Smidigast och enklaste installation av webserver?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Smidigast och enklaste installation av webserver?

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Funderar på att fixa i ordning en webserver. Finns det nån enkel guide nånstans? Vilken dist ska/bör man använda? Desktop (med GUI) eller server varianten? Eller det kanske går att "komplittera" desktop disten med server verktyg?

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
m!rage

Re: Smidigast och enklaste installation av webserver?

Inlägg av m!rage »

Du kan i princip göra server av desktoputgåvan och desktop av serverutgåvan. Serverutgåvan är mer avskalad och har inte mer än nödvändigt installerat. Det är bra ur säkerhetssynpunkt men kan vara svårare att konfigurera då du måste göra en hel del via terminalen.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det spelar ingen roll om du kör med desktop eller server, det går att som du säger att komplettera i efterhand. Det enda du egentligen behöver fundera över är vilken webserver-programvara du vill använda. Det finns nämligen en massa olika att välja mellan. Den vanligaste heter apache2, men jag föredrar själv lighttpd, och det finns säkert andra som föredrar annat. Oavsett vilken du väljer så ska det egentligen inte vara svårare att installera än:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install lighttpd
eller

sudo apt-get install apache2
Filerna du vill webservra kan du lägga du under /var/www om du inte vill börja pilla med inställningarna istället. Du kan testa att webservern fungerar genom att besöka localhost med en webläsare. Om du har en router och vill komma åt webservern utifrån så måste fixa port-forward av port 80.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Eller du gå in i Synaptic > Redigera > Markera paket efter uppgift och välja sedan LAMP-server som installerar Linux, Apache, MySQL samt PHP. Allt på samma gång.

LJ
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av TobbeT »

OK, tackar så mycket

Senario:
Jag har en egen fiber in till huset (100/10Mbit) som kommer in i källaren utifrån. Därifrån är det draget en kabel som dyker upp på övervåningen till en 3COM switch. Från den switchen är det en patchkabel till min trådlösa router som i sin tur har patchkablar till min och min frus stationära datorer. Jag och min fru tecknade oss för några egna domännamn på Binero och undrar hur man löser det. Frugan vill använda sitt domännamn och jag mitt. Då måste vi väl ha varsin IP-adress från vår bredbandsleverantör, eller hur? Det går väl inte att ha två domäner på samma IP-adress? Säg att frugans domän heter frugans.se och min gubbens.se, hur löser man det?

Hur skulle ni sätta upp en webserver med dessa förutsättningar?

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det skall nog inte vara några problem, man får lösa det med olika portar.

Hur man sätter upp det har jag dock noll koll på. :(
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

TobbeT skrev:Jag och min fru tecknade oss för några egna domännamn på Binero och undrar hur man löser det. Frugan vill använda sitt domännamn och jag mitt. Då måste vi väl ha varsin IP-adress från vår bredbandsleverantör, eller hur? Det går väl inte att ha två domäner på samma IP-adress? Säg att frugans domän heter frugans.se och min gubbens.se, hur löser man det?

Hur skulle ni sätta upp en webserver med dessa förutsättningar?
Som farmfield skriver så vill du använda dig av olika portar.

Jag har ingen aning om vad du kan göra med Bineros gränssnitt, men du bör på något sätt kunna ställa in så att gubbens.se pekar på <din routers ip>:<någon port> samtidigt som gummans.se pekar på <din routers ip>:<någon annan port> samtidigt som du i routern ändrar inställningarna för port forward så att <någon port> pekar vidare på <din dators interna ip>:<port 80> samtidigt som <någon annan port> pekar vidare på <frugans dators interna ip>:<port 80>

Annars är det bara att installera webservern som vanligt, eller hela LAMP som LJ föreslog om du tycker det behövs.
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Det du vill göra är att sätta upp en reverse proxy. Här är ett exempel:
http://www.integratedwebsystems.com/201 ... rse-proxy/
Started out with nothing and have most of it left
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Om du syftar på att eran domäner skall länkas till olika hemsidor på servern så ja ni kan lösa det igenom olika portar, men smidigaste är att dra in LAMP som beskrivs ovan, och sen fixa med virtuella hostar.

http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar

Om du skrollar ner lite hittar du allt möjligt inom webbserver med apache2 och ftp, virtuella hostar och mycket mer.

Jag driver själv ett mini webhotell för mig och mina polare och några kunder, där jag kör ubuntu server på min server som driver ftp, webbserver, samt mitt egna chatprogram.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
amelia
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Jag utgår ifrån att ni inte hade tänkt ha vars en webbserver på era arbetsstationer utan att ni kommer att ha en tillsammans. Isåfall för att använda två domäner på samma IP-nummer behöver du vaken olika portar eller sätta upp reverse proxy. Apache har bra stöd för detta och det du behöver isåfall är att använda namnbaserade virtuella hostar t.ex.

NameVirtualHost *:80

<VirtualHost *:80>
   ServerName frugans.se
   ServerAlias www.frugans.se
   DocumentRoot /var/www/frugans/
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
   ServerName gubbens.se
   ServerAlias www.gubbens.se
   DocumentRoot /var/www/gubbens/
</VirtualHost>
Det kan dock vara bra att veta att namnbaserade virtuella hostar och SSL kan vara lite jobbigt, så ska du köra med SSL vill du helst ha två IP-nummer.

För mer info kolla på: http://httpd.apache.org/docs/current/vh ... based.html
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"