Min erfarenhet av linux sträcker sig bara några år tillbaka i tiden däremot har jag stor erfarenhet av UNIX som jag dagligen i 10 års tid jobbat med att administrera samt utveckla.
Vet faktiskt inte varför det förs en diskussion om vem som är bäst "-se.org" eller ".se". Jag anser att båda fyller sitt syfte och med olika målgrupper (och snälla älta inte detta med mig, det är min åsikt!).
Anledningen till att jag jag valde -se.org är mycket enkel, när det begav sig att jag och min dator tröttnade på w2k, som det var på den tiden, så fanns det bara ett fungerande forum och det var -se.org. Den supporten som jag då erhöll har varit utomordentligt korrekt och inspirerande. Många av dessa personer som då gav en entusiastisk support är kvar och brinner för det, tack Farmfield

Läser även i ovan tråd att fadder systemet blir kritiserat, finner inget fog för det. Eftersom jag själv är fadder och har slussat personer till en roligare miljö.
Och återigen, att jämföra linux med microsoft är inte ens en relevant diskussion, volvo eller saab, snälla välj det som passar ditt behov; hårdvara och framför allt din budget.
I alla fall så har detta utvecklat mig; mina kollegor; svärfar; grannar etc. till det positiva. Mitt nästa steg är att inom en snar framtid stänga 100 windows servrar och få ihop det med linux istället. Kontakten jag har med canonical är super, kanske önskar jag mig att det fanns mer kompetens på serverbiten att köpa i Sverige, snart kanske... Tills dess så får man lösa knutarna på annat sätt.
Till sist, att rota fram en gammal burk ur förrådet, skaffa en 3g dongel och koppla på en brother skrivare kommer att skapa problem vilket system man än väljer. Tro mig jag har provat! Att där försöka utse en syndabock är ganska meningslöst.
Ha en trevlig och skön höst, för nu är sommaren slut.
Hälsningar
Fredrik