Lyckas koppla in lapen till teven och får över "filmen" eller internetsidan till teven med ljud men bilden är helt svart.
Någon som vet hur man åtgärdar detta?
Kopplar via rgb till en hd-tv.
Från film på laptop till teven.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Från film på laptop till teven.
Först och främst kan du väl skriva lite mer om vilken hårdvara du har - alt. vilken laptop - för svaret är olika beroende på vilket grafikkort som sitter i burken och lite sånt... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Aha det visste jag intefarmfield skrev:Först och främst kan du väl skriva lite mer om vilken hårdvara du har - alt. vilken laptop - för svaret är olika beroende på vilket grafikkort som sitter i burken och lite sånt...

Det är en acer aspire one om det säger dig nåt?
- farmfield
- Kontakt:
Jupp, har haft en AspireOne, men kommer inte ens ihåg om jag körde den till TV nån gång...
Nu finns ju AspireOne i en massa olika varianter så jag skriver rätt generellt nu innan jag vet exakt vilken du har. Men posta gärna den exakta modellen i nästa svar.
Grejen är att det finns flera varianter av hur en VGA-utgång fungerar på en bärbar burk. Dom här är väl dom vanligaste iaf...
Nu finns ju AspireOne i en massa olika varianter så jag skriver rätt generellt nu innan jag vet exakt vilken du har. Men posta gärna den exakta modellen i nästa svar.

Grejen är att det finns flera varianter av hur en VGA-utgång fungerar på en bärbar burk. Dom här är väl dom vanligaste iaf...
- 1. Den vanligaste är att kortet är byggt så man kan använda den ena, den andra eller båda utgångarna samtidigt.
2. Den andra varianten - som då uteslutande gäller bärbara - är att det finns en fysisk kontakt som växlar mellan att skicka bild till den interna skärmen eller till en VGA-utgång.
3- Den sista varianten jag kommer på, även denna exklusiv för bärbara, är att grafikkortet skickar samma bild till skärmen som till VGA-utgången.
farmfield skrev:Jupp, har haft en AspireOne, men kommer inte ens ihåg om jag körde den till TV nån gång...
Med AspireOne är jag rätt säker på att det är den andra eller tredje varianten som gäller. Jag tror då att det sitter en 'fysisk' kontakt för att slå av/på VGA-ut, man slår då på detta med [Fn]+nån tangent med skärmsymbol på...
- 1. Den vanligaste är att kortet är byggt så man kan använda den ena, den andra eller båda utgångarna samtidigt.
2. Den andra varianten - som då uteslutande gäller bärbara - är att det finns en fysisk kontakt som växlar mellan att skicka bild till den interna skärmen eller till en VGA-utgång.
3- Den sista varianten jag kommer på, även denna exklusiv för bärbara, är att grafikkortet skickar samma bild till skärmen som till VGA-utgången.
Vart ser jag vilken modell det är? Jag kopplar alltså med en sladd till teven, sen trycker jag på f och n och f5 för den knappen har två skärmar på sig, sen kan jag med hjälp av musen föra över dataskärmen till teven, bakgrunden på teven blir samma som datorskärmens bakgrundsbild och så måste jag flytta över det jag ska se på. Så jag kan spela filmen på teven via datorn och ljudet hörs men rutan är svart, detta gäller oavsett om det är ett youtubeklipp, svtplay eller nåt nerladdat. Vill jag ex surfa på aftonbladet så går detta utmärkt att göra på teven.
- farmfield
- Kontakt:
Sett till vad du skriver nedan är det irrelevant - iaf sett till problemet.chirren1 skrev:Vart ser jag vilken modell det är?

Well, då var den frågan besvarad. Du får vad som i GNU/Linux kallas för 'Xinerama', förlängd skärm ut på TV'n - samma som jag kör på min burk.Jag kopplar alltså med en sladd till teven, sen trycker jag på f och n och f5 för den knappen har två skärmar på sig, sen kan jag med hjälp av musen föra över dataskärmen till teven, bakgrunden på teven blir samma som datorskärmens bakgrundsbild och så måste jag flytta över det jag ska se på.
Och det är problemet då ju. Frågan är varför du inte får bild på TV'n.Så jag kan spela filmen på teven via datorn och ljudet hörs men rutan är svart, detta gäller oavsett om det är ett youtubeklipp, svtplay eller nåt nerladdat. Vill jag ex surfa på aftonbladet så går detta utmärkt att göra på teven.
Om TV'n är inkopplad, så du har datorn & förlängningen av skrivbordet ut på den - som du beskriver ovan - har du då bild på en film om den är på datorskärmen?
Om så, vad händer om du drar igång en film och placerar fönstret halvvägs ut på TV'n..? Har du bild på den delen av fönstret som ligger på skärmen men svart på den delen som ligger på TV'n?