Uppgradering till 10.10 Error `grub_xputs
- Ivar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Uppgradering till 10.10 Error `grub_xputs
Har kört uppdateringen till 10.10.
När datorn efter uppgradering startade om fick jag följande error text.
error: the symbol `grub_xputs´ not found
grub rescue>
Har provata att starta om men med samma resultat.
När datorn efter uppgradering startade om fick jag följande error text.
error: the symbol `grub_xputs´ not found
grub rescue>
Har provata att starta om men med samma resultat.
Senast redigerad av 1 Ivar, redigerad totalt 12 gånger.
- brattham
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Uppgradering till 10.10 Error `grub_xputs
Hej, Ivar!
Jag kollade lite på:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1397629&page=3
Jag tyckte att det påminde lite om ditt fel. Kanske kan du börja att kika om du kan få några tips där?
/Mvh Per
Jag kollade lite på:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1397629&page=3
Jag tyckte att det påminde lite om ditt fel. Kanske kan du börja att kika om du kan få några tips där?
/Mvh Per
Kolla igenom de här buggarna:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/609280
som tydligen markerats som "duplicate" till
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/496435
som i sin tur sägs vara åtgärdad!
Hinner inte själv läsa igenom dem nu.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/609280
som tydligen markerats som "duplicate" till
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/496435
som i sin tur sägs vara åtgärdad!
Hinner inte själv läsa igenom dem nu.
- farmfield
- Kontakt:
Har samma problem... Min lösning är att trycka [f12] vid boot och välja första disken som uppstartsdisk. Sen, varför min BIOS skulle välja en annan disk än den första som bootdisk, eh, jag tror inte ens den gör det... Suck...
Så det har fått bli [f12] ett tag nu...
Snygg lösning? Nä.
Har bara inte orkat ta tag i det - hallå, startar om datorn, vadå, var 3 vecka eller nåt, hehe?
Men skall lösa det och återkommer i tråden då...
Så det har fått bli [f12] ett tag nu...
Snygg lösning? Nä.

Har bara inte orkat ta tag i det - hallå, startar om datorn, vadå, var 3 vecka eller nåt, hehe?

Men skall lösa det och återkommer i tråden då...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ivar
Hittade en lösning på problemet.
Brände en Ubuntu CD med 10.10.
Bootade frpån CD-skivan.
Välj "Rädda trasigt system"
Efter ett antal val skall man välja
" Installera om GRUB"
Efter ominstallation av GRUB startar datorn upp normalt.
Bootade frpån CD-skivan.
" Installera om GRUB"
Snygg lösning.....!!Ivar skrev:
Brände en Ubuntu CD med 10.10
Bootade frpån CD-skivan.
" Installera om GRUB"
(misstänker att fler kan behöva den)
Får man besvära om "utputten" med det här kommandot ?
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
Japp, den har jag missatpun skrev:Snygg lösning.....!!

Ja Ubuntu har fortfarande inte kidnappat min katt men det här var nästan lika illa med tanke på att det är en skarp release! Detta inlägg hjälpte mig: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=5
EDIT: Det funkade utmärkt att använda 10.04-skivan, jag behövde inte ladda ner den nya 10.10.
EDIT: Det funkade utmärkt att använda 10.04-skivan, jag behövde inte ladda ner den nya 10.10.
- farmfield
- Kontakt:
@Plun & Bowmore
Sarkasmen är inte så roande imo.
Så hinner jag ikväll skall jag gå igenom växlarna där och se om jag kan köra en 'force' på att installera på mbr så skall det bli kul att se om det löser sig.

Och där går jag bet... Jag funderar på om det kan vara så att GRUB av ngn anledning inte lägger sig i mbr i vissa nyinstallationer utan bara på disk - så blir det nån konflikt mellan gamla GRUB (eller dom delar av den som ligger i mbr) och den nya som ligger helt på disk... Men det är bara spekulation, dock baserad på att jag då pillat en del nu och trots ominstallation samt reparation av GRUB fortfarande inte får det att fungera...Ivar skrev:Hittade en lösning på problemet.
Bootade frpån CD-skivan.
" Installera om GRUB"
Så hinner jag ikväll skall jag gå igenom växlarna där och se om jag kan köra en 'force' på att installera på mbr så skall det bli kul att se om det löser sig.

Njau det var ingen sarkasm utan mer ett konstaterande..just den här funktionen har ju efterfrågats länge och det finns ett stort behov av den.farmfield skrev:@Plun & Bowmore
Nu satte jag fart på Virtualbox och på Liveskivan finns det inget val att reparera, däremot från Alternate-skivan.

Sen funkar ju den här metoden för säkert 90 av 100...(förmodligen fler)
https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... m%20LiveCD
En till sak jag konstaterade att med Live-skivan så måste man trycka på någon tangent direkt när man ser Ubuntu för att komma till de avancerade bootvalen, tex nodmodeset osv.....
FF, ingen sarkasm här heller utan helt enkel nåt jag inte upptäckt. Kollade, som plun, livecd men där fanns ingen räddningsplanka så anade att den fanns i alternate-versionen. Får bränna den senare och kolla upp vad den funktionen klarar av.
- farmfield
- Kontakt:
Ok, eh, är jag ute & snurrar nu eller? Att boota från LiveCD och ominstallera GRUB är väl en 'standardlösning' - eller?
Det var därför jag trodde ni var sarkastiska... Ber om ursäkt för missförståndet.
Det var därför jag trodde ni var sarkastiska... Ber om ursäkt för missförståndet.

