Behöver råd på bästa smartphone
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Behöver råd på bästa smartphone
Hej!
Jag sitter och funderar på att efter många om och men köpa mig en telefon. Jag måste säga att jag gillar HTC Legend, att ha ett skal i ett helgjutet stycke metall tilltalar mobiltapparen i mig.
Men jag funderar också på en Nokia N900 och har fått en del indikationer på att HTC Desire är en bättre telefon än Legend.
Givetvis vill jag ha en telefon med Linux-kärna och som funkar bra att använda mot Linux.
Vad har ni och vad tycker ni?
Jag sitter och funderar på att efter många om och men köpa mig en telefon. Jag måste säga att jag gillar HTC Legend, att ha ett skal i ett helgjutet stycke metall tilltalar mobiltapparen i mig.
Men jag funderar också på en Nokia N900 och har fått en del indikationer på att HTC Desire är en bättre telefon än Legend.
Givetvis vill jag ha en telefon med Linux-kärna och som funkar bra att använda mot Linux.
Vad har ni och vad tycker ni?
Registrera dig på våra lokala epostlistor
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Behöver råd på bästa smartphone
Galaxy S är en makalös lur, högsta prestandan och den bästa skärmen på någon telefon hittils...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
din jävla HTC-hatare!farmfield skrev:Galaxy S är en makalös lur, högsta prestandan och den bästa skärmen på någon telefon hittils...

Legend hade jag velat ha, jag håller dock med att det är lockande med skärmen på Desire, men å andra sidan är min Hero overkill för mina behov redan
Du vill ha n900. 'Laptop' i miniformat som du kan köra precis vad du vill på... till skillnad från övrigt skräp.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- johanre
- Serveradmin
Först och främst en Sony Ericsson X10. (ja, Android 2.x uppgraderingen kommer).
Tycker ärligt talat att en N900 faller bort för att den inte är Android. I smartphone marknaden är det iPhone eller Android som gäller. AppStore och Android Market gör hela skillnaden.
Utanför ämnet: Men det är min *åsikt* - jag är fullständigt ointresserad av ett smartphone-OS krig så vill man hänge sig åt det så finns det andra trådar och forum för det...
Tycker ärligt talat att en N900 faller bort för att den inte är Android. I smartphone marknaden är det iPhone eller Android som gäller. AppStore och Android Market gör hela skillnaden.
Utanför ämnet: Men det är min *åsikt* - jag är fullständigt ointresserad av ett smartphone-OS krig så vill man hänge sig åt det så finns det andra trådar och forum för det...

- CryingFreeman
Har du en själv?dmz skrev:Du vill ha n900. 'Laptop' i miniformat som du kan köra precis vad du vill på... till skillnad från övrigt skräp.
- CryingFreeman
Var var det du jobbade nu igen?johanre skrev:Först och främst en Sony Ericsson X10. (ja, Android 2.x uppgraderingen kommer).

Jag har två faktiskt. Jag skall dock ge bort en av dem när jag bytt OS på den.CryingFreeman skrev:Har du en själv?dmz skrev:Du vill ha n900. 'Laptop' i miniformat som du kan köra precis vad du vill på... till skillnad från övrigt skräp.
Och jag förstår inte alls vad ni menar med dessa fåniga 'app stores'... använd
den vanliga pakethanteraren (dpkg, apt) och kör med favoritapplikationerna...
precis som vanligt.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Word thatdmz skrev:Du vill ha n900. 'Laptop' i miniformat som du kan köra precis vad du vill på... till skillnad från övrigt skräp.

N900 är fasen den bästa telefonen jag ägt sen jag började använda en mobil...
Nokia har verkligen lyckats, synd bara att folk inte fattar och ser potentialen med N900:an =/
Vettefasen vad sambon skulle säga om jag skaffade en till

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
- CryingFreeman
Jag har hört att batteritiden inte är så bra på N900:an.
Jag är i stort behov av en bra kalender också, men jag är lite tveksam till om Evolution gör sig på en så liten skärm..
Finns det något annat bra program med lämplig formfaktor?
Skadar ju inte om kameran är bra också...
Jag är i stort behov av en bra kalender också, men jag är lite tveksam till om Evolution gör sig på en så liten skärm..

Skadar ju inte om kameran är bra också...
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vill man ha en liten en så har X10 mini pro fått bra kritik. Fast vad vet jag. Jag vill ha en enkel mobil som man kan ringa och fota lite med. Allt annat är i vägen.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- farmfield
- Kontakt:
Hehe, jo, köp den enda Android-luren utan hårdvarustöd för multitouch...johanre skrev:Först och främst en Sony Ericsson X10. (ja, Android 2.x uppgraderingen kommer).

No offense, Johan...

