Undvika start av X efter start av gdm - går det?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Undvika start av X efter start av gdm - går det?

Inlägg av SlamsornasKung »

Ursäkta rubriken, men jag försökte!

Jag håller på och (...ehm) experimenterar lite. Det jag vill åstadkomma är följande:

· En användare som efter inloggning (via gdm) kör ett vanligt system med GUI

· En annan användare som efter inloggning (via gdm) möts av en prompt, och alltså måsta starta X manuellt (startx &).

Jag har skapat en .xinitrc i min $HOME, och trodde att systemet automatiskt skulle läsa av den filen efter inloggningen, men det gör det inte. Det ”vanliga” gränssnittet startat lik f*rbannat. Det jag måste göra varje gång är att själv köra sudo service gdm stop för den användare som skall använda .xinitrc-filen. Efter det, när jag startar X med startx & så används min .xinitrc, men jag vill alltså att den skall läsas in direkt efter inloggning.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, och tack på förhand!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Undvika start av X efter start av gdm - går det?

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

SlamsornasKung skrev:· En annan användare som efter inloggning (via gdm) möts av en prompt, och alltså måsta starta X manuellt (startx &).
Jag är inte riktigt med på syftet här. Varför vill du använda gdm öht i det här fallet?
SlamsornasKung skrev:Jag har skapat en .xinitrc i min $HOME, och trodde att systemet automatiskt skulle läsa av den filen efter inloggningen, men det gör det inte.
Systemet har ingenting med ~/.xinitrc att göra. Det är programmet xinit som läser och använder den filen. Programmet xinit startas av skriptet startx.
SlamsornasKung skrev:Efter det, när jag startar X med startx & så används min .xinitrc, men jag vill alltså att den skall läsas in direkt efter inloggning.
Har du funderat över att använda filen ~/.xsession istället?
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

X startas innan gdm eftersom den körs ovanpå X och jag tror inte det går i dagsläget att köra gdm i framebuffer, men jag kan ha fel. När gdm startats och man loggar in så läses ~/.xsession av.

För det du är ute efter hade en annan inloggningshanterare passat bättre.
Exempel är: http://qingy.sourceforge.net/ eller http://cdm.ghost1227.com/

Att installera dessa under Ubuntu och konfigurera dem får du dock lösa själv ;)
Det är inte lätt när det är svårt!
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"