Kan inte starta från USB på eee pc

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
murmur
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kan inte starta från USB på eee pc

Inlägg av murmur »

Hej alla,

jag har laddat ner ubuntu netbook edition, senaste versionen. Kan inte starta den från USB. Kommer inte upp ngt när jag startar datorn. Det står att man ska trycka ESC eller F1, F2 för att ställa in boot ordern när windows drar igång, men när ska jag göra det, windows börjar på 1 sek när jag trycker igång datorn. Ny dator köpt för en vecka sen alltså, eee PC med Windows ZP. Hur ska man göra?

Tack så mkt i förväg!
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Re: Kan inte starta från USB på eee pc

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej & välkommen!

Tryck SÅ FORT du har startat datorn på för ändamålet aktuell tangent. Du kan behöva trycka upprepade gånger på tangenten för att det ska fungera. Jag har själv installerat på en Ubuntu EeePC, och vill minnas att det var lite strul med att komma in i BIOS. Men det går!

Lycka till!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
murmur

Inlägg av murmur »

Jasså du...man ska vara på o trycka mycket alltså, och på en gång? Kommer du möjligtvis ihåg vilken tangent som funkade på din eee? Tack så mycket för ditt svar! :D

Ngn annan som testat nyligen?

Kan jag installera på en gång istället kanske.. ??? jag kan installerafrån USBn utan problem men alltså inte testköra utan att installera. Så om jag installerar , kan man välja att ha kvar windows då och köra båda? och ev ta bort ubuntu senare?
magnthor
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av magnthor »

"esc" skall vara den tangent som tar dig till meny för att välja uppstartsmedia,
F2 är tangenten för att komma in i BIOS-inställningar
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

murmur skrev:Jasså du...man ska vara på o trycka mycket alltså, och på en gång?
Ungefär så, ja! Jag minns inte exakt vilken tangent det var, men troligtvis ESC eller F2. Googla på din Eee-modell så hittar du säkert vilken tangent som gäller.

Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
murmur

Inlägg av murmur »

Tack magnthor! Så jag trycker först ESC, sedan F1?

Tack SK, jag har googlat men hittar inte så mkt vettigt. Jag får testa med att trycka på startknappen och sen snabbt som *** över på ESC innan windows börjar
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

murmur skrev:Tack magnthor! Så jag trycker först ESC, sedan F1?

Tack SK, jag har googlat men hittar inte så mkt vettigt. Jag får testa med att trycka på startknappen och sen snabbt som *** över på ESC innan windows börjar
Testa först esc, om du inte får upp boot device menyn så testar du f1, sen f2, f11, och f12..

en i taget.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"