Jag sjunger flashblocks lovsång!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Jag sjunger flashblocks lovsång!

Inlägg av CryingFreeman »

Jag har installerat Flashblock. Det är ett tillägg till bland andra webbläsaren Firefox som gör att alla flash-animationer blockeras (duh!) och ersätts med en vit ruta som kan klickas på om man vill se innehållet i flash-objektet.

Jag gör inte detta för att jag hatar reklam. Jag gör det inte för att jag hatar Flash. Jag gör det för att kunna få en någorlunda angenäm surfupplevelse med mitt (kanske något udda) sätt att ta till mig webben. Jag har ofta mellan 40-50 flikar öppna samtidigt. Riktigt varför vet jag inte, men jag har lagt mig till med det beteendet. Att öppna idg.se, med mellan 6-8 flashobjekt i varje given sekund på varje sida, är i det läget döden. Med flashblock är till och med den sidan snudd på njutbar och processorbelastningen har gått ner till under en tredjedel vid "normalt" surfande.

Frågan är bara varför jag inte gjorde det här tidigare. Jag var förmodligen bekväm och lat.

Var inte det.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
m!rage

Re: Jag sjunger flashblocks lovsång!

Inlägg av m!rage »

Om man bara orkar sätta upp undantagsregler är Flashblock mycket bättre än Adblock, eftersom det bara blockerar Flashmissbruket och inte "schysst" reklam (text & bilder) som faktiskt behövs för att finansiera vissa sidor.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Att köra utan Flash helt är ju bästa lösningen. :) Tyvärr finnns det ju mobbade sidor som www.bredbandsväljaren.se som har baserat hela hemsidan på flash.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jag anser att Adblock Plus är mycket intelligentare än Flashblock.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865/

Snabbt och enkelt så via ABP ikonen så funkar det bara inkl att ta bort reklamblockeringen på vissa siter om man så önskar.

Kör sedan EasyList filtret (väljer man vid installation) som funkar bra mot det svenska reklamjunket...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Problemet är att Adblock tar bort all reklam - eller ingen. Det önskvärda från min sida vore att man kunde ställa in det på att bara blockera Flashreklamen och visa resten, gällande alla sidor
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

m!rage skrev:Problemet är att Adblock tar bort all reklam - eller ingen. Det önskvärda från min sida vore att man kunde ställa in det på att bara blockera Flashreklamen och visa resten, gällande alla sidor
Kan inte se det som något problem ??? ..... jag är inte intresserad av reklamen.

Om jag nu vill se reklamen så slår jag bara ifrån blockeringen via ABP-ikonen och laddar om sidan.

Den uppmärksamme kan också notera skillnaden på antalet nedladdningar från Mozilla..... den ena har cirkus 10 gånger fler nedladdningar. (92 miljoner)
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

Flashblock är betydligt bättre för just flash skulle jag säga, till exempel om jag är inne på Göteborgs-Posten, och de har något reportage som verkar intressant och bara som video. När jag klickar fram videon kan jag enkelt trycka på bara den och den ensam kommer upp, istället för att varenda satans flashgrej ska laddas, och de är måååånga.

Sen om man vill att en sida ska tillåtas att visa flash, typ YouTube eller Bredbandsväljaren, räcker det med ett högerklick och ibockande av en ruta så har man lagt till ett permanent undantag.

Adblock använder jag för all annan reklam, eller när jag vill blocka flash helt och hållet och det inte finns en chans i världen att jag skulle tillåta det från just den sidan eller webbplatsen.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Jag tycker kombinationen av adblock och flashblock är det bästa.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"