Felaktig teckenuppsättning i virtualbox över vnc

Hjälp med installation och användning av program
tops
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Felaktig teckenuppsättning i virtualbox över vnc

Inlägg av tops »

Har kliat mig i huvudet ett tag nu och behöver hjälp med följande.
Kör Virtualbox 3.2.8 på ubuntu 10.4 och har skapat ett par maskiner.
När jag använder burkens tangentbort är allt bra, men allt som oftast behöver jag komma åt burken och Virtualbox utifrån och kör då remote desktop med vnc-viewer över ssh. Nu till det märkliga.
Virtualbox tolkar nu mitt tangentbord som nåt anorlunda. Tex blir : ett Ö
och en del andra skumma knappar på andra platser. Detta uppstår endast innuti virtualbox. Vet inte riktigt hur jag skall komma runt detta
Tips?

edit: kör 64bit versionen av ubuntu. Har nyligen upgraderat från 8.04 och hade inte dessa problem i den utgåvan.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Felaktig teckenuppsättning i virtualbox över vnc

Inlägg av micke_nordin »

tops skrev:Har kliat mig i huvudet ett tag nu och behöver hjälp med följande.
Kör Virtualbox 3.2.8 på ubuntu 10.4 och har skapat ett par maskiner.
När jag använder burkens tangentbort är allt bra, men allt som oftast behöver jag komma åt burken och Virtualbox utifrån och kör då remote desktop med vnc-viewer över ssh. Nu till det märkliga.
Virtualbox tolkar nu mitt tangentbord som nåt anorlunda. Tex blir : ett Ö
och en del andra skumma knappar på andra platser. Detta uppstår endast innuti virtualbox. Vet inte riktigt hur jag skall komma runt detta
Tips?

edit: kör 64bit versionen av ubuntu. Har nyligen upgraderat från 8.04 och hade inte dessa problem i den utgåvan.
Jag har samma problem på min virtualbox-server. problemet beror på att virtualbox har slutat skicka tecken och i stället skickat teckenkoder om jag förstår det rätt. Det går bra att ansluta till de virtuella maskinerna via rdesktop och virtualbox inbyggda (v)rdp-server, och då med kommandot rdesktop -ksv server:port vilket ger svensk tangentbord. Detta är dock suboptimalt för mig eftersom jag använde det utmärkta webbgränssnitten phpvirtualbox och samma problem finns i webbkonsollerna där. Bäst skulle vara att kunna sätta default tangentbordslayout i virtualbox rdp-server men jag kommer inte på hur det ska gå till.

/Micke
Skriv svar

Återgå till "Program"