No video input

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Jalle_88

No video input

Inlägg av Jalle_88 »

Jaha... nu har jag äntligen tagit mig för att bygga ihop min nya dator, och så klart startar inte skiten. På skärmen står det bara no video input.

Jag har provat att ta ur grafikkortet och köra på moderkortets skärmutgång. Jag har bytt ut och kastat om arbetsminnen så det stått härliga till. En gång lyckades jag få den att boota ubuntu från cd:n, det var när jag hade tagit ut de nya RAM-minnena och körde bara på de gamla. Men i min oändliga enfald installerade jag inte, eftersom jag måste installera win7 först...

Efter detta halva misslyckande återgick jag till att testa lite andra grejer, vilket naturligtvis utmynnade i ett komplett misslyckande.

Nu har jag bara originalarbetsminnena kvar, men den bootar inte ens...

Tacksam för hjälp innan jag helt sonika kastar ut skiten genom fönstret, datorjäveln lever på lånad tid.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: No video input

Inlägg av webaake »

Börja om. Koppla ur allting. kör bara moderkort, nätagg, processor, intern grafik och ETT minne. Inga hårddiskar, cd/dvd inkopplade alls. Detta skall boota från bios. Om du inte kan starta nu så byt till ETT annat minne, tills du testat alla minnena. Koppla sedan i det andra ett, efter ett - HD, cd/dvd.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Brukar vara precis det som står skärmen får ingen signal fel utgång på grafikkort eller skärm kanske du skall kolla först.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Jag har tagit ur grafikkortet och jag vet att skärmanslutningen på moderkortet funkar, eftersom jag fick en bild den gång datorn lyckades boota.

Testade att koppla bort allt (utom ett firewirekort, som jag inte tycker borde ställa till något problem), men det var dött som i graven. Det skall väl höras ett pip eller något å datorn bootar upp?

Har provat alla minnen, funkar inte med något av dem.

Det lustiga är ju att allt funkar, eftersom den lyckades boota en gång. Kan jag ha sabbat något när jag stängde av med huvudströmbrytaren och tog in och ut minnena en miljon gånger?

Vad är det som kan göra att den bootar en gång, men sedan, med exakt samma grejer i, händer ingenting?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Kan vara FW-kortet iallafall. Du måste försöka med ett absolut minimum av saker inkopplade. Det blir omöjligt att felsöka annars. Inga SATA eller strömkablar. Är nätagget rätt ikopplat? Har du testat att resetta bioset? Kan du testa komponenterna i en annan dator?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Ok. Nu har jag tagit ut firewirekortet och rensat vad man nu rensar när man flyttar jumpern på moderkortet. Fortfarande ingenting. Hittade en massa gamla foruminlägg på nätet om folk som haft samma problem, fast från typ 2005.

Jag kan i alla fall sätta på och stänga av med den vanliga strömbytaren på framsidan. LED-dioden på kortet lyser, och fläkten snurrar.

Skall man börja misstänka att det är fel på något? Typ cpu eller moderkortet? Läste någonstans att man kan koppla in högtalare för att få någon felsignal. Är det någon idé?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"