Stort problem med grafiken behöver hjälp snarast
Stort problem med grafiken behöver hjälp snarast
Jag är ganska ny ubuntuanvändare och jag installerade ubuntu 10.04 på min dator och allt verkade fungera bra till en början då jag efter att ha uppdaterat fick problem med grafiken. Om jag tex använder ett program som flash eller spelar spel så blir skärmen svart med en massa vita små ränder på och det går inte att läsa någon text. och det hjälper bara att starta om datorn. Har jag gjort något fel vid installationen eller kan det vara något med min dätor.
Det här är hårdvaran:
AMD Athlon 64 L110
1 GB DDR2
Radeon Express 256 MB
Det här är hårdvaran:
AMD Athlon 64 L110
1 GB DDR2
Radeon Express 256 MB
Re: Stort problem med grafiken behöver hjälp snarast
Man kan kolla i programmet Hårdvarudrivrutiner, där kanske finns en drivrutin att installera.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Det låter ju som ett problem med drivrutinen till grafikkortet ja. Kolla som sagt om det finns en proprietär drivrutin till grafikkortet som går att aktivera. Du hittar drivrutiner under System -> Administration -> Hardware Drivers i Ubuntus meny.
Jag har kollat detta och det står att inga proprietära drivrutiner används på det här systemetubot skrev:Det låter ju som ett problem med drivrutinen till grafikkortet ja. Kolla som sagt om det finns en proprietär drivrutin till grafikkortet som går att aktivera. Du hittar drivrutiner under System -> Administration -> Hardware Drivers i Ubuntus meny.
Vad har du för grafikkort? Radeon Express 256MB, men har det inget serienummer eller något?
Det kan också vara så att Flash inte fungerar som det ska av någon annan anledning. Inträffar problemet bara när du spelar och tittar på webbtv som använder Flash, typ webbspel, svtplay.se, youtube?
Om det är Flash-relaterat helt och hållet så undrar jag hur du installerade Flash? Ta bort Flash från systemet och installera med det här kommandot i Terminalen:
Det kan också vara så att Flash inte fungerar som det ska av någon annan anledning. Inträffar problemet bara när du spelar och tittar på webbtv som använder Flash, typ webbspel, svtplay.se, youtube?
Om det är Flash-relaterat helt och hållet så undrar jag hur du installerade Flash? Ta bort Flash från systemet och installera med det här kommandot i Terminalen:
Kod: Markera allt
sudo aptitude install flashplugin-installer
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hallo där! Någon som har liknande problem som jag har. Trevligt!
Jag har googlat runt en hel del och läst på olika forum och guider, inklusive ATI:s hemsida. Slutsatsen jag har kommit fram till är helt enkelt att vissa av ATI:s kort inte längre får officiellt drivrutinstöd, utan de har blivit föråldrade. Det rör sig tydligen om alla kort som är mer än två år gamla.
Jag sitter på en LG E200 laptop med ett ATI Radeon x1250, och mitt kort finns med på listan.
Så tyvärr verkar det inte finnas så mycket att göra förutom att köra med de öppna drivrutinerna som finns.
Om jag har missförstått det här och det finns någon lösning, eller om någon kommer fram till en lösning är jag mycket intresserad av det!
Lycka till!
Jag har googlat runt en hel del och läst på olika forum och guider, inklusive ATI:s hemsida. Slutsatsen jag har kommit fram till är helt enkelt att vissa av ATI:s kort inte längre får officiellt drivrutinstöd, utan de har blivit föråldrade. Det rör sig tydligen om alla kort som är mer än två år gamla.
Jag sitter på en LG E200 laptop med ett ATI Radeon x1250, och mitt kort finns med på listan.
Så tyvärr verkar det inte finnas så mycket att göra förutom att köra med de öppna drivrutinerna som finns.
Om jag har missförstått det här och det finns någon lösning, eller om någon kommer fram till en lösning är jag mycket intresserad av det!
Lycka till!
jag vat inte hur man kollar grafikkortets serienummer och jag har upptäckt att det även blir så med skärmen när jag bara gör vad som hellst skriver whatever och flash installade jag vis deras hemsida men jag hadde redan problemet innan jag installade flash men det skar mest när jag använder flash det enda som det stog på sidan med spessefikationer var det jag skrivit finns det något annat sätt att få reda på vilket grafikkort som sitter i?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Programmet SysInfo finns i förråden och är ett enkelt sätt att identifiera grafikkretsen, annars kan du köra följande i terminalen så bör den speca grafikkretsen nånstans...
lspci
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
För att kunna spela upp flash behöver man ubuntu-restricted extras annars brukar det bli tvärstopp där .Kolla att dom är installerade i programcentralen eller synaptic.
Mesa drivern gäller för äldre ati kort många får det att funka helt ok om den ej är installerad /eller någon annan driver är installerad reder denna sida ut driverproblemet för dig.
https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooti ... %20scratch
Mesa drivern gäller för äldre ati kort många får det att funka helt ok om den ej är installerad /eller någon annan driver är installerad reder denna sida ut driverproblemet för dig.
https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooti ... %20scratch
Har du Windows installerat också? Kör du med dual-boot? Testa att boota i Windows och se om du har samma problem med grafikkortet där. Jag är intresserad av att veta om problemet enbart drabbar dig när du kör Linux annars är det ett generellt hårdvarufel ju. Har du möjlighet att boota Windows eller har du installerat enbart Ubuntu på datorn?
Du kan kontrollera datorns hårdvara med programmet hardinfo också. Du installerar det med kommandot: Programmet hamnar under ett annat namn i Ubuntus meny. Det ska finnas under System Tools i Ubuntu startmeny när det är installerat.
Du kan kontrollera datorns hårdvara med programmet hardinfo också. Du installerar det med kommandot:
sudo aptitude install hardinfo
Skall kolla upp det ni skriver men det e så att jag gjorde en fail när jag installade ubuntu, jag glömde att göra en säkerhetskopierins och systemåterställningsskiva till datorn innan jag installade ubuntu och nu kan jag bara installera om ubuntu jag kan inte få tillbaks windows på något sätt?
Edit av Lao Tzu: La in rubriken som tycks ha försvunnit.
Jag tror inte det tyvärr. Ubuntu gjorde nog rent hus på hårddisken om du valde att installera Ubuntu på hela disken. Det ska gå att ladda ner Windows-imagefiler och installera med OEM(?) serienyckel som följer med datorn. Jag känner inte till detaljerna så det får du fråga någon annan om, men annars tror jag du klarar dig bra utan Windows om du bara får ordning på grafikstrulet.fisken92 skrev:Skall kolla upp det ni skriver men det e så att jag gjorde en fail när jag installade ubuntu, jag glömde att göra en säkerhetskopierins och systemåterställningsskiva till datorn innan jag installade ubuntu och nu kan jag bara installera om ubuntu jag kan inte få tillbaks windows på något sätt?
Testa att installera Hardinfo som jag skrev om och försök luska ut vilket grafikkort du har! Det är en bra början för att försöka felsöka grafikproblemen. Så här installerar och använder du Hardinfo: http://www.ubuntugeek.com/system-hardwa ... ports.html