Råd vid datorköp

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Nevon
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Råd vid datorköp

Inlägg av Nevon »

Då min trotjänare sedan några år nu står med en fot i graven så har jag tänkt köpa mig en stationär dator. Har nu satt ihop en som jag tror kommer att fylla mina behov väl. Jag är dock ingen superhejare på hårdvara, så jag vill gärna ha lite input på huruvida jag valt en bra kombination som bör fungera i såväl Windows som Ubuntu.

Min byggnation:
http://i.imgur.com/LHMin.png

Jag har inget intresse utav att betala mer än 11000, så därför tänker jag t.ex. inte uppgradera min i5:a till en i7:a, eller byta mitt moderkort mot ett som stödjer SLI. Däremot så är jag intresserade utav att eventuellt byta ut delar mot billigare sådana, utan att ge någon betydligt mycket sämre prestanda.

Tankar?
Användarvisningsbild
Ulsak

Re: Råd vid datorköp

Inlägg av Ulsak »

rent spontant, ser det ju optimalt ut. den enda jag hade lite invändning mot det var just moderkortet, hade lagt några hundralappar till en ASUS. Men det fick jag ju inte tipsa om ! ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag tillhör dom som gärna sprider ut informationen på fler än en disk - det var inte länge sen jag förlorade en 500Gb som borde haft åratal kvar...

Så, en 500Gb till systemen & lite allmänna filer och en 500Gb för lagring kanske? Och en systemdisk tar ju mer stryk än en lagringsdisk...

Och nån spec. anledning till att du väljer ett USB-baserat nätverkskort?

Sen saknar jag en blåtandsadapter i specen - men det är ju baserat på att det är nåt jag använder - eller så kanske du har en liggandes... Oavsett så handlar ju det inte om några direkta pengar, man får ju en D-link BT-adapter för en hundring typ...
Nevon

Inlägg av Nevon »

farmfield skrev:Jag tillhör dom som gärna sprider ut informationen på fler än en disk - det var inte länge sen jag förlorade en 500Gb som borde haft åratal kvar...

Så, en 500Gb till systemen & lite allmänna filer och en 500Gb för lagring kanske? Och en systemdisk tar ju mer stryk än en lagringsdisk...
Har faktiskt aldrig någonsin haft en hårddisk som gått sönder (förutom en extern som for i golvet), så det är inget jag varit nervös över någon gång. Men jag ska kika om jag kan få 2x500Gb för samma pris som 1x1Tb. I så fall kan det vara värt att överväga.

farmfield skrev:Och nån spec. anledning till att du väljer ett USB-baserat nätverkskort?
Mest bara att de PCI-baserade verkar suga. :P Men om du har ett förslag på ett PCI-baserat kort som är lika dyrt eller billigare och fungerar väl i såväl Windows som Ubuntu, så är jag öppen för förslag.
farmfield skrev:Sen saknar jag en blåtandsadapter i specen - men det är ju baserat på att det är nåt jag använder - eller så kanske du har en liggandes...
Har redan en hög blåtandsadaptrar som jag köpte från ebay för 10kr styck. ;D Fungerar alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Nevon skrev: Mest bara att de PCI-baserade verkar suga. :P Men om du har ett förslag på ett PCI-baserat kort som är lika dyrt eller billigare och fungerar väl i såväl Windows som Ubuntu, så är jag öppen för förslag.
Vad har du för krav på ett PCI?! Ska det vara trådlöst eller trådat?!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Nevon

Inlägg av Nevon »

Pontus Öhman skrev:
Nevon skrev: Mest bara att de PCI-baserade verkar suga. :P Men om du har ett förslag på ett PCI-baserat kort som är lika dyrt eller billigare och fungerar väl i såväl Windows som Ubuntu, så är jag öppen för förslag.
Vad har du för krav på ett PCI?! Ska det vara trådlöst eller trådat?!
Trådlöst. Mitt nätverk är för tillfället G, men har tänkt övergå till N förr eller senare. Så ett b/g/n vore att föredra.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kan rekommendera en annan skärm än den du valt. BenQ G2222 HDL kostar ca 1500 och fick utmärkelsen bäst i test i näst senaste Datormagazin. Har haft en sån i snart en månad och är riktigt nöjd.

