Det är en ganska standard uppsätning. Jag har systemet på en ide disk ext3. Sen har jag en lvm enhet för lagring och även en mdadm raid 5 array för backup.
Moderkortet är ett Asus P5B delux
I grub (gammla versionen) så har jag flera kernels att välja mellan. Men dom ger två olika fel beroende på hur nya de är.
Senaste 2.6.32-24 ger mig en totalt grön skärm, inget mer frusen grön skärm. Samma kernel i recovery mode ger mig följande fel säger att md1 (min raid array) "has a unknown partition table".
Sen kommer error Busybox.......
"/bin/sh cant access tty; job jontrol turned off
(initramfs)."
Kernel 2.6.28-19 ger mig "/scripts/init-top/brltty: 20:grep:not found. Error: unexpectedly disconnected from boot status daemon."
Sen står den stilla på min mdadm raid 5 aray. sen kommer följande error gave up waiting for root device. Alert /dev/disk/by-uuid xxxx-xxx-xxx does not exist. dropping to shell.
initramfs
Kernel 2.6.27-17 recovery mode ser jag att den listar /dev/sdj som är min system disk. / är på sdj1 och swap på sdj2. men den fastnar på "begin: waitning for root file system" sen ger den samma error som föregående kernell.
Kernel 2.6.24-22 och lägre ger mig följande error.
init:unreadahead main process (3283) terminated with status 5. libudev: udev_monitor_new_fromnetlink: error getting socket: invalid argument mountall:mountall.c
init: mountall main process (3286) killed by abrt signat. General error mounting filesystems
och sen droppar den till maintenence shell.
Behöver värkligen hjälp. Raid arrayen är ganska nyskapad och jag har inget viktigt på den så om det skulle hjälpa kan jag deleta den. Men vet inte hur jag tar bort den så att säga.
Jag kan boota till live cd, jag kan också i maintenece shell komma åt och mounta min root disk, så jag kommer åt fstab och grub menu osv. Men jag vet inte hur jag ska kunna komma vidare.
En idee var att antingen lyckas instalera senaste kernelen alternativt en äldre 2.4 Men jag vet inte hur man gör det, kan man göra det från live cd?
Tack för hjälpen på förhand.