Ny preview Adobe Flash 64 bitar
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Ny preview Adobe Flash 64 bitar
Slängde in den & youtube fungerar iaf... Samma issue med helskärmsläge men det har jag ju ofta med flashbaserade videospelare, antagligen för att jag kör twinview...
Edit: Fungerar på Vimeo också - dessutom så fungerar helskärmsläget perfa där som tidigare.
Edit: Fungerar på Vimeo också - dessutom så fungerar helskärmsläget perfa där som tidigare.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 15 gånger.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Vad för problem?farmfield skrev:Slängde in den & youtube fungerar iaf... Samma issue med helskärmsläge men det har jag ju ofta med flashbaserade videospelare, antagligen för att jag kör twinview...
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- farmfield
- Kontakt:
Youtube maximerar inte 'rått', den lägger bilden i mitten med typ en fjärdedels skärmupplösning... På Aftonbladet får jag helskärm, dock centrerad sett till bägge skärmytorna så får 2/3 på skärmen och 1/3 på TV'n... Vimeo & Cnet fungerar klockrent i helskärm...Hund skrev:Vad för problem?farmfield skrev:Slängde in den & youtube fungerar iaf... Samma issue med helskärmsläge men det har jag ju ofta med flashbaserade videospelare, antagligen för att jag kör twinview...
Tror det där hänger ihop med hur dom byggt spelaren, hur den tar reda på skärmstorleken o.s.v...
- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Det här har jag längtat efter.pun skrev:http://www.webupd8.org/2010/09/adobe-fi ... flash.html
Adobe
http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html
Testing......

Men jag följt instruktionen från WebUpd8 enligt länken ovan och det fungerar inte. Går jag in på YouTube och klickar på en film så låser sig Firefox.

Bytte tillbaka till den tidigare 32-bit libflashplayer.so och det fungerar igen men med de brister man alltid får med 32-bit flash i ett 64-bit system.

Jo jag gick min egen väg och jag tror inte man kan uppgradera direkt som Webupd skriver....mghg skrev:pun skrev:http://www.webupd8.org/2010/09/adobe-fi ... flash.html
Men jag följt instruktionen från WebUpd8 enligt länken ovan och det fungerar inte. Går jag in på YouTube och klickar på en film så låser sig Firefox.![]()
Bytte tillbaka till den tidigare 32-bit libflashplayer.so och det fungerar igen men med de brister man alltid får med 32-bit flash i ett 64-bit system.
Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:sevenmachines/flash
sudo apt-get update
sudo apt-get remove flashplugin-nonfree
sudo apt-get install flashplugin64-installer
------------------------------------------
Testat med SVTplay och med 720p filmer ooch det funkar utmärkt.
Att köra 1080p som man kan välja hos YouTube för vissa filmer kräver en välkyld låda..... min laptop rusade snabbt iväg.
Exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=XITHbsUUlYI
Knäppte även på reklam och testade Sweclockers sida och det snurrar på bra.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Lägg filen annars bara i .mozilla/plugins, dock vet jag inte vilken den väljer om du redan har 32bitars pluginet.
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag körde puns variant och det funkade perfekt. Både installtionen och själva flash. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jo och fördelen är att Sevenmachine med all sannolikhet håller sitt ppa uppdaterat och man får då sedan uppdateringar när de ev anländer.vulfgar skrev:Jag körde puns variant och det funkade perfekt. Både installtionen och själva flash.
Jag tycker inte om varianten där man lägger flash-filen direkt i plugin-mappen.
- farmfield
- Kontakt:
Jag kopierade in den i mappen och det fungerade klockrent. Sen uppdaterades den till samma ändå, hehe, för jag har sevenmachines repo installerat sedan länge, så hade jag bara gjort en uppdatering så hade jag fått den där ändå ju... 
Jaja, skit samma, den verkar tugga på iaf... Samma issues med helskärm på diverse sajter men det är ju inte Flash i sig själv utan dom olika spelarna som är dumt programmerade bara...

Jaja, skit samma, den verkar tugga på iaf... Samma issues med helskärm på diverse sajter men det är ju inte Flash i sig själv utan dom olika spelarna som är dumt programmerade bara...
- vulfgar
- ung forumnörd
Håller med, pun.
Livet är mycket enklare med ppa:er.
Livet är mycket enklare med ppa:er.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jo men poängen är att man kan få nåt gammalt flashjunk fullt med säkerhetshål liggande i sin plugin-mapp när man gör det manuellt och sedan glömmer bort att man gjorde så där....farmfield skrev:Jag kopierade in den i mappen och det fungerade klockrent. Sen uppdaterades den till samma ändå, hehe, för jag har sevenmachines repo installerat sedan länge, så hade jag bara gjort en uppdatering så hade jag fått den där ändå ju...![]()