@Ulsak
Hade kunnat tänka mig en Desire också, inget snack, men Super-OLED-skärmen på Galaxy S är så sjuuukt najs bara... Sen är galaxy S lite mer framtidssäker eftersom den har en GPU som är typ 3ggr snabbare än en iPhone 4 på 3D-grafik... Men å andra sidan kostar Galaxy S en tusing mer än Desire...
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Förvånansvärt få saknar faktiskt multitouch. Det är lite som att alla vill ha full hd-tv men ändå bara glor på de vanliga kanalerna. SE har gjort ett smart gränssnitt där multitouch i princip är överflödigt.farmfield skrev:Hehe, jo, köp den enda Android-luren utan hårdvarustöd för multitouch...johanre skrev:Först och främst en Sony Ericsson X10. (ja, Android 2.x uppgraderingen kommer).![]()
![]()
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- johanre
- Serveradmin
None taken!farmfield skrev: No offense, Johan...![]()

Och Lao Tzu har helt rätt.

- farmfield
- Kontakt:
Eh, gränssnittet är väl en sak, men på web, i Google Earth & en massa annat så är ju multitouch the shit typ... Jag skulle aldrig kunna tänka mig en sån lur utan multitouch-stöd...Lao Tzu skrev:Förvånansvärt få saknar faktiskt multitouch. Det är lite som att alla vill ha full hd-tv men ändå bara glor på de vanliga kanalerna. SE har gjort ett smart gränssnitt där multitouch i princip är överflödigt.farmfield skrev:Hehe, jo, köp den enda Android-luren utan hårdvarustöd för multitouch...johanre skrev:Först och främst en Sony Ericsson X10. (ja, Android 2.x uppgraderingen kommer).![]()
![]()
Det är förresten en annan grej med Galaxy S, den har sjukt bra touch-respons jämfört med konkurrenterna, skall tydligen vara bättre än t.o.m. iPhone... Det är också en annan bit där S-E är sämst i klassen enl. recensionerna - och som jag uppfattat det när jag lekt runt med X10...
Edit: N900 uppfattar jag också som väldigt 'okänslig' på touchresponsen, ungefär lika illa som på X10... Dock har väl N900 multitouch-stödet iaf...
Och DMZ har helt rätt i att N900 absolut har mest möjligheter. Och Android är redan portat till det även om projektet är ganska nytt, så nu har folk bootat N900 med såväl Ubuntu som med Android - det sistnämnda funkade väl bäst iof, hehe...

@Johanre
Hehe, nooo...

N900 helt klart, jag kan inte tänka mig en annan telefon faktiskt. Som dmzsäger, vem bryr sig om appstores när man har vanliga pakethanterare där det mesta man behöver finns. N900 är så pass öppen att vi snart kommer att ha tre välfungerande operativsystem att välja mellan: Maemo (nuvarande originalet), Android 2.2 (GSM och GPS är så gott som klara nu) och snart Meego till höst/vinter förmodligen. Man kan dessutom installera Debian i en chroot, utan att pilla något alls och då få tillgång till hela Debian-förrådet (till ARM-arkitekturen såklart).
Andra fördelar: Dropbox och flera Spotify-klienter finns till N900, och man kan synka sin Google-kalender. Flash funkar. Opera finns. Man kan överklocka den. Jag tycker det är en plattform som är väldigt aktiv och där det hela tiden kommer nya bra program. Kameran är väldigt bra i bra belysning (typ ute med andra ord), sämre inomhus.
Enda nackdelen är att den är ganska stor (typ cigarettpaket), men tangentbordet gör att man förlåter det.
Andra fördelar: Dropbox och flera Spotify-klienter finns till N900, och man kan synka sin Google-kalender. Flash funkar. Opera finns. Man kan överklocka den. Jag tycker det är en plattform som är väldigt aktiv och där det hela tiden kommer nya bra program. Kameran är väldigt bra i bra belysning (typ ute med andra ord), sämre inomhus.
Enda nackdelen är att den är ganska stor (typ cigarettpaket), men tangentbordet gör att man förlåter det.
- farmfield
- Kontakt:
Hur är batteritiden på N900..? Mina hittills har varit ungefär samma, Hero, iPhone3G och 3GS, normalt pallar bara batteriet en dag - morgon till kväll typ... Men då surfar jag såklart en del + lyssnar på musik... Jag antar att N900 ligger där också, eller?
Och visst, man kan få batteriet att hålla i två dagar på dom lurarna om man inte rör dom typ, men jag har använt mina ordentligt varje dag.
Och visst, man kan få batteriet att hålla i två dagar på dom lurarna om man inte rör dom typ, men jag har använt mina ordentligt varje dag.
Min räcker mer än 24 timmar med vanligt användande, dvs. ringa sms då och då, några bilder, kolla mail då och då, surfa då och då.
Om man kör konstant med musik, surfande osv tror jag N900 har sämre batteritid än de lurar du nämnde, men å andra sidan kan man till skillnad från Iphone köpa ett extrabatteri.
Standby mer än 48 timmar.
Om man kör konstant med musik, surfande osv tror jag N900 har sämre batteritid än de lurar du nämnde, men å andra sidan kan man till skillnad från Iphone köpa ett extrabatteri.
- farmfield
- Kontakt:
Man kan nog allmänt inte räkna med mer än en dags användning per laddning om man använder luren som jag gör, oavsett vilken smartphone man väljer i dagsläget tyvärr...barzam skrev:Min räcker mer än 24 timmar med vanligt användande, dvs. ringa sms då och då, några bilder, kolla mail då och då, surfa då och då.