NOG!!!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
ronax
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

NOG!!!

Inlägg av ronax »

Nu får det väl ändå vara nog med skitslängandet till höger och vänster! Det diskuteras sandlådor och att storleken på vissa manliga attribut ska jämföras och det är än det ena än det andra. Framförallt mellan två kombatterande svenska sajter. INGEN vinner på den här smutsiga varianten av hur man går till val och sen vill vinna med alla medel.

Jag är för demokrati och att välja ledare men när valdiskussionerna börjar bli så här skitiga och rent ut sagt (känsliga håll för ögonen över nästa ord) JÄVLIGA så känner jag att jag vill säga stopp. Jag gillar UBUNTU och jag gillar valkampanjer men det som nu håller på hända gör att jag allvarligt funderar på att helt lämna ubuntu sverige sfären med vad det nu innebär. Jag har min röst klar för mig och vet hur jag vill rösta men är fortfarande instresserad av sakfrågor runt valet och vad de olika kandidaterna står för. Under det senaste dygnet, har jag ännu inte sett nåt speciellt konkret postat nånstans om valets sakfrågor.

Jag HOPPAS att jag har fler användare med mig i det här. Att man vill se en kampanj som nånstans faktiskt nyanserar mänskligheten som Ubuntu står för. Just nu syns den INTE!

Diskutera sakfrågorna, ta ordentliga debatter men sluta släng skit, sand och en massa annat på varann.

Vill en moderator ta bort denna tråd så varsågod. Jag vill bara sätta lite ljus på detta.
Forslan

Re: NOG!!!

Inlägg av Forslan »

+1
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Jag kan inte annat än hålla med.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

+1

Men för att de två stridande sidorna skall kunna mötas krävs att *båda* sträcker ut en hand och diskuterar på en saklig nivå istället för att ständigt komma med en massa personangrepp och påhopp ... vilket faktiskt ser ut att hända nu! Vi får hoppas att det fortsätter så. :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Väl rutet. :)
ronax skrev:Jag har min röst klar för mig och vet hur jag vill rösta men är fortfarande instresserad av sakfrågor runt valet och vad de olika kandidaterna står för.
Vilka sakfrågor är det? Du kanske kan utveckla det i kandidaternas trådar?

Peter Forsberg (Little John)
Pontus Öhman
Johan Gårdfelt (farmfield)
Mathias Friman (CryingFreeman)
Håkan Sörensson (HakanS)

Ursäkta oordningen, jag tog dem som de kom i tidsordning för mig.. :P
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag är ledsen att du känner så, det gör jag med. Men så här blir det när man blandar in demokrati och annat skit på ett forum. När jag kom hit var LoCot lugnt och trivsamt, sedan började bli blanda in en massa förtroenderåd hit och dit och sedan dess har det bara spårat ut ännu mer.

Detta är ett litet LoCo som ska marknadsföra och hjälpa Ubuntu, inget annat. Vad vi behöver vi behöver är entusiaster, t.ex Vulfgar och Konservburken som båda gör ett exemplariskt jobb.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har skrivit till moderatorerna om detta och det jag är ute efter är att kandidaterna ska vara likvärdiga med vanliga medlemmar. Därför kräver jag ordentlig genomgång om det som hänt här och kanske en varning till vissa av dom mest aktiva i denna soppa.
Kan bara nämna att flera av kandidaterna till TL/TC är förtjänt av en varning om jag får komma med en egen åsikt.

Sen borde det vara hårdare tag mot dom som säger "mitt ubuntuforum är bättre än ditt ubuntuforum" för detta drar bara ner intrycket från nya medlemmar. Vi vill gärna se att Ubuntu är ett alternativ till Windows och då är första intrycket viktigt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

ZX Spectrum skrev:Jag har skrivit till moderatorerna om detta och det jag är ute efter är att kandidaterna ska vara likvärdiga med vanliga medlemmar. Därför kräver jag ordentlig genomgång om det som hänt här och kanske en varning till vissa av dom mest aktiva i denna soppa.
Kan bara nämna att flera av kandidaterna till TL/TC är förtjänt av en varning om jag får komma med en egen åsikt.

Sen borde det vara hårdare tag mot dom som säger "mitt ubuntuforum är bättre än ditt ubuntuforum" för detta drar bara ner intrycket från nya medlemmar. Vi vill gärna se att Ubuntu är ett alternativ till Windows och då är första intrycket viktigt.
"det jag är ute efter är att kandidaterna ska vara likvärdiga med vanliga medlemmar" skriver ZX Spectrum och jag håller med!
Jag har försökt påtala det för ett bra tag sedan, att ingen ska vara mer medlem än någon annan.

Håller förövrigt med i allt ZX skriver i ovanstående citat.
Även "en varning till vissa av dom mest aktiva i denna soppa." , där jag ligger risigt till ;)
Jag har redan två varningar och blir permbannad av en tredje, men det tar jag gärna om även någon/några av kandidaterna blir varnade!

