Halloj,
Jag har märkt hur min laptops batteritid (givetvis) påverkas av hur min hårddisk används och även att jag egentligen inte gör något som använder disken något speciellt - såsom packar upp filer, laddar ner något, läser filer, kollar bilder osv - så lyser hårddiskindikatordioden nästan konstant!
Den blinkar väldigt frekvent - något som den inte alltid gjort.
Därför ville jag kollla om någon vet ett sätt för att kontrollera vad som möjligtvis använder min hårddisk. Eller snarare vad som använder det i den mängd som nu. Ett kommando som 'top' fast för hårddisken.
Någon?
Vad använder min hårddisk?
- Konservburk
Re: Vad använder min hårddisk?
Leta efter iotop i pakethanteraren.
- brattham
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Finns det ingen möjlighet att hårddisken börjar bli full? Om den börjar bli full så jobbar den hårdare. Också en en hårddisk till ett linuxsystem kan ju (faktiskt) fragmenteras, vilket säkert kan bidra till att den jobbar annorlunda än förut.
Om du har lagt mycket data fram och tillbaka på din hårddisk så kan det nog löna sig att flytta filerna till nya kataloger och radera de gamla. (Men onekligen låter det omständigt). Eller om du har en extradisk så utnyttna den och partitionera om din laptop, så slipper du sannolikt besvären.
/Mvh Per
Om du har lagt mycket data fram och tillbaka på din hårddisk så kan det nog löna sig att flytta filerna till nya kataloger och radera de gamla. (Men onekligen låter det omständigt). Eller om du har en extradisk så utnyttna den och partitionera om din laptop, så slipper du sannolikt besvären.
/Mvh Per
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Tack.
Det är en sprillans ny disk och det är ett nyinstallerat Lucid på den. När man varit inloggad en tid så slutar den hålla på.
Vill bara ha ett kommando som kollar vad det är som kör som fan.
Det är en sprillans ny disk och det är ett nyinstallerat Lucid på den. När man varit inloggad en tid så slutar den hålla på.
Vill bara ha ett kommando som kollar vad det är som kör som fan.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Som nämnts ovan, installera
iotop. Det borde visa all trafik till och från hårddisken.

Registrera dig på våra lokala epostlistor
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Ah, missade helt den mellankommentaren. haha.
Har nu installerat angivet program och ska nu testa lite.
Tack för tipset!
Har nu installerat angivet program och ska nu testa lite.
Tack för tipset!