datorn hänger sig med ubuntu 10.10!!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mr_kiv
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

datorn hänger sig med ubuntu 10.10!!

Inlägg av mr_kiv »

hur ska jag förklara detta.... jag ha problem att datorn hänger sig, men inte själva datorn, musen sluta funka, men den går röra fast om jag tex ska stänga ett fönster så blir inte x:et markerad och när jag trycker händer inget... då måste jag göra ctrl alt del för att starta om datorn och så funkar de ett tag som vanligt sen händer de igen.. någon som kan förklara varför?
Senast redigerad av 1 mr_kiv, redigerad totalt 13 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: datorn hänger sig med ubuntu 10.10!!

Inlägg av ubot »

Går det att stänga fönstret med Ctrl+Q eller Ctrl+W? Det är tangentbordskombinationer som fungerar för att stänga fönster i Gnome-program i 99% av fallen. Fungerar det att stänga med tangentbordet, dvs är det helt säkert att det är musen som inte fungerar? Du kan även testa med Alt+F eller Alt+A eller vad det är för att öppna fönstrets meny och välja Avsluta/Stäng eller vad det heter där. Fungerar det eller är det samma strul som med musen?

Jag försöker att isolera felet för att förstå vad det är som går fel. Ett annat test du kan göra är att stänga av avancerade skrivbordseffekter (om dom är påslagna). Det gör du under Appearance (Utseende?) som du hittar under System -> Inställningar i Ubuntus meny. Inställningarna för skrivbordseffekter finns i fliken längst till höger i Appearance. Sätt inställningarna till inga/none för att se om problemet ändå dyker upp.

Kör du med proprietära drivrutiner till grafikkortet i din dator eller kör du med drivrutinerna som följer med som standard i Ubuntu? Dvs har du aktiverat proprietära drivrutiner i Hardware Drivers i System -> Administration -> Hardware Drivers? Det är annars något som är värt att testa, dvs att aktivera/avaktivera proprietära drivrutiner till grafikkortet i din dator.

Sist, men inte minste. Testa även gärna en annan mus om du har det. Det hade varit intressant att se om problemet inträffar även om du kör med en annan mus än den som du har upplevt problem med. Jag har läst lite här och där förut om personer som haft problem med vissa speciella möss i Ubuntu.
mr_kiv

Inlägg av mr_kiv »

jag ska pröva byta mus... men jag behöver säkert byta tangentbordet med, jag ha trådlöst och allt gå på samma usb modul... jag ha ett microsoft wireless comfort keyboard 5000... ingen annan som ha ett sånt? som ha samma problem? eller att de funka...
ubot

Inlägg av ubot »

Jag är mest ute efter att se om problemet har att göra med musen/tangentbordet eller fönsterhanteraren. Om du testar med en annan mus & tangentbord så ser du om problemet är relaterat till grafikkortet, Gnome eller just tangentbordet/musen som du är inne på.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Problemet är den här buggen

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/636311

RAOF är då utvecklare/paketerare för Ubuntu och la upp nya paket i det här PPA.t för test. KOMMENTAR 56

https://edge.launchpad.net/~raof/+archive/aubergine

För att slippa lägga till ett ppa så kan man ladda ner deb-filen direkt.

Kör du 32 eller 64 bitar ??

EDIT enklast att köra det här direkt

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:raof/aubergine

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade
Så blir det rätt...
mr_kiv

Inlägg av mr_kiv »

ska pröva installera de... funkar faktiskt att byta mus o tangentbord... än så länge iaf... ha kört i några timmar ändå med de... ska installera och byta tangentbord o mus igen... sen hör jag av mig om de funka....
mr_kiv

Inlägg av mr_kiv »

tack för hjälpen.. funkar utan problem nu med mitt vanligt tangetbord...
Ubudu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av Ubudu »

Hade samma problem som mr_kiv ;)
ubot

Inlägg av ubot »

Lägg gärna till [LÖST] i slutet av rubriken och sätt en grön bock också för att markera att problemet är löst. Det går att ändra titeln genom att redigera första inlägget i tråden.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"