Jag har ett problem som jag inte lyckats att lösa, men det är säkert väldigt enkelt om man vet hur man skall göra.
Bakgrund
Jag letade efter ett antivirusprogram och beslöt mig för att prova Avast Antivirus som dels är gratis för privat bruk och som även finns i version för Linux. Laddade hem .deb versionen från följande plats: http://www.avast.com/en-eu/linux-home-edition#tab4
Installationen gick fint utan problem, men när jag uppdaterade antivirusdatabasen slutade programmet att fungera. Det kom bara upp ett felmeddelande (minns inte vad det stod i det) och jag bestämde mig för att avinstallera det.
Problembeskrivning
Avinstallationen gjorde jag med Pakethanteraren Synaptic som jag hittade under "System --> Administration --> Pakethanteraren Synaptic"
Avinstallationen gick klockrent och utan några felmeddelanden. Startade om datorn (Kanske inte behövdes, är dock skadad av Windows

Ikonen för menyvalet är borta och det händer ingenting, då jag väljer detta menyalternativ, vilket är det förväntade, då programmet inte finns kvar längre.
För att få bort detta har jag provat köra programmet Huvudmeny som jag hittade under "System --> Inställningar --> Huvudmeny"
I programmet Huvudmeny väljer jag i menylistan till vänster "Program --> Tillbehör och ser i den högra listan de programalternativ som finns här. avast Antivirus finns med här som menyval, men om jag markerar det och klickar på "Ta bort" händer det ingenting.
Det är mest kosmetika, för Ubuntu fungerar utmärkt, men det retar mig ändå att jag inte får bort detta. Finns det några andra knep att ta till eller har jag missat något i min felsökning?
Tips och lösningsförslag mottages tacksamt.
Mvh Nemo