Hej Ubuntu vänner.
Jag har letat information angående denna och har bl.a. "sudo apt-get update" i terminal. men jag får i alla fall fel vid varje tillfälle jag installerar ett paket.
Skall tilläggas att jag är fruktansvärt ny inom Linux/Ubuntu kåren så jag vet inte ens om felmedelandet jag kommer att klistra in är relevant.(hoppas det)
I alla fall får jag följande felmedelande:
installArchives() failed: (Läser databasen ...
(Läser databasen ... 5%
(Läser databasen ... 10%
(Läser databasen ... 15%
(Läser databasen ... 20%
(Läser databasen ... 25%
(Läser databasen ... 30%
(Läser databasen ... 35%
(Läser databasen ... 40%
(Läser databasen ... 45%
(Läser databasen ... 50%
(Läser databasen ... 55%
(Läser databasen ... 60%
(Läser databasen ... 65%
(Läser databasen ... 70%
(Läser databasen ... 75%
(Läser databasen ... 80%
(Läser databasen ... 85%
(Läser databasen ... 90%
(Läser databasen ... 95%
(Läser databasen ... 100%
(Läser databasen ... 127279 filer och kataloger installerade.)
Förbereder att ersätta adobe-flashplugin 10.1.85.3-1 (med .../adobe-flashplugin_10.1.85.3-1maverick1_i386.deb) ...
Packar upp ersättande adobe-flashplugin ...
Förbereder att ersätta skype 2.1.0.81-1 (med .../skype_2.1.0.81-1ubuntu5_i386.deb) ...
Packar upp ersättande skype ...
Hanterar utlösare för desktop-file-utils ...
Hanterar utlösare för python-gmenu ...
Rebuilding /usr/share/applications/desktop.sv_SE.UTF8.cache...
Hanterar utlösare för python-support ...
Ställer in firmware-b43-installer (4.150.10.5-4) ...
Not supported low-power chip with PCI id 14e4:4315!
Aborting.
dpkg: fel vid hantering av firmware-b43-installer (--configure):
underprocess installerade post-installation-skript gav felkod 1
No apport report written because MaxReports is reached already
Ställer in adobe-flashplugin (10.1.85.3-1maverick1) ...
update-alternatives: använder /usr/lib/adobe-flashplugin/libflashplayer.so för att tillhandahålla /usr/lib/iceape/plugins/flashplugin-alternative.so (iceape-flashplugin) i automatiskt läge.
update-alternatives: använder /usr/lib/adobe-flashplugin/libflashplayer.so för att tillhandahålla /usr/lib/iceweasel/plugins/flashplugin-alternative.so (iceweasel-flashplugin) i automatiskt läge.
update-alternatives: använder /usr/lib/adobe-flashplugin/libflashplayer.so för att tillhandahålla /usr/lib/mozilla/plugins/flashplugin-alternative.so (mozilla-flashplugin) i automatiskt läge.
update-alternatives: använder /usr/lib/adobe-flashplugin/libflashplayer.so för att tillhandahålla /usr/lib/firefox/plugins/flashplugin-alternative.so (firefox-flashplugin) i automatiskt läge.
update-alternatives: använder /usr/lib/adobe-flashplugin/libflashplayer.so för att tillhandahålla /usr/lib/xulrunner/plugins/flashplugin-alternative.so (xulrunner-flashplugin) i automatiskt läge.
update-alternatives: använder /usr/lib/adobe-flashplugin/libflashplayer.so för att tillhandahålla /usr/lib/midbrowser/plugins/flashplugin-alternative.so (midbrowser-flashplugin) i automatiskt läge.
update-alternatives: använder /usr/lib/adobe-flashplugin/libflashplayer.so för att tillhandahålla /usr/lib/xulrunner-addons/plugins/flashplugin-alternative.so (xulrunner-addons-flashplugin) i automatiskt läge.
Ställer in skype (2.1.0.81-1ubuntu5) ...
Fel uppstod vid hantering:
firmware-b43-installer
Ställer in firmware-b43-installer (4.150.10.5-4) ...
Not supported low-power chip with PCI id 14e4:4315!
Aborting.
dpkg: fel vid hantering av firmware-b43-installer (--configure):
underprocess installerade post-installation-skript gav felkod 1
Pakethanteringen misslyckades Ubuntu 10.10 [LÖST]
Pakethanteringen misslyckades Ubuntu 10.10 [LÖST]
Senast redigerad av 1 Otyg, redigerad totalt 11 gånger.
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Pakethanteringen misslyckades Ubuntu 10.10
Hej!
Det verkar som om det är en bugg: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/657126
Det är paketet för ditt trådlösa kort som inte uppdateras. Fungerar det som det ska i detta nu?
Bästa hälsningar,
SK
Det verkar som om det är en bugg: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/657126
Det är paketet för ditt trådlösa kort som inte uppdateras. Fungerar det som det ska i detta nu?
Bästa hälsningar,
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Det är snarare den här buggen du drabbats av:
https://bugs.launchpad.net/dell/+bug/655111/
så avinstallera firmware-b43och använd STA-drivaren istället.
så avinstallera firmware-b43
Kod: Markera allt
sudo apt-get remove --purge firmware-b43-installer
Jag tackar och bugar för svaren och vågar påstå att detta löste problemet helt!Bowmore skrev:Det är snarare den här buggen du drabbats av:
så avinstallera firmware-b43och använd STA-drivaren istället.Kod: Markera allt
Jag är mäkta imponerad av kompetensen i detta forum och när ni slänger upp koder som löser problemen i form av några koder i terminal känner man sig totalt jäkla bakom flötet, men tack så hemskt mycket detta är löst!
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Äras den som äras bör, det var Bowmore som fixade det hela.Otyg skrev:Jag tackar och bugar för svaren och vågar påstå att detta löste problemet helt!Bowmore skrev:Det är snarare den här buggen du drabbats av:
så avinstallera firmware-b43och använd STA-drivaren istället.Kod: Markera allt
Jag är mäkta imponerad av kompetensen i detta forum och när ni slänger upp koder som löser problemen i form av några koder i terminal känner man sig totalt jäkla bakom flötet, men tack så hemskt mycket detta är löst!
Välkommen till gemenskapen och den ljusa sidan!

HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Re: Pakethanteringen misslyckades Ubuntu 10.10 [LÖST]
tack, Yoda=respekt