Tjena
Jag har ett problem i OpenOffice Writer som jag skulle behöva ha hjälp med.
Problemet består i att jag skall ha en överskrift som står över en inladdad bild.
Men denna bild kan komma att skifta från mörka partier till ljusa och då bilden alltid kommer vara i gråskala så är risken stor att delar av denna text kommer försvinna mot den mörka bakgrunden. Så min fråga är hur man kan lägga till en vit ram som följer texten. I dag har jag gjort detta i Gimp och laddat in det i OO som en png-bild. Nackdelen upptäckte vi är att texten då blev väldigt pixlig. Så hur kan man fixa detta?
Jag laddar också upp en bild som visar vilken effekt jag vill ha.
Tack så mycket
Mikael
Ram runt text i OpenOffice
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Ram runt text i OpenOffice
- Bilagor
-
- RamRuntText.jpg (19.31 KiB) Visad 2186 gånger
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Ram runt text i OpenOffice
OpenOffice är egentligen inte så bra på avancerad typografi och bildbehandling. Jag tror därför att jobbet egentligen skulle bli bättre i GIMP. Pixligheten skulle kunna bero på för låg upplösning eller något problem med filformat.
Om du vill försöka göra det i OpenOffice tror jag att du måste använda ritmodulen: Teckning eller Draw. Där kan du använda Fontwork där man kan lägga på effekter på text som om den vore en bild.
Texten redigerar du som område och "ramen" som linje.
Bakgrundsbilden lägger du underst och grupperar med Fontwork objektet.
Då du är nöjd för du över bilden till Writer. Klipp och klistra brukar fungera OK. Fontwork är litet begränsat och pilligt.
Jag skickar med ett enkelt exempel.
Om du vill försöka göra det i OpenOffice tror jag att du måste använda ritmodulen: Teckning eller Draw. Där kan du använda Fontwork där man kan lägga på effekter på text som om den vore en bild.
Texten redigerar du som område och "ramen" som linje.
Bakgrundsbilden lägger du underst och grupperar med Fontwork objektet.
Då du är nöjd för du över bilden till Writer. Klipp och klistra brukar fungera OK. Fontwork är litet begränsat och pilligt.
Jag skickar med ett enkelt exempel.
- Bilagor
-
- Markering_003.png (137.88 KiB) Visad 2182 gånger
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Hej
Jag behöver inte göra det OpenOffice om det inte fungerar bra.
Jag funderade på att testa Inkscape och se hur det fungerar, men där vet jag inte heller hur man gör ramar.
Aja, får lösa det på nåe sett.
Tack
Jag behöver inte göra det OpenOffice om det inte fungerar bra.
Jag funderade på att testa Inkscape och se hur det fungerar, men där vet jag inte heller hur man gör ramar.
Aja, får lösa det på nåe sett.
Tack
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det går visst att göra i OpenOffice Draw. Jag vill absolut inte avskräcka dig!
OOo är dock inte det bästa verktyget för bildbehandling.
Ska du göra mer avancerade saker som till exempel ändra färger eller justera din bakgrundsbild fungerar inte Draw. Det var därför jag skrev att GIMP kan vara ett bättre val. Inkscape kan också fungera bra.
OOo är dock inte det bästa verktyget för bildbehandling.
Ska du göra mer avancerade saker som till exempel ändra färger eller justera din bakgrundsbild fungerar inte Draw. Det var därför jag skrev att GIMP kan vara ett bättre val. Inkscape kan också fungera bra.