Krympa XP partition

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Krympa XP partition

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag ska installera ubuntu på en dator med windows xp. Hårdisken är på 75gb, jag tänkte krympa windowspartitionen till sådär 20. Ska jag göra detta i XP eller när jag installerar ubuntu?
Jag kommer att ihåg att när jag installerade ubuntu på min dator med vista så gick det att krympa partitionen i vista, och att det skulle va säkrast att göra så. Men i XP hittar jag inte nån funktion för detta.. finns det? Jag hittade nåt som jag tolkade som att det skulle gå men att jag inte hade rättighet att göra det eller nåt sånt..
ycc
Kontakt:

Re: Krympa XP partition

Inlägg av ycc »

Det finns ingen inbyggd krympare i XP.
De flesta använder Partition Magic eller Acronis.

Personligen tycker jag det bästa är att
1. Ladda hem och bränn GParted bootbar disk. (Går även med Ubuntu Live installationsdisken. GParted kanske dock inte är med där från början, utan måste laddas hem?)
2. Defragmentera Windows
3. Kör igång GParted-disken för krypmpning.

Man kan dock även bara köra igång Ubuntu installationsdisk och låta den ta hand om jobbet.

Här står lite mer, men man behöver inte läsa allt ;)
http://e-dog.info/t/63/doc/Ubuntu_installation.php
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Henrik Jansson skrev:Jag ska installera ubuntu på en dator med windows xp. Hårdisken är på 75gb, jag tänkte krympa windowspartitionen till sådär 20. Ska jag göra detta i XP eller när jag installerar ubuntu?
Jag kommer att ihåg att när jag installerade ubuntu på min dator med vista så gick det att krympa partitionen i vista, och att det skulle va säkrast att göra så. Men i XP hittar jag inte nån funktion för detta.. finns det? Jag hittade nåt som jag tolkade som att det skulle gå men att jag inte hade rättighet att göra det eller nåt sånt..
75 GB är i minsta laget för 2 operativsystem och du kommer efter ett tag att inse att du kan inte göra så mycket med din dator så antingen tar du bort Windows eller sätter i en hårddisk till. Jag har 160 GB bara för Ubuntu och den är uppdelad i 20 GB för systemet och 2 G för en växlingspartion och resten till home.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Självklart räcker 75 Gb till både Xp och Ubuntu!

Jag skulle göra följande partitioner:
20Gb till Windows

Till Ubuntu:
15 till /
5 till /home
(alternativt 20 till / utan separat /home)
512 eller 256 Mb till /swap

Resten till en gemensam partition för all fillagring, med filsystemet NTFS.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag fattade det som att henrik skulle ha 20 G KVAR till Windows och då blir det ju mycket till Ubuntu.

Jag tycker barzams förslag låter bra. Har man bara lite utrymme att tilldela Ubuntu (kanske mindre än 15-20 G) så är det ju en fördel att INTE ha någon separat home-partition. I ett sådant fall kan det vara svårt att avgöra exakt hur stora partitionerna skall vara. ("Man gör inte trerumslägenhet av 40 kvadrat.")

Fast visst är det praktiskt med separat home.

Jag skulle göra
swap 512 MB (Eller större än RAM om det är en laptop som skall kunna gå i vänteläge)
root 12G (-15G)
home resten
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

ycc skrev: Fast visst är det praktiskt med separat home.
Varför är det praktiskt ???

https://wiki.ubuntu.com/UbiquityPreserveHome

Sedan förstår jag inte tidigare råd att ladda hem en gparted iso när gparted redan finns på en Ubuntu Live skiva ???

Alt-F2 > gksudo gparted
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

barzam skrev:Självklart räcker 75 Gb till både Xp och Ubuntu!

Jag skulle göra följande partitioner:
20Gb till Windows

Till Ubuntu:
15 till /
5 till /home
(alternativt 20 till / utan separat /home)
512 eller 256 Mb till /swap

Resten till en gemensam partition för all fillagring, med filsystemet NTFS.
Det är helt beroende på vad han ska använda WInodws till, jag misstänker att han kommer till största delen att använda Windows för spel och tänk på att Windows har en förmåga att öka i storlek för när den uppdateras så blir de gamla filerna kvar.Jag har nu cirka 12 gb använt utrymme i ubuntu och då har jag nästa inga spel utan bara några program för att spela musik och filmer, dessutom har jag inga epostprogram eftersom jag använder webbmail och dessutom har jag ett lager där jag lägger mina filmer så min /home är 13 gb använt det är bökigt att förstora en partion som har blivit för liten.
Henrik Jansson

Inlägg av Henrik Jansson »

Tack för hjälpen!
Jag defragmenterade hårddisken i XP, sen krympte jag partitionen till 20 Gb med Gparted på live-CDn. Jag startade om XP sen och det funkade!
75 Gb räcker länge för mig till 2 operativsystem. Det är en extra dator. Min andra är på 180 Gb och där har jag 45 Gb för Vista som var med på datorn när jag köpte den, sen har jag flera små partitioner för att jag ville testa olika versioner av ubuntu. Jag har faktiskt länge klarat mig med ubuntu 8.04 på en partition på 15Gb. Jag spelar inte spel eller nåt sån. Men ubuntu 10.04 ska in på en större del på sammanlagt 100 Gb med separat home, det är redan partitionerat för det.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"