Kan ej ta bort programalternativ från Program menyn [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Kan ej ta bort programalternativ från Program menyn [LÖST]

Inlägg av Nemo »

Hej!
Jag har ett problem som jag inte lyckats att lösa, men det är säkert väldigt enkelt om man vet hur man skall göra.

Bakgrund
Jag letade efter ett antivirusprogram och beslöt mig för att prova Avast Antivirus som dels är gratis för privat bruk och som även finns i version för Linux. Laddade hem .deb versionen från följande plats: http://www.avast.com/en-eu/linux-home-edition#tab4

Installationen gick fint utan problem, men när jag uppdaterade antivirusdatabasen slutade programmet att fungera. Det kom bara upp ett felmeddelande (minns inte vad det stod i det) och jag bestämde mig för att avinstallera det.

Problembeskrivning
Avinstallationen gjorde jag med Pakethanteraren Synaptic som jag hittade under "System --> Administration --> Pakethanteraren Synaptic"
Avinstallationen gick klockrent och utan några felmeddelanden. Startade om datorn (Kanske inte behövdes, är dock skadad av Windows ;) ) och ser att menyvalet för Avast fortfarande finns kvar under "Program --> Tillbehör --> avast Antivirus"

Ikonen för menyvalet är borta och det händer ingenting, då jag väljer detta menyalternativ, vilket är det förväntade, då programmet inte finns kvar längre.

För att få bort detta har jag provat köra programmet Huvudmeny som jag hittade under "System --> Inställningar --> Huvudmeny"

I programmet Huvudmeny väljer jag i menylistan till vänster "Program --> Tillbehör och ser i den högra listan de programalternativ som finns här. avast Antivirus finns med här som menyval, men om jag markerar det och klickar på "Ta bort" händer det ingenting.

Det är mest kosmetika, för Ubuntu fungerar utmärkt, men det retar mig ändå att jag inte får bort detta. Finns det några andra knep att ta till eller har jag missat något i min felsökning?

Tips och lösningsförslag mottages tacksamt.

Mvh Nemo
Senast redigerad av 1 Nemo, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Kan ej ta bort programalternativ från Program menyn

Inlägg av pun »

Kolla i ~/.local/share/applications om du har någon avast-fil där.

.local är då en dold mapp som man ser via Ctrl-H i Nautilus,

Alacarte som meny-editorn heter har en bug om en post inte har en .desktop ändelse och det kanske är så med Avast ???
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Förutom ~/.locall/share/applications/ kan du även undersöka katalogen /usr/share/applications/ och se efter om där har blivit kvar någon fil i stil med avast.desktop
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej!
pun skrev:Kolla i ~/.local/share/applications om du har någon avast-fil där.

.local är då en dold mapp som man ser via Ctrl-H i Nautilus,

Alacarte som meny-editorn heter har en bug om en post inte har en .desktop ändelse och det kanske är så med Avast ???
Tyvärr, det fanns ingen fil där. Kollade även under ~/.config/menus och hittade där en fil som heter applications.menu med följande innehåll:

Kod: Markera allt

<!DOCTYPE Menu
  PUBLIC '-//freedesktop//DTD Menu 1.0//EN'
  'http://standards.freedesktop.org/menu-spec/menu-1.0.dtd'>
<Menu>
	<Name>Applications</Name>
	<MergeFile type="parent">/etc/xdg/menus/applications.menu</MergeFile>
	<Menu>
		<Name>Accessories</Name>
		<Layout>
			<Merge type="menus"/>
			<Filename>avast.desktop</Filename>
			<Filename>file-roller.desktop</Filename>
			<Filename>byobu.desktop</Filename>
			<Filename>brasero-nautilus.desktop</Filename>
			<Filename>baobab.desktop</Filename>
			<Filename>manage-print-jobs.desktop</Filename>
			<Filename>gcalctool.desktop</Filename>
			<Filename>kde4-krusader.desktop</Filename>
			<Filename>seahorse.desktop</Filename>
			<Filename>gnome-about.desktop</Filename>
			<Filename>gnome-panel.desktop</Filename>
			<Filename>gnome-search-tool.desktop</Filename>
			<Filename>gnome-screenshot.desktop</Filename>
			<Filename>gucharmap.desktop</Filename>
			<Filename>gnome-terminal.desktop</Filename>
			<Filename>gedit.desktop</Filename>
			<Filename>tomboy.desktop</Filename>
			<Merge type="files"/>
		</Layout>
	</Menu>
</Menu>
Provade ta bort avast från denna fil (Gjorde kopia av den innan jag ändrade), men det gjorde ingen skillnad.

Dock gav din information om buggen i meny-editorn en bra ledtråd i felsökningen. Jag gjorde följande:

1) Installerade om avast Antivirus
2) Via meny-editorn plockade jag bort menyvalet, vilket nu gick bra och utan problem, då programmet var installerat
3) Avinstallerade Avast.

Förmodligen inte den snyggaste lösningen, men nu är Avast avinstallerat och programmet finns inte längre kvar på programmenyn.

Tack ändå för hjälpen, problemet är nu löst.

Mvh Nemo
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"