/Flash-problem eller nått sånt. Kan nog inte riktigt förklara men på vissa sidor funkar inte knappar och ja, det är allmänt krångligt. Har några funderingar.

1. I en annan tråd fick jag följande kommentar:
Nu misstänker jag då att OP för tråden fått tag på 10.04.0 och inte 10.04.1......
Vad menas? När jag kollar vad jag har för ver står det bara 10.04 LTS
Eftersom det problem jag hade då var löst tänkte jag inte mer på det men kan det vara nått som gör att det strular?

2. Har efter ett tips från en annan tråd lagt in ubuntu-restricted-extras

Kan det ha påverkat?

3. Är uppgradering till 10.10 en möjlig lösning?
Jag är så ny med Ubuntu och är inte så speciellt teknisk ( ??? ) så jag tänkte vänta tills det blev lite stabilare men jag kan inte sitta med webbläsare som inte fungerar. Egentligen är det bara A Webbläsaren (Firefox) som fungerar smärtfritt och det räcker inte.

4. Skulle en ominstallation av webbläsarna kunna lösa några problem?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

1. Det är omöjligt att ligga kvar på 10.04.0 om man ser till att köra in säkerhetsuppdateringarna.

10.04.1 är den senaste hoppackningen av 10.04 så att man slipper installera så enormt många patchar direkt efter installation.

2. Det är ett hopkok av en massa bra program som behövs för att visa mediaformat, lite fonter mm, flash ingår, se http://packages.ubuntu.com/lucid/ubuntu ... ted-extras

Det beror lite på vilken flash du hade tidigare och hur du installerade om det skulle påverka.

3. Kanske men inte troligt.

4. se 3
NinTew

Inlägg av NinTew »

Okej, då har jag nog rätt ver för jag har kört in alla uppdateringar som kommit sen jag installerade ubuntu.

Jag har adobe flashplayer 10. Den la jag in i september. Den där extras la jag in här om dagen. Är inte helt säker på om problemen började direkt efter det eller om jag varit på och klåpat med nått annat som kan ha påverkat.

Kan man ta bort den där extras igen för att kolla om det blir nån skillnad? Hur gör man i så fall? Jag har inte hittat hur man tar bort programvara ännu.

Skulle kanske prova att ta bort och sen lägga till flashplayer igen? I fall nått gått snett. Fast det är ju lite konstigt att allt funkar i Firefox men inte i de andra läsarna. Eller?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hmm, fast ubuntu-restricted-extras är ett metapaket som bl.a. installerar flashplugin-nonfree... Så är det så att du installerat Flash 10 beta t.ex. så kan det vara så att du har bägge dom paketen installerade nu.

Öppna System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och gör en sökning på 'flash' bara... Kolla om du har mer än ett paket installerat och vad dom i så fall heter...
NinTew

Inlägg av NinTew »

Okej, jag gör som du säger,
Det fick bli en bild som jag lägger till, för jag fattar inte riktigt eller inget alls av vad det är för nått jag ser. Jag antar att jag har nått förmycket eller två.
Bilagor
Skärmbild pakethanteraren1.png
Skärmbild pakethanteraren1.png (128.79 KiB) Visad 1118 gånger
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Noops, det ser bra ut, det var inte mer än det skulle vara där.

Annat än det kan jag inte komma på, jag får klura i sömnen nu, titta tillbaka imorrn med färska ögon & tankar.
NinTew

Re: webbläsarproblem - SeaMonkey

Inlägg av NinTew »

Jag får ingen ordning på det här men tänkte nu att jag ska försöka ta ett problem i taget. Började med SeaMonkey. Jag har ver 2.0.8 Har försökt läsa lite om det men allt är på engelska och jag är urkass på det. Har i alla fall lyckats läsa ut att det kan bli sådana problem som jag har om man har lagt till något tillägg. Jag tror inte att jag gjort det men kan jag se någonstans om jag har gjort det i alla fall? Det står att man kan starta SeaMonkey i felsäkertläge - On Linux, start with ./seamonkey -safe-mode
Har provat att skriva det i ett terminalfönster men det hände ju inget. Var ska jag lägga in det där komandot?
Sen har jag kört Hjälp / Sök efter uppdateringar... och där står den och söker och söker och söker men det händer inget. Jag vet att det finns en uppgradering för Linux (på svenska) 2.0.9
Provade att ladda hem den och extrahera den (eller vad det nu heter) men sen kommer jag inte längre. Vet inte hur jag ska fortsätta.
Hittar tyvärr inget SeaMonkeyforum på svenska så därför provar jag att skriva frågan här fast det kanske är lite fel plats. Hoppas nån kan hjälpa mej med dessa två grejer. Alltså, Kolla om jag har några tillägg och uppgradera.
Skriv svar

Återgå till "Internet"