Flytta över program utan installation.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Flytta över program utan installation.

Inlägg av Henrik Jansson »

Hur gör jag för att starta ett program som jag har flyttat över från en annan dator? Jag har alltså flyttat hela mappen. Vi kan ta Virtualbox som exempel som jag nu har flyttat över till ubuntu 10.04 från en annan dator med ubuntu 8.04.
Hur gör jag för att starta programmet och för att få med en ikon i programmenyn?
Eller måste jag installera det som vanligt först och sen flytta över min gamla virtualbox för att få det som jag hade det förut?
Blir det isåfall krångel om den nyinstallerade virtualbox är en nyare version?
Användarvisningsbild
norhager

Re: Flytta över program utan installation.

Inlägg av norhager »

Henrik Jansson skrev:Hur gör jag för att starta ett program som jag har flyttat över från en annan dator? Jag har alltså flyttat hela mappen. Vi kan ta Virtualbox som exempel som jag nu har flyttat över till ubuntu 10.04 från en annan dator med ubuntu 8.04.
Hur gör jag för att starta programmet och för att få med en ikon i programmenyn?
Eller måste jag installera det som vanligt först och sen flytta över min gamla virtualbox för att få det som jag hade det förut?
Blir det isåfall krångel om den nyinstallerade virtualbox är en nyare version?
Det är väldigt sällan att man kan flytta ett program från en annan dator för att programmens filer ligger på flera platser på den dator man kopierar från. Titta i Synaptic på ett program som redan är installerat så ser du hur filerna för det programmet är placerat och sen finns det ett beroende av andra program som man inte får med om man bara kopierar på det sättet.
Henrik Jansson

Ok.. byter jag ut den nyinstallerade mappen mot den jag redan har sen då?
Syftet är att få med windows xp och de program osv som jag har där utan att behöva installera om allting i virtualbox.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Installera Virtualbox ordentligt, sedan kopierar du hela mappen .VirtualBox som ligger i din hemmapp från den gamla till den nya installationen - där ligger dina virtuella lådor och inställningar.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Henrik Jansson skrev:Eller måste jag installera det som vanligt först och sen flytta över min gamla virtualbox för att få det som jag hade det förut?
Japp, precis så.

Du installerar alltså programmet Virtualbox på den andra datorn och flyttar sen över mappen ~/.VirtualBox med innehåll dit.

Edit:
Ajdå, m!rage hann före :P
Henrik Jansson

Ok, tackar för hjälpen!
En liten fråga till bara.. vad är det för skillnad på att använda "Pakethanteraren Synaptic" och "Programcentral för Ubuntu" när man ska installera program?
Jag körde igång installationen med "Programcentral för Ubuntu" nu iallafall.. och det står "pågående" och det tar tiiiiid.... men det kanske är som det ska.
Henrik Jansson

Jag installerade med synaptic istället.. av nån anledning laddades det ner mycket snabbare där.
Sen skulle jag starta XP i virtualbox.. då fick jag det här felmeddelandet:

Misslyckades med att starta den virtuella maskinen Windows XP.
pgm#1: RAM range mismatch; saved={00000000f0800000-00000000f0800fff 0000000000001000 bytes nobits } config={00000000fee00000-00000000fee00fff 0000000000001000 bytes nobits APIC Memory} [ver=6 pass=final] (VERR_SSM_LOAD_CONFIG_MISMATCH).

Nån som har nån aning om vad det betyder?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det tyder på en mismatch i konfigurationen mellan de två datorerna.

Enklaste vägen att lösa ditt problem är att skapa och konfigurera en ny maskin för XP med den skillnaden att när du kommer till steget Virtuell hårddisk så väljer du där den befintliga hårddisken (.vdi) för ditt XP och färdigställer sen konfigurationen av maskinen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"