Jag var ute gick på stan med sonen och kom ihåg att han ville ha en dansmatta får någon månad sedan, men inköpet blev aldrig av. Så när jag kom att tänka på det dammsög vi alla stadens butiker som marknadsförde spel efter en dansmatta.
Efter fyra bottennapp hittade vi en butik som saluförde dansmattor till XBox 360. Anslutningen var USB, så jag köpte den på vinst och förlust. Förlusten hade blivit ringa 99:- så det var inte hela världen.
Väl hemma pluggade jag i mattan i USB-porten och den detekterades. Men av någon anledning så funkade det inte. En minuts googling senare så hittade jag en sida som beskrev hur man skulle gå tillväga för att få installerat stöd för dansmattan. Lite kompilering från ett git-repo senare så sitter jag här med en väl fungerande dansmatta, StepMania och en låda kul låtar.
Visserligen var jag helt värdelös på själva spelet, men det kommer väl så småningom när jag fått värmt upp mina stela preussiska höfter...

Jag gillar faktumet att det går att få igång hårdvara som skrivits för ett helt annat system. Bara klipp och klistra in några rader i terminalfönstret och det är klart.

Det är bland annat därför som jag älskar att jobba med Linux.