Dessutom borde ZX Spectrum bli vår ordinarie "ordningsman".
Användarvisningsbild
ronax

Inlägg av ronax »

CryingFreeman skrev:Väl rutet. :)
ronax skrev:Jag har min röst klar för mig och vet hur jag vill rösta men är fortfarande instresserad av sakfrågor runt valet och vad de olika kandidaterna står för.
Vilka sakfrågor är det? Du kanske kan utveckla det i kandidaternas trådar?

Peter Forsberg (Little John)
Pontus Öhman
Johan Gårdfelt (farmfield)
Mathias Friman (CryingFreeman)
Håkan Sörensson (HakanS)

Ursäkta oordningen, jag tog dem som de kom i tidsordning för mig.. :P
Primärt har jag en ganska klar bild av vad de olika kandidaterna står för men jag håller på formulerar lite frågor ännu som jag skulle vilja ha ett fördjupat svar om eller bara ett klargörande. Uppföljning kommer....
Crazy Smurf

Inlägg av Crazy Smurf »

Hej!

Jag är ny här på forumet, och hittills har jag bara lite tittat mig omkring här.
Som ny här och med Ubuntu tycker jag också att det är konstigt att man strider så mycket här inne.
Jag tycker inte det ger ett vidare gott intryck utåt att man inte kan hålla sams forumen emellan.
Om man allvarligt funderar på att ge Microsoft och Windows en match borde man väl kunna dra åt samma håll, annars ter sig pratet om att utmana MS som ett patetiskt och inte ens roligt skämt.

Det var bara en liten reflektion av en "utifrån".
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag tycker man kan lägga ännu fler aspekter på det som hänt.

Om man beter sig så tufft som vissa kandidater valt att göra, framstår man kanske som handlingskraftig och blir vald på det.

När man sedan blivit vald kommer man inte att kunna fixa någonting pga att man gjort sig ovän med alla. Jag tvivlar på att någon av de hårda grabbarna kommer att få något gjort om de blir valda. Det kommer istället att bli en period full av bråk.

De som debatterat har skämt ut inte bara sig själva, utan Locot, Ubuntu och i förlängningen Linux och FOSS-rörelserna. Sådana personer är definitivt olämpliga att ha som ledare. Jag håller helt med ZX att de borde varnas/stängas av. De borde då automatiskt bli diskvalificerade i valet. Jag förstår inte varför moderatorna låtit dem hållas.

Det hårda debattklimatet skrämmer självklart bort nya medlemmar. Ingen söker hjälp i en krigszon. Jag tror även att erfarna medlemmar drar sig för att engagera sig eller hjälpa till när de ser att några blådårar kör Locot i botten. På så sätt urholkas kunskapsnivån i Locot, medlemmar får sämre service, sidan kan inte förbättras osv.

Om man tillåter valdebatter på den här nivån skrämmer man dessutom bort duktiga och engagerade personer från att kandidera. Om man inte har lust att delta i debatter med könsord, svordomar och smutskastning, räknas man inte. Den så kallade demokratin är i själva verket en slags fascism som släpper fram enögda och oförsonliga personer på bekostnad av sådana som skulle kunna få något uträttat.

Jag kräver att Locot går till botten med det inträffade, nya rutiner vid val införs och att de som skämt ut oss alla varnas/stängs av och diskvalificeras i valet.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Pavel skrev:Jag tycker man kan lägga ännu fler aspekter på det som hänt.

Om man beter sig så tufft som vissa kandidater valt att göra, framstår man kanske som handlingskraftig och blir vald på det.

När man sedan blivit vald kommer man inte att kunna fixa någonting pga att man gjort sig ovän med alla. Jag tvivlar på att någon av de hårda grabbarna kommer att få något gjort om de blir valda. Det kommer istället att bli en period full av bråk.

De som debatterat har skämt ut inte bara sig själva, utan Locot, Ubuntu och i förlängningen Linux och FOSS-rörelserna. Sådana personer är definitivt olämpliga att ha som ledare. Jag håller helt med ZX att de borde varnas/stängas av. De borde då automatiskt bli diskvalificerade i valet. Jag förstår inte varför moderatorna låtit dem hållas.

Det hårda debattklimatet skrämmer självklart bort nya medlemmar. Ingen söker hjälp i en krigszon. Jag tror även att erfarna medlemmar drar sig för att engagera sig eller hjälpa till när de ser att några blådårar kör Locot i botten. På så sätt urholkas kunskapsnivån i Locot, medlemmar får sämre service, sidan kan inte förbättras osv.

Om man tillåter valdebatter på den här nivån skrämmer man dessutom bort duktiga och engagerade personer från att kandidera. Om man inte har lust att delta i debatter med könsord, svordomar och smutskastning, räknas man inte. Den så kallade demokratin är i själva verket en slags fascism som släpper fram enögda och oförsonliga personer på bekostnad av sådana som skulle kunna få något uträttat.

