Jag har en dator som används som media center där videoutgången är kopplad med en HDMI kabel direkt till tv:en.
Jag är lite osäker på vad jag har för grafik kort men när jag kör "lspci |more" så får jag bland annat fram "03:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation C79 [GeForce 9300 / nForce 730i] (rev b1)", så jag antar att jag har ett "GeForce 9300 / nForce 730i", det är i allafall integrerat med moderkortet.
Jag har installerat drivrutinerna genom "System" -> "Administartion" -> "Hårdvarudrivrutiner" och valt "version current" och enligt "NVIDIA X Server Settings" så är det "195.36.24".
Men nu till mitt problem.
Ungefär 8 av tio uppstarter så får jag fram en dialogruta där det står:
"Ubuntu körs i låggrafikläget.
Följande fel påträffandes. Du kan behöva att uppdatera din konfiguration för att lösa detta.
(EE) Okt 12 08:56:30 NVIDIA(0): Faild to initialize the NVIDIA kernel module. Please see the
(EE) Okt 12 08:56:30 NVIDIA(0): system’s kernel log for additional errors messages and
(EE) Okt 12 08:56:30 NVIDIA(0): consult the NVIDIA README for details
(EE) NVIDIA(0): ***Aborting***
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration."
När jag klickar på okej får jag fram följande:
"Vad vill du göra?
* Kör ubuntu I låggrafikläget bara för denna sessionen.
* Konfugera om grafiken.
* Felsöka felet.
* Avsluta till konsolen.
* Starta om X".
Om jag väljer att fortsätta köra i låggrafikläget så kan jag exempelvis inte starta xbmc men om jag kör "/etc/init.d/gdm restart" så blinkar skärmen till och sedan kan jag köra alla program som kräver drivrutinerna.
Om jag väljer att konfugera om grafiken så måste jag starta om datorn och efter det funkar allt tills nästa omstart då rutan kommer fram igen.
Om jag väljer att felsöka så slutar det i att datorn visar mig olika config filer som jag inte förstår så mycket av.
Om jag väljer att starta om X så blir resultatet desamma som om jag skulle välja att köra i låggrafikläget, jag måste alltså fortfarande köra "/etc/init.d/gdm restart".
Min "/etc/X11/xorg.conf" innehåller följande:
Gömt innehåll: Visa!
Tacksam för svar.