Kruxet är ju att det ska funka för alla, även de som knappt vet vad en terminal är och ännu mindre vilka kommandon som ska ges. Så förhoppningsvis är reparationen via alternate mer intuitiv och självförklarande och nåt som de flesta klarar av. Om inte så kanske ändå ett steg på vägen. Återstår att se vad den klarar av när jag tar mig tid att bränna en cd.farmfield skrev:Att boota från LiveCD och ominstallera GRUB är väl en 'standardlösning' - eller?
- farmfield
- Kontakt:
Aah, ok... Men det är det inte - iaf inte än... Det är fortfarande saker som 'välj rootfilsystem' och dylikt som knappt jag fattar... 

Jaha på alternate-skivan gör det ju jättestor nytta, för den laddar alla ner som standard (det var sarkasm
). Eftersom det är så pass vanligt att man trashar sönder sin GRUB-installation, eller att Windows eller till och med Ubuntu gör det åt en så behövs ett alternativ på desktop-skivan som enkelt installerar om GRUB.

- farmfield
- Kontakt:
Hehe... 
Nu e jag med. Jo, det är bra att dom lagt det även på LiveCD'n. Nu är det dags att dom gör funktionen något användarvänligare då...

Nu e jag med. Jo, det är bra att dom lagt det även på LiveCD'n. Nu är det dags att dom gör funktionen något användarvänligare då...

Reparera finns inte på liveskivan (ubiquity) utan där gäller det att knacka kommandon i live mode enl nån guide.
På alternateskivan (debian-installer) så finns den, och kom senare på, och har väl alltid funnits där. Orsaken är främst att kunna komma till ett skal just för att kunna knacka kommandon. Sen finns det, såg jag. ett alternativ för att reparera grub. Den är inte bra, framför allt om man t.ex inte vet vilken partition som är root (/). I mitt fall, har många partitioner och därmed root-partitioner, så är det omöjligt att hålla reda på alla dessa. Men vet man så verkar det hyfsat enkelt.
Håller med om att liveskivan, dvs ubiquity, borde ha ett grafisk stöd för att en vanlig användare ska kunna reparera de vanligaste felen. Men, MarkS mfl menar att inga avancerade funktioner ska finnas på liven. Det var tufft nog att övertyga honom om att man måste kunna ange datornamnet (hostname) vid en installation.
På alternateskivan (debian-installer) så finns den, och kom senare på, och har väl alltid funnits där. Orsaken är främst att kunna komma till ett skal just för att kunna knacka kommandon. Sen finns det, såg jag. ett alternativ för att reparera grub. Den är inte bra, framför allt om man t.ex inte vet vilken partition som är root (/). I mitt fall, har många partitioner och därmed root-partitioner, så är det omöjligt att hålla reda på alla dessa. Men vet man så verkar det hyfsat enkelt.
Håller med om att liveskivan, dvs ubiquity, borde ha ett grafisk stöd för att en vanlig användare ska kunna reparera de vanligaste felen. Men, MarkS mfl menar att inga avancerade funktioner ska finnas på liven. Det var tufft nog att övertyga honom om att man måste kunna ange datornamnet (hostname) vid en installation.
- Ivar
Ursäkta, jag glömde skriva att det var på alternativskivan som jag hittade
lösningen, "Installera om GRUB".
Idén att ta det från skivan fick jag från något forum, har glömt var.
De flesta lösningar som jag tittade på var för komplicerade och komandona
fungerade inte på min dator. Alternativ skivans är enkel att använda. Det enda du behöver veta är vilken HDD och partiton som du startar ifrån. Trodde att det var sda1 för de flesta användare.
Jag har kört Ubuntu i några år och är väl luttrad på konstiga fel men detta är nog det fel som jag har blivit mest irriterad på. För en nybörjare på Ubuntu måste det vara katastrof om inte datorn går att starta efter uppgradering. I de forum som jag läste antyddes att det orsakades av att jag hade 2 st SATA HDD i datorn.
lösningen, "Installera om GRUB".
Idén att ta det från skivan fick jag från något forum, har glömt var.
De flesta lösningar som jag tittade på var för komplicerade och komandona
fungerade inte på min dator. Alternativ skivans är enkel att använda. Det enda du behöver veta är vilken HDD och partiton som du startar ifrån. Trodde att det var sda1 för de flesta användare.
Jag har kört Ubuntu i några år och är väl luttrad på konstiga fel men detta är nog det fel som jag har blivit mest irriterad på. För en nybörjare på Ubuntu måste det vara katastrof om inte datorn går att starta efter uppgradering. I de forum som jag läste antyddes att det orsakades av att jag hade 2 st SATA HDD i datorn.
Kan stämma för det har jag också. Och många andra så man undrar hur de kunde släppa 10.10 utan att uppmärksammat hur stort problem det är
Jo nu är problemet inte särskilt lätt att lösa om man kollar allt arbete som lagts ner på Grub2. Enklast kan man kolla buggar samt changelog för Grub2 !!m!rage skrev:Kan stämma för det har jag också. Och många andra så man undrar hur de kunde släppa 10.10 utan att uppmärksammat hur stort problem det är
Sen när det finns några som "predikar" diverse konstiga partioneringar inkl egen /home

En Dual-boot burk kan bli riktigt besvärlig eftersom Windows numera nästan alltid tar för sig 3 partitioner som standard, 2 för återställning samt en huvudpartition, det bli då att strula med utökade partitioner.
Slutligen så är det inte särskilt märkvärdigt (för de allra flesta) att laga felet från en Ubuntu-skiva.
Märkligt att det inte finns en klistrad tråd om detta på svenska....