Om man sedan bemödade sig att läsa (vilket man alltid ska göra om man installerar från ett ppa) SevenMachines PPA beskrivning för den tidigare versionen så framgick det ju klart att det enbart var för avancerade användare med koll på läget eftersom den tidigare versionen var fullsmetad med säkerhetshål.
Hursomhelst så är SevenMachines PPA "aktivt" och han själv är aktiv i Ubuntus community så jag sätter en högre kvalitetsstämpel på hans ppa.
Tyvärr börjar det bli mycket smörja från rena junknissar som sätter upp ett ppa.
- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Tack! Nu fungerar det utmärkt.pun skrev:Jo jag gick min egen väg och jag tror inte man kan uppgradera direkt som Webupd skriver....mghg skrev:pun skrev:http://www.webupd8.org/2010/09/adobe-fi ... flash.html
Men jag följt instruktionen från WebUpd8 enligt länken ovan och det fungerar inte. Går jag in på YouTube och klickar på en film så låser sig Firefox.![]()
Starta sedan om foxen.......Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:sevenmachines/flash sudo apt-get update sudo apt-get remove flashplugin-nonfree sudo apt-get install flashplugin64-installer
En liten kommentar: Efter en nyinstallation av 10.04.1 och ubuntu-restricted-extras så hade jag inte paketet flashplugin-nonfree utan istället flashplugin-installer.
Då kanske du skall pröva en Targus Lap Chill Mat http://www.targus.com/us/product_detail ... ku=AWE55US eller liknande? "ergonomisk arbetsställning och kyler ner din bärbara dator", trevlig tycker jagpun skrev: Att köra 1080p som man kan välja hos YouTube för vissa filmer kräver en välkyld låda..... min laptop rusade snabbt iväg.

Jo angående paketen så kan då inte Ubuntu härbergera själva flashkoden av licensskäl, därför använder man flashplugin-installer för att hämta flash från Adobe. Sedan så skapas då flashplugin-nonfree under själva installationen.mghg skrev: Tack! Nu fungerar det utmärkt.
En liten kommentar: Efter en nyinstallation av 10.04.1 och ubuntu-restricted-extras så hade jag inte paketet flashplugin-nonfree utan istället flashplugin-installer.
Då kanske du skall pröva en Targus Lap Chill Mat http://www.targus.com/us/product_detail ... ku=AWE55US eller liknande? "ergonomisk arbetsställning och kyler ner din bärbara dator", trevlig tycker jagpun skrev: Att köra 1080p som man kan välja hos YouTube för vissa filmer kräver en välkyld låda..... min laptop rusade snabbt iväg.
Njau angående kylning... Targusuppfinningen ser lite bökig ut om man vill ligga i soffan och surfa som jag gör ofta....

Så betyder detta att Flash kommer att börja uppdateras till 64 bit igen?
- farmfield
- Kontakt:
Denna är ju betan av Flash 64-bitars men när den släpps som 'final' lägger dom den väl i arkiven (via installern som Plun skrev) igen. Att Flash skall funka är ju ett grundkrav i ett OS för 99% av datoranvändarna, så det är viktigt att dom löser detta.barzam skrev:Så betyder detta att Flash kommer att börja uppdateras till 64 bit igen?
Adobe bloggade det här om utgåvan....barzam skrev:Så betyder detta att Flash kommer att börja uppdateras till 64 bit igen?
http://blogs.adobe.com/flashplayer/2010 ... quare.html
Det börjar väl brännas för Adobe så de måste väl fjäska med användarna...
passar mig utmärkt och Flash-formatet kommer ju att finnas i åratal oavsett hur det går med HTML5.
Sen är det ju helt suveränt att köra Firefox4 på en helt HTML5 kodad sida...

Tack för länken, pun! Imponerande att du håller koll på allt 
Jag håller med, Flash kommer att finnas i lång tid till, och det här var verkligen bra nyheter!

Jag håller med, Flash kommer att finnas i lång tid till, och det här var verkligen bra nyheter!
Jo men det är då sedan mycket viktigt att på alla sätt stödja HTML5....barzam skrev:Tack för länken, pun! Imponerande att du håller koll på allt
Kan inte tänka mig att någon vill betala Adobe längre för verktysglådan att göra alla flashsnurror när det blir ett fritt format med HTML5.
Däremot så för kommersiell film så blir nog flash seglivat eftersom det finns DRM skydd inbyggt vilket troligen inte HTML5 folket kan enas om någon lösning. Jag har inte läst på hur MS resonerar med IE9 som idagarna kom ut med en beta
- farmfield
- Kontakt:
Fast då får dom väl lägga krut på Dreamweaver's HTML5-stöd... Det är ju skit samma för Adobe så sett, bara dom får sålt nån produkt typ...pun skrev:Kan inte tänka mig att någon vill betala Adobe längre för verktysglådan att göra alla flashsnurror när det blir ett fritt format med HTML5.