Uppgradering 9.10 till 10.04 - hänger sig i vänteläge

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ÅkeB
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Uppgradering 9.10 till 10.04 - hänger sig i vänteläge

Inlägg av ÅkeB »

Efter uppgradering från 9.10 till 10.04 går det inte att starta min bärbara dator från vänteläge - det kommer bara upp en tom skärm där jag ser ikonen för kontakt med det trådlösa nätverket samt en (orörlig) musikon. Därefter händer inget mer - jag får alltså inte heller upp någon inloggningsruta.

Hade aldrig några problem med att starta datorn från vänteläge från 9.10 - kan problemet vara relaterat till införandet av inloggningsrutan?

Mina strömhanteringsinställningar är som följer:

Låt datorn sova när den varit inaktiv i en timme

När locket stängs - övergå till vänteläge

Rutan "Försätt hårddiskar i viloläge om möjligt" är förbockad.

En sak jag reagerade på i 9.10 var att datorn alltid låg kvar i vänteläge och aldrig gick ner i viloläge trots inställningarna ovan, som är oförändrade sedan dess.

Som komplettering kan nämnas att datorn har dual boot eftersom det fanns en Windows Vista installation på den när jag köpte den för c:a 1½ år sedan och det var enkelt att partitionera om den så att jag kunde installera även Ubuntu på den (=9.04)

Skall för tydlighets skull tillägga att det är inga som helst problem att starta datorn från helt avstängt läge - men jag föredrar att starta den från vänte/viloläge eftersom det går igång mycket snabbare då (och jag kan ha kvar alla mina flikar i Firefox uppe och aktiva).
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Uppgradering 9.10 till 10.04 - hänger sig i vänteläge

Inlägg av ubot »

Jag har inget svar på din fråga, men rekommenderar att du googlar på datormodellen och hilbernation eller vad vänteläge nu heter på engelska. Jag har hört talas om liknande problem för vissa datorer och vissa versioner av Ubuntu. Jag hoppas att det dyker upp någon annan i kanalen som ger dig lite bättre hjälp framöver.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"