EDIT: om du vill spara några kronor rekommenderar jag att du köper minnen på Tradera. Det kan skilja så mycket som 50% bara man öppnat förpackningen, även om de är nya.
Angående nätaggregat hade jag köpt ett FSP. Kanske inte de snyggaste men vad spelar det för roll? Pålitliga och otroligt prisvärda.
Nevon

Inlägg av Nevon »

m!rage skrev:Kan rekommendera en annan skärm än den du valt. BenQ G2222 HDL kostar ca 1500 och fick utmärkelsen bäst i test i näst senaste Datormagazin. Har haft en sån i snart en månad och är riktigt nöjd.
Kikade på den, och det verkar ju definitivt som en bra skärm. Tittar man på specifikationerna så är det dock inga större skillnader mellan de två skärmarna (åtminstone inte vad jag kan se), förutom att den ena är 2.5 tum större. Men ja, jag blir lite ambivalent. Kanske skulle jag spara en femhundring och köpa den mindre skärmen, då den fått så bra reviews...
m!rage skrev:EDIT: om du vill spara några kronor rekommenderar jag att du köper minnen på Tradera. Det kan skilja så mycket som 50% bara man öppnat förpackningen, även om de är nya.
Brukar göra så vid uppgraderingar, men orkar inte riktigt krånga med det när jag ska få den byggd åt mig, bara för att spara någon hundralapp.
m!rage skrev:Angående nätaggregat hade jag köpt ett FSP. Kanske inte de snyggaste men vad spelar det för roll? Pålitliga och otroligt prisvärda.
Kikade vad som fanns på inet från dem, och det kraftigaste de hade låg på 500w. 550w känns redan lite på gränsen för mitt bygge, så jag vet inte om det är värt att gå ned till 500 för att spara en hundring.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Verkar ju dumt att byta ut ett kvaliténätagg från Corsair med 82+ standard cert. mot ett budget som har 80+ brons cert. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nevon

Inlägg av Nevon »

Hua. Det här beslutet känns alldeles för svårt.

Har nu bytt ut moderkortet mot ett Gigabyte GA-P55-USB3. Det kostade bara en hundring extra, och då fick jag ett års garanti mer plus 2 USB3-portar.

Nu är frågan om jag ska köra på 21.5" eller 24" skärm...

http://i.imgur.com/O15ec.png
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Har nu bytt ut moderkortet mot ett Gigabyte GA-P55-USB3. Det kostade bara en hundring extra, och då fick jag ett års garanti mer plus 2 USB3-portar.
hehe, där ser man, du kunde vara flexibel med moderkortet ändå..
allt hänger lite på om du pysslar med med grafik/bildbehandling och liknande då kan det vara skönt ha lite utrymme att ställa lite objekt på skrivbordet.
min personliga åsikt är att det räcker med 21" för gaming och filmvisning.
Nevon

Inlägg av Nevon »

Ulsak skrev:
hehe, där ser man, du kunde vara flexibel med moderkortet ändå..
Heh. Hade inget med moderkortet specifikt att göra. Vill bara inte uppgradera till något som kostar typ en tusenlapp extra (som att gå från i5 till i7). Men en hundring känns det lätt värt.
Ulsak skrev:
allt hänger lite på om du pysslar med med grafik/bildbehandling och liknande då kan det vara skönt ha lite utrymme att ställa lite objekt på skrivbordet.
min personliga åsikt är att det räcker med 21" för gaming och filmvisning.
Mjo. Jag sysslar med vektorillustration rätt mycket, så det vore ju rätt fint med en 24"... Hmm... Måste mäta lite på skrivbordet och se hur mycket plats den faktiskt kommer att ta. Kanske blir som att sitta framför en bioskärm. ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

24" är absolut inte för stor. :) Hade jag råd skulle jag lätt skaffa 27".
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nevon

Inlägg av Nevon »

Hund skrev:24" är absolut inte för stor. :) Hade jag råd skulle jag lätt skaffa 27".
Vilken tur, för jag beställde just 24-tummarn. Nu är det dags att beställa själva datorn också (beställde skärmen separat, så att jag har den om min laptopskärm skulle bestämma sig för att dö permanent medan jag väntar på att min dator ska byggas).

Slutlig byggnation:
http://i.imgur.com/gg8JE.png
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Mjo. Jag sysslar med vektorillustration rätt mycket,
Utanför ämnet: Nice! Kör du Inkscape eller?
Nevon

Inlägg av Nevon »

Ulsak skrev:
Mjo. Jag sysslar med vektorillustration rätt mycket,
Utanför ämnet: Nice! Kör du Inkscape eller?
Utanför ämnet: Yup. Har en illustrator-licens också, men för det mesta föredrar jag Inkscape (mest för att jag slipper sitta i Windows. Illustrator självt är rätt nice).
m!rage

Inlägg av m!rage »

Hund skrev:Verkar ju dumt att byta ut ett kvaliténätagg från Corsair med 82+ standard cert. mot ett budget som har 80+ brons cert. :)
Utanför ämnet: Billigt behöver inte nödvändigtvis vara dåligt. Dessutom var FSP den första tillverkaren som klarade 80+ Platinum (>90% verkningsgrad).
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"