Hej. Har Ubuntu 10.04
För nått år sedan så gick det att göra en startup-disk på en USB-sticka, där man kunde reservara ett visst utrymme för att spara inställningar och filer. Det gick i tidigare versioner (9.04 eller 9.10).
När jag startar upp 'Startup Disk Creator', och väljer ISO och måldisk, så är den nedre delen, där man kan välja utrymme att spara på och hur stor del av USB-disken gråfärgat och inte möjligt att ange hur mkt av disken man vill ha för att spara konfiguration och filer. Har provat med en 2,3GB disk.
Någon som vet hur man får fram möjligheten att spara konfigurastionen och installerade program, eller något allternativ att har systemet på SD-kort eller USB?
PS. Hur ska, eller ska inte disken vara formaterad och ska man flagga partitionen innan man installerar på partitionen?
Tack på förhand.
Skapa startup disk, med utrymme att spara på.[LÖST]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Skapa startup disk, med utrymme att spara på.[LÖST]
Senast redigerad av 1 joni8135, redigerad totalt 30 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Skapa startup disk, med utrymme att spara på.
Jag har för mig att disken ska vara formatterad med fat32.
Du ska ha ledigt utrymma på disken för att kunna skapa en persistent del.
-
- Kontakt:
Re: Skapa startup disk, med utrymme att spara på.[LÖST}
Jo, provat med en partition på både 2,3GB och 5GB av disken.mcNisse skrev:Jag har för mig att disken ska vara formatterad med fat32.
Får ibland fram att det inte är gråfärgat och kan flytta från storlek 128MB---> några GB, men så fort jag klickar Make disk, så misslyckas programmet. Även provat köra från 'usb-creator-gtk' i terminal för att få felmeddelande, men när den misslyckas, så stängs det bara ner, utan meddelande.
Senast redigerad av 1 joni8135, redigerad totalt 30 gånger.
Det kan vara att du har en USB-sticka med t.ex U3 på, tror jag det heter.
Då finns det en dold simulerad CDROM-enhet på USB-stickan som strular till det.
Borde gå att se med "fdisk -l" i terminalen, om jag minns rätt.
Då finns det en dold simulerad CDROM-enhet på USB-stickan som strular till det.
Borde gå att se med "fdisk -l" i terminalen, om jag minns rätt.
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag hade samma problem nyligen och då hittade jag den här lustiga lösningen som funkade för mig, men det verkar ju som att det går att ändra inställningarna ibland för dig så det kanske inte funkar för dig.joni8135 skrev: När jag startar upp 'Startup Disk Creator', och väljer ISO och måldisk, så är den nedre delen, där man kan välja utrymme att spara på och hur stor del av USB-disken gråfärgat och inte möjligt att ange hur mkt av disken man vill ha för att spara konfiguration och filer. Har provat med en 2,3GB disk.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1526542
// Peter
-
- Kontakt:
tack, ska prova imorrn
-
- Kontakt:
Tack. Gick inte sova...
Det funkade till sist. Duplikerade ISO och fick fram möjlighet att göra en persistent fil. Problemet med att göra en disk kvarstod dock, men det visade sig att när jag la ISOn på datorn där filen skapades, och inte via en sshfs mounterad fil funkade det
Synd den inte kunde varna för det innan.
Jag aktiverade förutom boot-flagga även lba, men vet ej om det hade nån betydelse.
PS. Hur markerar man tråden som löst?
Det funkade till sist. Duplikerade ISO och fick fram möjlighet att göra en persistent fil. Problemet med att göra en disk kvarstod dock, men det visade sig att när jag la ISOn på datorn där filen skapades, och inte via en sshfs mounterad fil funkade det

Jag aktiverade förutom boot-flagga även lba, men vet ej om det hade nån betydelse.
PS. Hur markerar man tråden som löst?