udevadm trigger är inte tillåtet

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
lillolle
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

udevadm trigger är inte tillåtet

Inlägg av lillolle »

Fick ett problem med en ca. 8-10 år gammal dator på jobbet. Det enda jag använder den till är att lyssna på nätradio - en gammal burk duger bra till det. Dessutom är radiomottagningen usel i mina hemtrakter.

Efter senaste uppdatering, där omstart krävs, får jag ett felmeddelande "udevadm trigger is not permitted while udev is unconfigured".

Datorn användes i tiderna som en terminal i ett stort nätverk - för att överhuvudtaget få in ubuntu dit öppnade jag datorn, kopplade tillfälligt en cd-station från vilken jag installerade 6.04 (om jag kommer rätt ihåg). Har egentligen med intresse uppdaterat till nyare versioner för att lite se hur mycket den tål.

Datorn är utan cd-station, har visserligen 2 st usb-portar men man kan inte starta upp någonting från dessa!

Jag får igång datorn genom att trycka på "Esc" i början och välja en tidigare kernel, men för det krävs ett tangentbord som inte kopplas till usb.

Läste detta forum: http://tuxnetworks.blogspot.com/2010/09 ... itted.html , men jag kan inte starta upp datorn med cd (utan att släpa gammalt skrot till jobbet).

Skall jag försäka tillämpa råden i det engelskspråkiga forumet men med "Esc"-uppstart, eller finns det ett smartare sätt? Eller måste jag släpa med mig en gammal cd-station till jobbet? Eller är burkens saga all?

P.S Kan inte säga mera om vilken modell datorn är, är på jobb nästa gång på måndag.
P.P.S Jag är egenföretagare, så ingen chef tar stress över vad jag pysslar med på jobbet ;D

Återgå till "Installation och uppgradering"