Guide: Alias för att installera/avinstallera via Terminalen

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Guide: Alias för att installera/avinstallera via Terminalen

Inlägg av ubot »

Jag har lagt in några smidiga alias som jag tänkte dela med mig av till alla andra i forumet. Det är inget svårt eller märkvärdigt, utan helt enkelt några väldigt bra alias för att underlätta användningen av Terminalen!

När jag söker/installerar/avinstallerar program i Terminalen så använder jag oftast Aptitude och t.ex. ett kommando som sudo aptitude install gnome-do. Om man sätter några alias för Aptitude i .bash_aliases så slipper man skriva hela kommandot i fortsättningen. Här är en steg-för-steg guide för hur man sätter alias i Ubuntu:

1. Öppna filen .bash_aliases (tryck Ctrl+H för att se dolda filer). Skapa filen .bash_aliases om filen inte finns i Hemkatalogen.

2. Lägg in några alias för Aptitude i .bash_aliases:

Kod: Markera allt

alias install='sudo aptitude install'
alias show='sudo aptitude show'
alias search='sudo aptitude search'
alias purge='sudo aptitude purge'
Spara och stäng filen.

3. För att ändringarna ska börja gälla så skriv i Terminalen:

source .bashrc
Klart!

Om man vill installera ett program i Terminalen så skriver man i fortsättningen bara install gnome-do istället för sudo aptitude install gnome-do. Samma sak om man vill söka efter ett paket. Skriv search <sökord> direkt i Terminalen för att köra sudo aptitude search <sökord>.
Självklart går det att sätta andra alias. Jag har t.ex. aliaset

alias cl='clear'
för att enkelt rensa Terminalen från "gammal text".

Det här var ett litet tips bara. Smidigt!
Användarvisningsbild
barzam

Re: Guide: Alias för att installera/avinstallera via Termina

Inlägg av barzam »

Fyller på lite: jag har sedan länge använt aliaset cs för att rensa skärmen och sedan visa vilken katalog man befinner sig i:

alias cs='clear && pwd'
Skriv svar

Återgå till "Guider"