Application Cleaner (alt. killer) för Ubuntu 10.04

Hjälp med installation och användning av program
Patric
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Application Cleaner (alt. killer) för Ubuntu 10.04

Inlägg av Patric »

Hejsan hoppsan...

Är en nybörjare sedan 6 månader cirka. Lade av med dualboot för bara någon vecka sedan, men si är jag ju en testare och är sällan nöjd förräns jag förstår, vilket kan rendera en del problem eftersom jag gör saker INNAN jag fullt ut förstår (vet om att det inte är helt bra, men faktum kvarstår).

Nu är det ju så att jag ibland kan installera saker som jag inte vet hur jag får bort, dumt nog. Testade bl a ngn smooth historia som tema tidigare innan jag förstod att 10.04 inte har stöd för samma saker som 9.10 hade... Sedan fick jag ju inte bort skiten... Ominstallerade i stället.

Nu vet jag att det för Mac finns något som kallas Appcleaner, som fungerar klockrent för Mac. Finns motsvarande för Ubuntu är då min fråga ?? Om inte, är det något som möjligen kommer att utvecklas för senare bruk ? OM det finns, kan möjligen en länk eller dylikt finnas till hands att postas här för en som jag att använda ?`

Mvh Patric.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Application Cleaner (alt. killer) för Ubuntu 10.04

Inlägg av mrfab »

Ubuntu tweak har en ganska tydlige städare.

Men börja alltid med att titta på hur du blir av med programmen försök alltid att använda synaptic eller programcentralen då går det alltid att rätta till misstagen.
Ställ dig alltid skeptisk till teman och såna här grejer funkar oftast i början men så kommer några uppdateringar och temat börjar strula.
Patric
Kontakt:

Inlägg av Patric »

Mrfab... tack för svar. Tweaken har jag och tittar jag på den antar jag du menar paketrensaren. Har inget nu som måste bort (eftersom jag ominstallerade allting tidigare) men det är bra att veta.
Visst är jag tveksam till "gullgull" och grejer, men som nu, ren, ubuntuist finns det ett initialt "tvång" att få lite blingbling på burken, det går tämligen snart över är jag säker på. Har också från ominstallationen endast använt programcentralen med något undantag (skype tror jag det var) och planerat att fortsätta med det. Synaptic är jag inte riktigt bekväm med ännu, men jag har varit där och gluttat också.

Förhoppningen jag har är kanske att inte behöva pluttra så mycket alls vad det lider. Jag har mina webbyggar grejor redan, Gimp får jag lära mig (saknar PS lite) och sedan fungerar teamviewer och övriga program jag behöver alldeles lysande som det är.

Dock, återigen tacksam för svar.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Finns ju mycket mera om man vill fördjupa sig i ämnet dock bör man vara lite försiktig och tänka på att inställningar kan ryka och det är ju inte alltid så lyckat.
Gconf.cleaner kan liknas vid en registercleaner i synaptic
Bleachbit bra på djupet städare
http://bleachbit.sourceforge.net/

Om du skulle vilja defragmera kan du ta dig en titt på
fidefrag terminalbaserad fildefragmeringsprogram.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install bzr python-psyco bzrtools python-paramiko
bzr branch lp:fidefrag
Hämtar programmet till din hemmamapp

Kod: Markera allt

cd fidefrag/src
sudo python fidefrag.py -d /home
För att använda fildefragmeraren till din hemmamapp byt home med platsen du vill använda programmet på

/Fab
Patric
Kontakt:

Inlägg av Patric »

Zänk you yet again... ;)

Gudars, vad skoj det finns, hehe... En undran dock. Fragmenterare, trodde nock i min enfald att Ubuntus filsystem inte behövde fragmenteras, men det är klart, mycket tillägg och borttag måste rendera en del "hål". Men generellt, funkar inte filsystemet nu, mot tidigare winsuck, lite på annat sätt och mer strukturerat sparar filer till disk ?
Skriv svar

Återgå till "Program"