Gimp startar inte!

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Gimp startar inte!

Inlägg av Ainigma »

När jag försöker starta gimp så startar uppstartningsprocessen (man ser markören blir cirkeln med prickarna, och den syns på listen längst ner) men sedan försvinner det (dvs försvinner från listen längs ner utan att visas på skärmen). Jag har testat att ominstallera (använda purge kommandot för att rensa bort allt tidigare).

Vad är felet? Trodde man skulle slippa sådant här med Ubuntu (det var ett vanligt problem i Windows när man hade många program installerade).

???
Ainigma

Re: Gimp startar inte!

Inlägg av Ainigma »

En sak till som kan vara en ledtråd till den som vet mer än jag. När jag försöker öppna programmet via terminalen får jag detta:

"gimp: error while loading shared libraries: libgegl-0.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory"

Vet ej hur jag ska tolka det.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Dubbelkolla så att libgegl-0.0-0 är installerat.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Det är installerat.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Prova att installera om libgegl-0.0-0

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --reinstall libgegl-0.0-0
Det bör fixa ditt problem.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Eller så kan du ominstallera Gimp inkl. beroenden. Med aptitude kan man ominstallera ett paket inkl. alla beroenden med aptitude -s så du kan testa...

sudo aptitude reinstall -s gimp
Går säkert att göra med apt-get också men jag kan inte växeln för att inkludera beroenden i en reinstall med apt-get... :-[
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Men varför skulle dessa kommandon göra skillnad mot att ta bort allt med purge och ominstallera?

Hur som helst jag testade båda förslagen men tyvärr fungerade det inte. ???
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Hur har du installerat GIMP?
Jag fick exakt samma problem som du för några dagar sedan då GIMP uppdaterades genom PPA:s (GetDeb och Webupd8). Det verkar som att man inte fixat alla beroenden.

Jag "löste" det genom att avinstallera GIMP (purge), ta bort PPA:n och installera den äldre versionen som följer med Ubuntu. Sedan kan man aktivera PPA:n, men strunta i att uppdatera GIMP. Förhoppningsvis fixar de ihop paketen på några dagar.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Jag installerade gimp via terminalen. Vet inte vad PPA är för något. Hur ska jag installera den äldre versionen?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Såg inte att att du redan purgat och installerat om.
Filen libgegl-0.0.so.0 är en länk till rätt .so-version så möjligt att den saknas eller är trasig.
Du kan kolla det med kommandot

ls -l /usr/lib/libgegl*
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Fick detta svar på kommandot:

lrwxrwxrwx 1 root root 22 2010-10-06 20:05 /usr/lib/libgegl-0.1.so.0 -> libgegl-0.1.so.0.101.1
-rw-r--r-- 1 root root 403448 2010-08-21 03:29 /usr/lib/libgegl-0.1.so.0.101.1
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Filen libgegl-0.0.so.0 är alltså inte installerad utan istället libgegl-0.1.so.0. vilket är felet.

Som du ser så verkar alltså inte libgegl-0.0-0 utan libgegl-0.1-0 vara installerad men den senare finns inte som standard i Ubuntus förråd. Möjligen har du tidigare försökt installera en nyare version av Gimp från nån PPA e.dyl.

Vilken version av libgegl har du installerad, libgegl-0.0-0 eller libgegl-0.1-0?
Detta kommandot ger dig version mm på libgegl

dpkg-query -l libgegl*
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Jag fick följande:

dpkg-query -l libgegl*
Önskat=Okänd(U)/Installera(I)/Radera(R)/Rensa(P)/Håll(H)
| Status=Ej(N)/Inst.(I)/Konf.(C)/Uppack.(U)/Missl.(F)/Delvis(H)/Vänt.utl(W)/Föres.utl(T)
|/ Fel?Inget(=)/Ominstallera(R)/Båda(X) (Status,Fel: versaler=illa)
||/ Namn Version Beskrivning
+++-==============-==============-============================================
ii libgegl-0.0-0 0.1.2-lucid~pp Generic Graphics Library

Förstår dock inte vad det betyder.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ainigma skrev:Förstår dock inte vad det betyder.
Det betyder att den libgegl-0.0-0 du har installerad inte kommer från Ubuntus förråd utan från en PPA. Det ser ut som att det är Philips PPA, dvs från http://ppa.launchpad.net/philip5/extra/ubuntu.

Du kan kolla i System > Administration > Programkällor och där under fliken Övrig programvara om du hittar

http://ppa.launchpad.net/philip5/extra/ubuntu lucid main
Sen är frågan om du bara kan bocka av den och sen installera den riktiga libgegl-0.0-0. Det beror ju lite på vilket program du installerat från den källan för byter du ut libgegl så lär isf det programmet sluta att funka.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jo, det är det där som är lurigt. installerar man Gimp 2.7.x via nåt ppa - som t.ex. Philip5's - så uppgraderar man vissa filer som inte går att avinstallera utan att ett ton andra grejer hänger med. Man kan ju tvinga version med Synaptic - markera ett paket och sen i menyn Panel->Tvinga version (alt. [ctrl]+[e])... Vet dock inte om den nedgraderar befintligt paket om man gör så...

Kom just på, har du fortfarande Philip5's ppa igång? Om så, tar du bort det och kör den aptitude-strängen som ominstallerar Gimp + beroenden så bör den nergradera paketen till de som finns tillgängliga i förråden... Men det är ett antagande. Det kan ju vara så att den vägrar ominstallera ett paket om endast en äldre version än den installerade finns tillgänglig...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Om det nu är Philips PPA som du använt så kan du avinstallera den med kommandot ppa-purge. I så fall så installerar du först kommandot ppa-purge och därefter kör det, dvs

sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:philip5/extra
om det nu är det du vill.

Det sista kommandot plockar bort källan plus återställer ppa-paket till Ubuntus motsvarande officiella paket.
cosw

Inlägg av cosw »

Om de delar av biblioteket libgegl som gimp använder inte har förändrats, så bör det fungera att göra en symbolisk länk.

sudo ln -s /usr/lib/libgegl-0.0.so.0 /usr/lib/libgegl-0.1.so.0.101.1
Fördelen med det är att du slipper att ta bort philip5 programförrådet och eventuellt ta bort andra paket installerade därifrån.

Det är ju bra o kolla att det inte är några andra länkar till delade programbibliotek (eng: shared libraries) som saknas:

ldd /usr/bin/gimp | grep "not found"
dvs om du bara får raden:

libgegl-0.0.so.0 => not found
så är det lugnt (dvs före du har gjort den nya länken).

Om detta inte skulle fungera kan du bara ta bort den nya symboliska länken:

sudo rm /usr/lib/libgegl-0.0.so.0
och följa Bowmores råd:
Kod:
sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:philip5/extra
PS PPA står för Personal Package Archive DS
/Claes
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag har provat runt ordentligt nu och felet verkar ligga i libgegl från philip5/extra. Om man tar bort den (purge), rensar cache (sudo apt-get clean), tar bort eller avaktiverar förrådet som beskrivs ovan (eller grafiskt i Synaptic) och sedan installerar om GIMP fungerar det både med Ubuntus version och med GIMP från andra extra PPA:er.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"