Har varit datalös i nästan ett år nu och har äntligen köpt en ny fin bärbar. Bestämde mig självklart för att blåsa in senaste distron av Ubuntu och allt gick thunder inga problem alls.
Efter uppdatering och installation av grafiska drivrutiner startar jag om datorn och här börjar problemen.
Jag kommer till startscreen med min fabrikörs namn stort över hela skärmen och jag kan även gå in i bios och ändra där. Men där bootscreen med xubuntu loggan ska vara när jag startar så är det bara svart och datorn slutar arbeta. Här spelar det ingen roll om jag väntar 10 sek eller ett dygn (har provat vänta) ingenting händer vilken knapp jag än trycker på förutom power knappen då xubuntu dyker upp som det ska men sedan stänger datorn av sig.
Jag har själv känslan av att detta är något jag har lyckats klanta till i Bios fast jag är inte helt säker.
Någon som varit med om något liknande eller vet varför det händer för jag har inte ens en aning om vad jag ska googla efter.
Edit: Vill bara lägga till att den inte bootar ifrån skiva heller utan alltid samma resultat

Hare gott!