Stänga av pekplattan när man skriver[LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- xhassex
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Stänga av pekplattan när man skriver[LÖST]
Jag har ett litet problem med pekplatten, det är så att när jag skriver så kommer hadloven i kontakt med plattan och det poppar upp någon meny eller något liknade.
Jag har försökt att stänga av platten, då jag använder vanlig mus bredvid. Men jag kan ej finna var jag kan stänga av den, plattan alltså.
Så om någon vet var i ubuntu 10.04 man kan stänga av den så vore jag väldigt tacksam
Jag har försökt att stänga av platten, då jag använder vanlig mus bredvid. Men jag kan ej finna var jag kan stänga av den, plattan alltså.
Så om någon vet var i ubuntu 10.04 man kan stänga av den så vore jag väldigt tacksam
Senast redigerad av 2 xhassex, redigerad totalt 14 gång.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Stänga av pekplattan när man skriver
Jag har en funktionsknapp (Fn) på min laptop. Den och F1 stänger av plattan på min dator.
Kolla om du har något liknande. Min knapp har ett hänglås på sig.
Kolla om du har något liknande. Min knapp har ett hänglås på sig.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
- xhassex
Nej tyvärr, knappen med hänglås släckte och låste skärmen. Och jag provade alla dom andra med fn-knappen men dom gick bara till ljud och bildskärm.
Det är en HP-550 som jag har.
Men tack i alla fall för tipset.
Det är en HP-550 som jag har.
Men tack i alla fall för tipset.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
trodde alla hp hade en knapp strax ovanför plattan för å stänga av den
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
syndaemon kan du anvanda för att stäng av plattan för ett antal sekunder när du skriver.
För att inaktivera plattan i 2s efter att du har tryckt in en tangent.
För att inaktivera plattan i 2s efter att du har tryckt in en tangent.
Kod: Markera allt
syndaemon -d -i 2
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Annars finns det ett panelprogram som heter "Muspekarfångst" som man kan lägga till i panelen där man kan "låsa" muspekaren medan man skriver.
// Peter
// Peter
- xhassex
Tack för det tipset, det var ju en kanon kompromissGanymedes skrev:Annars finns det ett panelprogram som heter "Muspekarfångst" som man kan lägga till i panelen där man kan "låsa" muspekaren medan man skriver.
// Peter

- Ganymedes
Varsågod!
Jag såg att under "System > inställningar > mus > pekplatta" finns det en rad som heter "inaktivera pekplatta vid skrivning" som man kan markera och då kanske man får ett par sekunders fördröjning. Som komplement kanske.
// Peter

Jag såg att under "System > inställningar > mus > pekplatta" finns det en rad som heter "inaktivera pekplatta vid skrivning" som man kan markera och då kanske man får ett par sekunders fördröjning. Som komplement kanske.
// Peter
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Yacc, sådant krävar ju att man inte kan låta musen styra fokus. Då är det väl bättre att helt stänga av klickfuntionen på plattan helt och hållet, imo.Ganymedes skrev:Annars finns det ett panelprogram som heter "Muspekarfångst" som man kan lägga till i panelen där man kan "låsa" muspekaren medan man skriver.
// Peter
Det måste vara syndeamon som man aktiverar den vägen. Det ska jag försöka komma ihåg.Ganymedes skrev:Jag såg att under "System > inställningar > mus > pekplatta" finns det en rad som heter "inaktivera pekplatta vid skrivning" som man kan markera och då kanske man får ett par sekunders fördröjning. Som komplement kanske.
- Ganymedes
Det kanske du har rätt i och det alternativet finns ju också under pekplatteinställningarna.mcNisse skrev:
Yacc, sådant krävar ju att man inte kan låta musen styra fokus. Då är det väl bättre att helt stänga av klickfuntionen på plattan helt och hållet, imo.
// Peter
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- xhassex
Tack Hund, det var precis ett sådant program som jag var ute efter