Även gamla hundar kan lära sig sitta!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
ronax
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Även gamla hundar kan lära sig sitta!

Inlägg av ronax »

Jag är en glad ubuntuanvändare (duh iofs men ändå) som gladeligen har kastat ut andra OS och nu ENBART kör med Ubuntu och det fyller alla krav jag har på ett fungerande OS. Nåväl.
Jag har varit ganska nöjd med Firefox under ett par års tid men har provat Chrome ett par gånger och har nu fastnat för den ordentligt. Framförallt för att den går så vääääldans mycket snabbare än FF på min dator. Jag har dock irriterat mig på att det inte gått att högerklicka och spara bilder/filer... ja ni vet sånt därnt... Nu till den gamla hunden. Jag kom på igår att det faktiskt går alldeles utmärkt att högerklicka och spara saker.. man måste bara dubbelklicka på höger musknapp så fixade det sig. :) Så nu är jag helt nöjd även med Chrome under Ubuntu.
Det är lite roligt när man kommer på och lär sig sånt här. Bara en så här liten sak kan göra ens kväll, på nåt sätt.

Vad har NI lärt er som skapat en lätt euforisk känsla, när ni pysslat på med er Ubuntudator?
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Även gamla hundar kan lära sig sitta!

Inlägg av Kirill »

ronax skrev: Vad har NI lärt er som skapat en lätt euforisk känsla, när ni pysslat på med er Ubuntudator?
Det jag älskar med Ubuntu som jag faktiskt avskydde då jag satt med Windows är att behöva skriva in mitt lösenord så fort jag ska göra systemändring :p

Men det bästa jag vet är att kunna göra det mesta från terminalen och då kör jag även Linux på min mobil (Nokia N900:a) O0
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det var när jag testade Debian och jag första gången använde synaptic och insåg hur lätt och bekvämt det var att installera program. En lätt eufori infann sej. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Pakethanteringen och skalet. Två saker som jag omöjligt kan leva utan, det gör användandet sjukt mycket enklare och roligare. Sedan kan jag nog komma på 1 miljard andra saker. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Jag kanske är lättroad men jag blir glad varje gång jag kan plugga in något och det fungerar direkt, utan att jag behöver pula med drivrutiner och konstiga inställningar. :)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag får den varje gång jag kommer på hur lite tid jag egentligen lägger på att mekla med systemet - dvs. i princip ingen... Att allt typ bara funkar... :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jag fick gåshud när jag hörde inloggningsljudet för allra första gången med ubuntu. - än idag tänker jag tillbaka till den gången när jag loggar in ibland..
Jag kanske är lättroad men jag blir glad varje gång jag kan plugga in något och det fungerar direkt, utan att jag behöver pula med drivrutiner och konstiga inställningar.
då är vi två lättroade jävlar..
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Att kompilera sin första egna kärna roade mig mycket..... nu är jag oftast för lat för det... :P

Att chroota sin burk var också kul att lära sig.... ;)
Alleinsora
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

X-tunnlar är riktigt underbara! Avancerade beräkningar i matlab har aldrig varit gått snabbare på en netbook.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
ronax

Inlägg av ronax »

farmfield skrev:Jag får den varje gång jag kommer på hur lite tid jag egentligen lägger på att mekla med systemet - dvs. i princip ingen... Att allt typ bara funkar... :)
Här är jag tvungen att hålla med faktiskt. Sambon muttrar i tid och otid över hur helvetiskt mycket meklande det är med hans OS, hur virusskydd måste uppdateras, malwareprogram ska köras och allt annat strunt som ska göras för att hålla datorn i trim. Jag ler lite elakt och säger ett kort "jahaaaa, det behöver inte jag...hehehehe". Tyvärr blev hans första kontakt med Ubuntu inte så lyckad då mycket av hans hårdvara inte ville fungera så han är ganska svårövertalad att prova igen. Men jag ger mig inte i första taget. Snart är all hans hårdvara utbytt och då tänker jag dundra igång en Live-CD och se hur det fungerar.

Jag har kommit på att det enda jag egentligen gör i "meklandeväg" är att köra uppdateringshanteraren lite nu å då. 5 minuter i veckan?? Högst.
Free your mind and your ass will follow.

