Försöker lära mig HTML och har en liten fundering.
Jag vill skapa en meny i html5, problemet är att jag inte vill behöva skriva om den på varje sida utan jag ska bara behöva uppdatera den på ett ställe. Vad jag kommer att tanka på är frames men det är ju inte spec. snyggt.
[html] Bästa sättet att skapa en meny
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: [html] Bästa sättet att skapa en meny
Det borde väl gå att lägga koden i en separat fil och inkludera den där du vill ha den, en snabb googling gav mig det här:
http://ask-leo.com/how_do_i_include_one ... other.html
/Micke
http://ask-leo.com/how_do_i_include_one ... other.html
/Micke

- Katt
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Skapa en fil som heter meny.php, där lägger du enbart html koden till menyn.
Döp sedan om filen med html koden från fil.html till fil.php. Därefter kan du lägga till följande kod på rätt plats i html sidan för att inkludera menyn:
Tänk bara på att sidan i så fall måste ligga på en server som även har php installerat.
Döp sedan om filen med html koden från fil.html till fil.php. Därefter kan du lägga till följande kod på rätt plats i html sidan för att inkludera menyn:
Kod: Markera allt
<?php include("meny.php"); ?>
Det är inte lätt när det är svårt!
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Tänkte inte på att det skulle gå att importera.
Lyckades inte med SSI (troligtvis ej stöd för det i webhosten) eller med CSI med javascript.
Tänker testa php, men undrar en sak. Ska jag fortfarande ha?
EDIT:Nej, det verkar fungera ändå. Tack.
Nu är jag ändå har en HTML tråd uppe:
Jag har läst att chrome/safari vill ha h264 filmer för <video> taggen, men jag får det inte att funka i chromium, däremot fungerar det med ogg filmer. Gäller det även för chrome/safari? Skulle bli mycket smidigare.
Lyckades inte med SSI (troligtvis ej stöd för det i webhosten) eller med CSI med javascript.
Tänker testa php, men undrar en sak. Ska jag fortfarande ha
Kod: Markera allt
<!DOCTYPE html>
EDIT:Nej, det verkar fungera ändå. Tack.
Nu är jag ändå har en HTML tråd uppe:
Jag har läst att chrome/safari vill ha h264 filmer för <video> taggen, men jag får det inte att funka i chromium, däremot fungerar det med ogg filmer. Gäller det även för chrome/safari? Skulle bli mycket smidigare.