Ubuntu 10.04 hänger sig vid installation!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
aaargh
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntu 10.04 hänger sig vid installation!

Inlägg av aaargh »

Hej!

Har precis börjat på en utbildning inom Linux och i skolan kör vi CentOS, men eftersom jag kört Ubuntu hemma via Wubi 2 år tyckte jag det var dags att skaffa en riktig "partition" till Ubuntu, för att sedan kunna virtualisera CentOS från Ubuntu.

Laddade hem Ubuntu 10.04, brände och satte i skivan och startade om datorn.

Bootar som det ska, men det hänger sig efter jag valt vad jag ska göra (installera)!! Mycket irriterande! Läste någonstans att det kunde vara grafikdrivisarna som inte hängde med och att man skulle prova alternate-skivan istället. Samma sak där. Datorn hänger sig efter man valt alternativ. De alternativ som finns är
-testa utan att installera
-installera
-kolla om det är fel på skivan
-memorycheck
-boota från hdd (win)

Memorycheck och felsökningsalternativen funkar fint, men inte de två första som hänger sig.
En gång kom jag lite längre än väntat och fick välja vilket språk jag ville använda, och en gång fick jag ett felmeddelande om att "user does not exist" typ (inte riktigt, men samma kontenta).

Har provat att köra via minne-pinne också, men det är samma sak där. Det hänger sig..

Vad göra?!
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Till detta hör att jag redan har Windows Vista installerat.. därav denna post.

Mvh Jocke
Valkyrja, Sveriges nya Blackmetalexport.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 10.04 hänger sig vid installation!

Inlägg av pun »

Kan vara komplicerat och här står det mesta

https://help.ubuntu.com/community/BootOptions

Jag skulle prova en nosplash boot....

Sen är det viktigt att du laddat ner härifrån...

http://ubuntu-se.org/portal/nerladdning.php

det cirkulerar fortfarande 10.04-versioner och det är 10.04.1 som gäller som man får från ovanstående länk !
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"