och sen tvingas vi att använda microsuck idiot exploder meeeee[/quote]
Skapade en ny trad om detta, den var lite offtopic i "Varfor jag lamnar Microsoft".
Notera att jag ar en glad Linuxfantast som anvander enbart Linux pa mina datorer dar hemma. Jag ville bara ge en liten inblick i de problem som faktiskt finns nar foretag/skolor/institutioner ska byta till Linux. Manga star som stora fragetecken och undrar varfor exempelvis skolor betalar dyra windows-licenser nar det finns Linux som ar gratis? Sanningen ar den att det inte alltid ar billigare att byta till ett gratis alternativ... (!)
En av divisionerna pa sjukhuset i Lund gjorde en utredning om huruvida det hade varit kostnadseffektivt att byta till Linux pa alla arbetsstationer. Slutsatsen blev att pa kortare sikt an 25 ar skulle det bli dyrare att anvanda Linux an att betala licenser till Windows. Detta pga. det ENORMA supportarbete det hade inneburit att omskola alla idioter till att anvanda Linux i deras dagliga sysslor (det kan tyckas enkelt, men det finns oerhort manga som kampat i ar med att lara sig Windows (och framforallt Office) ordentligt, det lar ta lika lang tid att lara sig Linux). Det hade aven kravts att nya tekniker anstallts, att de nuvarande datoradministratorerna (som skolats endast i Pyttemjuk-skolan) gick dyra vidareutbildningar samt att alla program som skraddarsytts till Windows-systemet skrevs om for att passa Linux.
Totalt betalar man miljontals kronor i licenser for remisshanteringsprogram, avvikelsehantering, styrprogram for labutrustning osv osv. varje ar. Att betala for att dessa, fran borjan daligt utvecklade program, skulle porteras till Linux hade blivit valdigt, valdigt dyrt.
25 ar later ju inte sa mycket? Varfor satsar man inte pa lang sikt och byter till ett system som kommer att bli billigare i langden? Tank da pa hur det sag ut for 25 ar sedan i datorvarlden. De system man satsade miljoner i da ar totalt javla megavardelosa idag. De har en gammal server staende i kallaren fran 1982 som fortfarande anvands till diverse sysslor. Datorkraften i denna ar mindre an i min mobiltelefon, men det ar helt enkelt for dyrt att satta upp en ny server och lata den gora den gamla serverns sysslor. Den gamla servern fungerar ju. Att investera miljontals kronor i ett system som just nu ar gratis och utvecklas som aldrig forr, utan att man egentligen BEHOVER det (deras nuvarande system fungerar bara fint, och pa 25-ars sikt ar det billigare att betala licenser an att byta till Linux), ar alldeles for riskfyllt. Om 25 ar kommer det att vara nagot annat system som ar overlagset de andra, och man kanske maste byta redan inom tio ar och da blir det dyrt som in i helvete och en ren forlustaffar att byta till det kostnadsfria alternativet!
Hur ska man losa?