På min server (debian) gör jag backup till band. De rymmer bara 20 GB så därför är jag selektiv på vad som jag sparar. Ibland har jag gjort fel och lagt stora filer på "fel" ställe och då misslyckas backupen eftersom bandet blir (över-) fullt.
Jag skulle vilja ha nåt program som regelbundet (varje dag) går igenom disken och jämför med föregående dag och notifierar mig på stora skillnader. Då skulle jag ju i tid kunna se om det är några filer som hamnat fel.
Vad finns det för optioner i denna väg? Eller så går det att hitta nån helt annan lösning som gör att jag inte blir överraskad med fullt band.
övervaka diskanvändning
- amelia
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Re: övervaka diskanvändning
Ett alternativ är att titta på regelrätta övervakningsprogram, de kanske är lite i mesta laget för det du vill använda det till. Samtidigt kanske de skulle kunna fylla andra behov du har men inte tar upp här. Titta på t.ex. Nagios (www.nagios.org), OpsView (www.opsview.com) eller Xymon (www.xymon.com).
Ett annat alternativ kan vara att skriva ett litet skript som kollar detta, vet tyvärr inte om det finns något färdig. Du lägger in skriptet i crontab så det körs varje dag och ser till att det skicka ett mail till dig med information om förändringen är stor.
Ett annat alternativ kan vara att skriva ett litet skript som kollar detta, vet tyvärr inte om det finns något färdig. Du lägger in skriptet i crontab så det körs varje dag och ser till att det skicka ett mail till dig med information om förändringen är stor.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack, tack. Kan någon på rak arm svara på om den efterfrågade funktionaliteten finns i något av de ovanstående förslagen?
Jag använder redan drraw för att göra tjusiga grafer över diverse saker på servern. Bla disk usage. Men det är inte riktigt det jag behöver. Jag kan ju se att diskanvändandet ökar/minskar men inte att det var just DEN filen som lades till igår så att det blev fullt.
Mmm, det kanske blir att hacka ett eget skript men det hade varit smutt om nån redan gjort nåt liknande. Jag skulle ju inte bli förvånad om nån hade liknande problem och redan löst det.
Jag använder redan drraw för att göra tjusiga grafer över diverse saker på servern. Bla disk usage. Men det är inte riktigt det jag behöver. Jag kan ju se att diskanvändandet ökar/minskar men inte att det var just DEN filen som lades till igår så att det blev fullt.
Mmm, det kanske blir att hacka ett eget skript men det hade varit smutt om nån redan gjort nåt liknande. Jag skulle ju inte bli förvånad om nån hade liknande problem och redan löst det.