Hej alla snälla och hjälpsamma!
Jag är totalt ny på Kubuntu och jag har 10.04.1 (AMD64)
I terminalen får jag upp:
fredrik@fredrik-desktop:~$ lspci | grep VGA
02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G73 [GeForce 7300 GT] (rev a1)
Hur gör jag för att få bästa möjliga drivrutiner? Jag vill kunna använda mina två skärmar (nu visar de samma bild, inte så givande...)
Jag lyckas inte få till "utökat skrivbord" som det heter i winXP.
Jag får inte heller någon bild när jag vill kolla på film.(har bara provat med Dragon)
Är det dessutom någon vänlig själ som kan hjälpa mig med att få fatt i VLC så blir jag glad.
Hoppas att det finns någon som vill förbarma sig över en nykomling.
'
Drivrutiner till nVida
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Drivrutiner till nVida
Senast redigerad av 1 Fredmans, redigerad totalt 26 gånger.
Re: Drivrutiner till nVida
Välkommen Fredmans!
Jag behärskar inte KDE skrivbordsmiljöer eller Kubuntu, men jag misstänker ändå att det bör finnas "hårdvarudrivrutiner"? Proprietära drivrutinerna kommer då installeras. Markera current (rekommenderas) och tryck på aktivera. Du kommer behöva starta om förmodligen. Annars öppna synaptic och skriv nvidia-current. Markera nvidia-current och ta verkställ. Det bör lösa ditt problem. Terminalen går också bra att använda. Öppna terminalfönstret och skriv. Om du då är ovan med terminalen, prova någon av de andra två alternativen.
När det kommer till VLC, öppna programcentral för Ubuntu. Skriv in Extra proprietära tillägg för Ubuntu och installera. Om jag nu förstod ditt problem korrekt.
Lycka till!
Mvh
Kurdistan
Jag behärskar inte KDE skrivbordsmiljöer eller Kubuntu, men jag misstänker ändå att det bör finnas "hårdvarudrivrutiner"? Proprietära drivrutinerna kommer då installeras. Markera current (rekommenderas) och tryck på aktivera. Du kommer behöva starta om förmodligen. Annars öppna synaptic och skriv nvidia-current. Markera nvidia-current och ta verkställ. Det bör lösa ditt problem. Terminalen går också bra att använda. Öppna terminalfönstret och skriv
Kod: Markera allt
sudo apt-get install nvidia-current
När det kommer till VLC, öppna programcentral för Ubuntu. Skriv in Extra proprietära tillägg för Ubuntu och installera. Om jag nu förstod ditt problem korrekt.

Lycka till!
Mvh
Kurdistan
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Halloj,
Drivrutinerna aktiverar du under Meny->Administration->Hårdvarudrivrutiner och där skall du välja Nvidia-Current.
Inställningarna gör du sedan under Meny->Administration->Nvidia X Server Settings.
För att 'förlänga' skrivbordet ut till en andra skärm - eller som jag har det, TV - så markerar du denna, väljer sedan position och upplösning, sedan klickar du på knappen [Configure] och där väljer du 'Twinview' och sen [Ok]. Nu är det bara att klicka på [Apply] så växlar skärmen över till dina inställningar och du får upp en bekräftelseruta under 15 sekunder varefter det återgår i dina tidigare inställningar - så blir något fel (typ svart skärm) så växlar den alltså strax tillbaka.
Är det så att du vill spara dina inställningar så måste du skriva dessa till konfigurationsfilen med knappen [Save to X configuration file] och efter ett [Save] där kommer du få skriva in ditt lösenord. Nu bibehålls samma inställningar även efter omstart.
Själv kör jag inte med sparade inställningar, jag drar igång dom manuellt när jag vill köra TV-ut, men det är jag det...
Edit: Inser efter Kurdistans inlägg att du kör Kubuntu... Det bör vara snarlikt mot i Gnome sett till var du hittar inställningarna - Nvidias kontrollpanel är dock identisk oavsett Gnome eller KDE...
Drivrutinerna aktiverar du under Meny->Administration->Hårdvarudrivrutiner och där skall du välja Nvidia-Current.
Inställningarna gör du sedan under Meny->Administration->Nvidia X Server Settings.
För att 'förlänga' skrivbordet ut till en andra skärm - eller som jag har det, TV - så markerar du denna, väljer sedan position och upplösning, sedan klickar du på knappen [Configure] och där väljer du 'Twinview' och sen [Ok]. Nu är det bara att klicka på [Apply] så växlar skärmen över till dina inställningar och du får upp en bekräftelseruta under 15 sekunder varefter det återgår i dina tidigare inställningar - så blir något fel (typ svart skärm) så växlar den alltså strax tillbaka.
Är det så att du vill spara dina inställningar så måste du skriva dessa till konfigurationsfilen med knappen [Save to X configuration file] och efter ett [Save] där kommer du få skriva in ditt lösenord. Nu bibehålls samma inställningar även efter omstart.
Själv kör jag inte med sparade inställningar, jag drar igång dom manuellt när jag vill köra TV-ut, men det är jag det...

Edit: Inser efter Kurdistans inlägg att du kör Kubuntu... Det bör vara snarlikt mot i Gnome sett till var du hittar inställningarna - Nvidias kontrollpanel är dock identisk oavsett Gnome eller KDE...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Tack så mycket! Jag körde varianten med terminalen då jag använt terminalen tidigare.Kurdistan skrev:Välkommen Fredmans!
Jag behärskar inte KDE skrivbordsmiljöer eller Kubuntu, men jag misstänker ändå att det bör finnas "hårdvarudrivrutiner"? Proprietära drivrutinerna kommer då installeras. Markera current (rekommenderas) och tryck på aktivera. Du kommer behöva starta om förmodligen. Annars öppna synaptic och skriv nvidia-current. Markera nvidia-current och ta verkställ. Det bör lösa ditt problem. Terminalen går också bra att använda. Öppna terminalfönstret och skriv. Om du då är ovan med terminalen, prova någon av de andra två alternativen.Kod: Markera allt
sudo apt-get install nvidia-current
När det kommer till VLC, öppna programcentral för Ubuntu. Skriv in Extra proprietära tillägg för Ubuntu och installera. Om jag nu förstod ditt problem korrekt.![]()
Lycka till!
Mvh
Kurdistan
Jag hänger inte med på hur jag får hem vlc...
EDIT:
Ah... det var ju så enkelt att köra
sudo apt-get install vlc