Vad ladda ner? 64bitar i7-950 ASUS P6X58D Premium 12GB RAM

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
bagtjesen
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Vad ladda ner? 64bitar i7-950 ASUS P6X58D Premium 12GB RAM

Inlägg av bagtjesen »

Återigen så står man som åsnan framför höstacken och vet inte vilken version man skall hämta hem - vad som är bäst. Får datorn inom en vecka och vill förbereda så mycket som möjligt. Vill inte sitta flera dygn efteråt och hämta grejor...

Ubuntu 10.04 med så mycket som möjligt av LAMPP och någon desktop, gärna mono också. Är någon serverversion med LAMPP och desktop tillgänglig. Och detta oförståeliga kring de olika Intel & AMD versionerna...

Finns det drivisar för USB 3.0?

Bägtjesen
Användarvisningsbild
barzam

Re: Vad ladda ner? 64bitar i7-950 ASUS P6X58D Premium 12GB R

Inlägg av barzam »

En enkel fråga: vad ska du ha datorn till?

Jag skulle ta vanliga 64-bitarsversionen och installera det du behöver sen. Ubuntu har en bra Gnome-desktop och mono följer väl med har jag för mig.

Är ens USB 3.0-specen officiell?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Hej och välkommen till forumet! :)

Om jag inte missminner mig har Linux stöd för USB 3.0 sedan länge.

amd-versionen är 64-bitars
intel-versionen är 32-bitars i686

Du bör välja 64-bitarsvarianten.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:amd-versionen är 64-bitars
intel-versionen är 32-bitars i686
Skriver du så kan folk tro att man inte kan/skall köra 64 bitars på Intel-CPU vilket ju inte är korrekt. Med Core2Duo och senare kan man köra 64 bitars även på Intel. 32-bitars är för dom lite äldre maskinerna. Sen, har man under 4Gb RAM så skall man väl såvitt jag förstått inte känna någon skillnad oavsett 32- eller 64-bitars.
bagtjesen
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av bagtjesen »

Tack båda!

Jo, mono ingår visst och LAMPP kan jag ju ladda ner separat innan. Känner mig dock fortfarande osäker om osäker på det där med 64-bitars versionerna. Är det verkligen 'AMD-versionen' även till Intel i7?

Datorn skall användas för programmering och beräkning av stora mängder data, det jag gjort tidiare har varit att jobba med sub-set av data och sedan sammanfoga resultaten, men det har varit tidsödande och onödigt komplext programmeringsmässig, och även tagit lång tid att exekvera. Dessutom räknar jag med att kunna hantera flera "parallella" värden samtidigt. Andra saker är att köra GIS-verktyg - skall bli skönt när det går lite snabbare - just nu blir det många "kafferaster".

LAMPP vill jag ha för lite web-utveckling, PHP, och MySQL som just nu går på knäna på ett Windows-system, som redan har fullt upp med insamling av mätvärden.

God natt killar, och tack för hjälpen så här långt!

Bägtjesen
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

bagtjesen skrev:Tack båda!

Jo, mono ingår visst och LAMPP kan jag ju ladda ner separat innan. Känner mig dock fortfarande osäker om osäker på det där med 64-bitars versionerna. Är det verkligen 'AMD-versionen' även till Intel i7?
Inget snack, det är 64-bitars som gäller. :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"