Nej jag har inget liv för tillfället! Det är därför
jag sitter och spammar forum på nätterna :)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Kompilera själv är kul! sudo make sandwich
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
ele
Kontakt:

Inlägg av ele »

Det bästa med linux kontra ms är slippa alla j*vla omstarter efter att installerat något,det fastnade jag för typ 10 års sen :p
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ele skrev:Det bästa med linux kontra ms är slippa alla j*vla omstarter efter att installerat något,det fastnade jag för typ 10 års sen :p
Hehe, jag har lyckats bråka med mitt system på nåt sätt att min burk i princip alltid crashar/låser sig vid uppdateringar - så det känns som jag sitter i Windows... ;)
Användarvisningsbild
ele
Kontakt:

Inlägg av ele »

farmfield skrev:
ele skrev:Det bästa med linux kontra ms är slippa alla j*vla omstarter efter att installerat något,det fastnade jag för typ 10 års sen :p
Hehe, jag har lyckats bråka med mitt system på nåt sätt att min burk i princip alltid crashar/låser sig vid uppdateringar - så det känns som jag sitter i Windows... ;)
Haha det beror på oku......... nej skall inte säga det,visst kan det strula även i linux,ett ex jag har arbetskamrater ibland tittar de på när jag pillar lite kanske en uppdatering (för mig sker det ALLTID i terminal ) så säger det shit fungerar så j*vla dåligt i linux att måste gå in kommandopromten för att uppdatera nej säger jag och visar det grafiska gränssnittet.

Ibland är det svårt att lära gamla hundar att sitta,vissa saker går aldrig ur en,samma för dig när du pillar, du gör det av vana du kan inte låta bli fast du kanske inte har kunskapen,men det är så man lär sig :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mitt strul är absolut självförvållat - men trots att det är lite väl påtagligt sen någon vecka har jag inte orkat göra nån felsökning - Maverick lurar ju runt hörnet dessutom...

Var loggar Synaptic förresten? Eftersom det endast/alltid händer mitt i uppdateringen känns det mest logiskt att kolla den loggen iaf...
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Tack ronax för att du startat den här trevliga tråden. Jag har glatt nickat igenkännande åt flera av inläggen :D

En av mina första Ubuntu-relaterade euforikänslor var när jag fick ett 3G-modem att fungera i Intrepid. Jag lyckades själv hitta hemsidan för USB_ModeSwitch, installationen var lätt som en plätt och framförallt så fungerade 3G-modemet direkt. Jag var förvånad att det kunde vara så enkelt ...
Användarvisningsbild
ronax

Inlägg av ronax »

En annan sak som jag blev (skade)glad åt:

En bekant satt vid min dator för att kolla mejl eller facebook eller nåt sånt och jag satt bredvid och vi snackade lite löst om ditt och datt. Helt plötsligt kom det ett tjut av lätt panisk karaktär över läpparna på min kompis. Högröd i ansiktet berättar h*n om känslan av skräck som tillfälligt infunnit sig när h*n såg två ögon som rörde sig i panelen.

Jag har alltså installerat paneltillägget "ögon" eftersom de hjälper mig att hålla koll på var min muspekare håller hus på skärmen. H*n trodde ögonen spionerade eller var nåt "virusskit".

Jag skrattade gött åt detta en bra stund och även om skadeglädje kanske inte är speciellt klädsamt så delar jag ändå med mig av historien eftersom jag tyckte det var ganska skoj
Free your mind and your ass will follow.

Nej jag har inget liv för tillfället! Det är därför
jag sitter och spammar forum på nätterna :)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Vad har NI lärt er som skapat en lätt euforisk känsla, när ni pysslat på med er Ubuntudator?
Gett upp skrivbordsikoner. Länge leve Fluxbox, Openbox, och andra lightweight window managers! Länge leve ett rent skrivbord.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jag har allt lull-lull ( kub, docky mm) på mina ubuntudatorer av marknadsföringsskäl
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

cthulhu skrev:
Gett upp skrivbordsikoner. Länge leve Fluxbox, Openbox, och andra lightweight window managers! Länge leve ett rent skrivbord.
Skrivbordet i sig själv är ju egentligen helt meningslöst, men ändå tillhör jag dom som inta klarar mig utan ett... Man är väl bara för indoktrinerad efter alla år...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"