Filmredigering tar 100 % CPU

Problem med att spela musik, film osv.
Hellraiser

Filmredigering tar 100 % CPU

Inlägg av Hellraiser »

Hej.
VIll börja redigera film och laddat på några rekomenderade program; Kdenlive och Open movie editor. (Tack för tipsen.)
Problemet är att de tar 100 % CPU och stänger av programmet närsomhelst. Inga andra prestandaproblem har jag märkt och undrar var börjar jag felsökningen? Mjukvara? Hårdvara? Tips?

Tacksam för svar.

Mvh H
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Filmredigering tar 100 % CPU

Inlägg av Kirill »

Eftersom det är redigering så kräver det 100% utav CPUn för att kunna genomföra jobbet =) Annat skulle vara konstigt...
Vad gäller att det stänger av sig själv, vågar jag inte svara på faktiskt =/
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

ja, filmredigering ( och grafiktunga program) är en utmaning för processorerna.
tips: Lägg till i panelen Övervakare av processorskalningsfrekvens ( högerklicka på panelen -> lägg till ..->bläddra ner till Övervakare av processorskalningsfrekvens ) om du har två processorer ska du konfigurera den ena som CPU0 och den andra som CPU1 - vänsterklicka på processorn ( processorerna) och välj performance
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Ulsak skrev:ja, filmredigering ( och grafiktunga program) är en utmaning för processorerna.
tips: Lägg till i panelen Övervakare av processorskalningsfrekvens ( högerklicka på panelen -> lägg till ..->bläddra ner till Övervakare av processorskalningsfrekvens ) om du har två processorer ska du konfigurera den ena som CPU0 och den andra som CPU1 - vänsterklicka på processorn ( processorerna) och välj performance
Var gör man detta? Jag har engelska som språk förresten.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Börja med att stänga av andra processor slukande processer kolla detta i systemövervakaren ,du kan ochså ändra prioritet genom att ändra (nice-värdet)med systemövervakaren så kanske programmet inte krashar för dig.
Du lägger till systemövervakaren i din panel och startar den därifrån.
Tänk ochså på att det måste finnas tillräckligt med hårddiskutrymme på platsen du håller till på ,en rejält tilltagen swap brukar inte heller vara fel vid den här typen av operationer.
http://img69.imageshack.us/img69/7016/skrmbild6.png

Bild
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Swapfilen är iofs på 0 bytes. Var kolla?
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Mer om swap hittar du här
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq

Var kolla? hur menar du?
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Hade en linuxknackande polare här och konstaterade att det inte är något fel på Swapen. Likförbannat kan jag inte redigera film.

Datorn i övrigt är hembyggd hopplock.
Processor: AMD trriple core 8450
Minne: 2 Gb (Swappartition 200 Gb)
Grafikkort: Asus GeForce 8400GS 256MB
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX

Idéer?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Du skriver att du inte kan redigera. Stämmer det eller menar du att "rendering" ta så mycket CPU ?

LJ
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Jag har en hjälmkamera när jag kör enduro, tävlar osv. Filmerna blir i .mov-format och jag vill kunna klippa ihop enkla filmer. Lära mig program är bara att pilla lite tills amn lär sig, men nu kommer jag liksom alfdrig igång, då programmen jag testat stänger sig själva när jag försöker använda dem. Jag hinner inte skapa något, de bara stänger ner. Rendera funkar, har testat att spara till -avi på en fil och det lyckades. Känns som något enkelt, typ krock med annat, minne trasigt eller så. I open movie editor kan jag spela upp film, men bilde laggar en hel del.
Se på film inga problem i andra program.

Var det svar på frågan? :-)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Aah... Tror det är där skon klämmer, .mov är QuickTime... Stödet för QuickTime lär inte vara så bra i Linux antar jag...

Lösningen är nog att direkt konvertera till något mer linuxvänligt format innan du redigerar det bara... :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Hellraiser skrev:Jag har en hjälmkamera när jag kör enduro, tävlar osv. Filmerna blir i .mov-format och jag vill kunna klippa ihop enkla filmer. Lära mig program är bara att pilla lite tills amn lär sig, men nu kommer jag liksom alfdrig igång, då programmen jag testat stänger sig själva när jag försöker använda dem. Jag hinner inte skapa något, de bara stänger ner. Rendera funkar, har testat att spara till -avi på en fil och det lyckades. Känns som något enkelt, typ krock med annat, minne trasigt eller så. I open movie editor kan jag spela upp film, men bilde laggar en hel del.
Se på film inga problem i andra program.

Var det svar på frågan? :-)
Ladda in mov-filen i Avidemux och konvertera den till avi därinne. Och kolla om du har mencoder installerat.

LJ
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"