Jag kräver att Locot går till botten med det inträffade, nya rutiner vid val införs och att de som skämt ut oss alla varnas/stängs av och diskvalificeras i valet.

Jo men.......

Nu kan det ju även vara så att någon med en mycket lömsk taktik uttnyttjar det faktum att det alltid blir så här hos Ubuntu Sverige pga för mycket "flum".

Mycket smart valtaktik enligt min mening för att bana väg för någon... :P
Pavel

Inlägg av Pavel »

pun skrev:
Pavel skrev:Jag tycker man kan lägga ännu fler aspekter på det som hänt.

Jo men.......

Nu kan det ju även vara så att någon med en mycket lömsk taktik uttnyttjar det faktum att det alltid blir så här hos Ubuntu Sverige pga för mycket "flum".

Desto större anledning att se över rutinerna då!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Pavel skrev:
pun skrev:
Jo men.......

Desto större anledning att se över rutinerna då!
Njau.... jag skulle nog fundera mer över vilka mekanismer samt vilka som har ett sådant behov av att ta över Ubuntu Sverige.... verkar nästan maniskt.

Makten över vad........ ???

Slutligen så skulle jag nog verkligen se över "tekniken" för en rösträkning i forumet.... eftersom det verkar desperat hos vissa så finns det nog plats för fusk.

Som jag sedan skrivit några gånger så är det här en stor fars, värre än Grönköpings värsta avvarter av demokrati. :P
Pavel

Inlägg av Pavel »

Pun, vi är helt överens, vi behöver inte mäta kroppsdelar! ::) Det är bland annat de mekanismer du talar om som måste komma upp till ytan.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev:Jag har skrivit till moderatorerna om detta och det jag är ute efter är att kandidaterna ska vara likvärdiga med vanliga medlemmar. Därför kräver jag ordentlig genomgång om det som hänt här och kanske en varning till vissa av dom mest aktiva i denna soppa.
Jag kan försäkra att vi försöker behandla alla lika, även sådana med uppdrag och sådana som kandiderar för att bli TL/TC.

Trots en utökad moderatorkår har vi inte riktigt hunnit med i alla fall dom senaste dagarna och ber om ursäkt för det. Nu tror jag dock att vi fått rensat bort det mesta av otrevligheterna.

Om ni ser nya otrevliga inlägg eller om vi missat något så får ni gärna anmäla dessa inlägg. Det gör ni genom att klicka på det lilla utropstecknet längst ner i underkanten på inläggsrutan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

vulfgar skrev:
Jag kan försäkra att vi försöker behandla alla lika, även sådana med uppdrag och sådana som kandiderar för att bli TL/TC.

Trots en utökad moderatorkår har vi inte riktigt hunnit med i alla fall dom senaste dagarna och ber om ursäkt för det. Nu tror jag dock att vi fått rensat bort det mesta av otrevligheterna.

Om ni ser nya otrevliga inlägg eller om vi missat något så får ni gärna anmäla dessa inlägg. Det gör ni genom att klicka på det lilla utropstecknet längst ner i underkanten på inläggsrutan.
Ni gör ett bra jobb inom moderatorkåren. Ett förslag är att man till nästa val begränsar valfrågorna till exempelvis 1 vecka istället för en månad som det är nu. Borde lätta på bördan.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det mitt fel. jag gick ut tidigt med nomineringarna pga av det är sommar och semestertider. Det slipper vi ju nästa gång det är dags eftersom det kommer att bli förskjutning av valperioderna - det har inte varit några protester om det, så vi kör på 8 månader den här omgången.

Fast iofs så har det hela förflutit väldigt lugnt större delen av tiden, det är väl bara senaste veckan som det brutit löst.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag föreslår dessutom att de olika kandidaterna inte får ställa frågor eller posta i varandras presentationstrådar. Dessa är till för att presentera respektive kandidat och för väljarna att ställa frågor och föra en dialog med kandidaten, inte för att kandidaterna ska försöka mörda varandra.
Gemensamma frågor kan avhandlas i ett litet antal trådar där kandidaterna får debattera med varandra under moderering.
Dessutom borde hela processen skyndas på. Ett par dagar räcker för att presentera kandidaterna. Man kan inte ha en valprocess som är lika lång som halva mandattiden.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Pavel skrev:Jag föreslår dessutom att de olika kandidaterna inte får ställa frågor eller posta i varandras presentationstrådar. Dessa är till för att presentera respektive kandidat och för väljarna att ställa frågor och föra en dialog med kandidaten, inte för att kandidaterna ska försöka mörda varandra.
Gemensamma frågor kan avhandlas i ett litet antal trådar där kandidaterna får debattera med varandra under moderering.
Dessutom borde hela processen skyndas på. Ett par dagar räcker för att presentera kandidaterna. Man kan inte ha en valprocess som är lika lång som halva mandattiden.
Glimrande förslag! :)

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"