Wikins framtid

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
netsampler
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Wikins framtid

Inlägg av netsampler »

Hej!

I diskussionerna som pågår kring Ubuntu Sveriges framtid så får inte wikin glömmas bort.

Idag har vi ca 500 wikisidor, men i stort sätt alla är i behov av uppdatering då de är inaktuella.
Jag tycker att kvalitet ska gå före kvantitet, en användare måste kunna lita på att informationen som finns i wikin är aktuell och går att använda.

Wikin ska vara platsen där man får tillgång till aktuell dokumentation på svenska och där alla kan vara med att bidra med texter.

Man skulle kunna hantera wikin på olika sätt, exempel:

- Låta den vara kvar som idag, men ser till att alla sidor som är inaktuella uppdateras (stort jobb som kräver engangemang från alla)

- Ta bort wikin helt och istället hänvisa till den officiell dokumentation på svenska, ex https://help.ubuntu.com/6.10/index.html.se (istället för att ha inaktuella sidor som kan ge användarna fel information)

- Flytta över alla sidor i befintlig wikin till nytt wikisystem och börja om med en ny struktur och nya möjligheter. Detta jobb hade kommit långt fram i projekt webbplats 2.0 före det avstannade. I projektet finns det konventeringsskript framtagna som gör det mesta av jobbet för att flytta wikin från Moinmoin till Mediawiki.

- Börja om: installera ett nytt wikisystem (ex Mediawiki) och börja om från en tom installation. Värdefulla sidor kan manuellt flyttas över.
netsampler
Användarvisningsbild
swe_henke

SV: Wikins framtid

Inlägg av swe_henke »

Finns det något som säger att webbplats 2.0 INTE skall fortsätta så som det tidigare var planerat?

Några personer kanske inte har samma glöd nu, men det betyder inte att den planering som gjorts är fel.
MVH
Henrik S.

Kubuntu 7.04 on Amilo M-6500 (P3 800MHz, HD 20Mb, 256Mb, DVD)
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ACER TRAVELMATE (Celeron 800MHz, HD 10Gb, 196Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ASUS P4S333 (P4 1.4MHz, HD 60Gb, 767Mb)
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Jag röstar på alternativet Börja om.
MediaWiki är trevlig, även om syntaxen skiljer sig lite...
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

MediaWiki är vidrig tycker jag - men det är en högst personlig åsikt.

Däremot tycker jag det är synd att slänga ut MoinMoin, eftersom det gör det jobbigare att översätta dokumentation - inte nog med att man måste översätta från engelska till svenska, utan man måste också översätta MoinMoin till MediaWiki.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tror "netsampler" har ett mycket bra grepp på läget angående wikin.

Det här med MoinMoin kontra MediaWiki har jag inte satt mig in i.

MoinMoin är för mig rena kinesiskan...knepig uppfinning  ???  när man
kan sitta med NVU utan att knåda HTML.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

moinmoin (och mediawiki, om man så vill) har wysiwyg också ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Om nu någon, kanske netsampler, har grepp på hur det ligger till så är väl det bästa om han får avgöra. Enklast är väl förmodligen om dom som är inblandade i webbplats 2.0 fortsätter, det är ju verkligen synd att kasta bort en massa arbete.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Valet av plattform lägger jag mig inte i, men är det verkligen vettigt att skrota och börja om. Bättre är kanske i så fall att gå igenom och tagga sidor som "inaktuell", "påbörjad" eller liknande. Då vet alla med skrivklåda var deras insatser bäst behövs. Läsarna vet också att en sida taggad så inte är fullständigt korrekt.

När nu den goda stämningen breder ut sig borde också lusten att bygga upp och göra något för framtiden öka.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

MediaWiki är riktigt ful, om ni frågar mig. Jag har lika stor avsmak för den som ozamosi, om inte mer. =)

Eftersom Ubuntu.com har moinmoin så tycker jag bara av den anledningen att det är skäl nog att fortsätta med den. Och som sagt, det finns en wysiwyg-editor till den också, om man hellre vill det.

De flesta sidor som är relevanta finns väl på engelska idag? Att då både översätta wiki-språket och engelskan för att få relevanta svenska dokument tycker jag är onödigt arbete.

Dessutom tycker jag att vi borde inrikta oss på att få gott om Wiki-sidor att hänvisa till, istället för att hålla på och traggla samma frågor sida upp och sida ner i forumet. =) Ofta är det mindre tidsödande att ägna några kvällar till att färdigställa fullständiga handledningar och hänvisa till dem, än att försöka handleda över forumet. Dessutom lär de nya användarna sig mer av det.

Jag kan bara dra paralleller till min linux-DAW blogg. Ingen frågar mig nåt längre. ;) (Eller så är jag bara för otrevlig)
Användarvisningsbild
netsampler
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

Urban Anjar skrev: Valet av plattform lägger jag mig inte i, men är det verkligen vettigt att skrota och börja om. Bättre är kanske i så fall att gå igenom och tagga sidor som "inaktuell", "påbörjad" eller liknande. Då vet alla med skrivklåda var deras insatser bäst behövs. Läsarna vet också att en sida taggad så inte är fullständigt korrekt.
Det var så som jag började att göra när jag har gått igenom alla wikisidor. Men när man upptäcker att merparten av sidorna behöver uppdateras ville jag väcka frågan om wikin framtid istället för att lägga ner ett par kvällar att skriva in påbörjad på alla sidor.

Oavsett wikisystem eller projekt webbplats2.0 så finns det ett uppdateringsbehov av sidorna för att få till ett bra innehåll. Wikin bör vara stället man hänvisar ex nybörjare till för att få bra starthjälp, idag är det en bit kvar till detta.

Wikifrågan och hur wikin skall drivas framöver bör vara med i helhelslösningen för Ubuntu Sverige.
netsampler
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

*bump*
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Låt mig säga såhär: "försvinner" wikin utan förvarning blir jag sur, eftersom jag skrivit en del saker där jag inte vill ska försvinna ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag började en liten liten omorganisering idag, för att göra eländet mer lättnavigerat för nybörjare. Jag förstår personligen inte vad alla de 500 sidorna finns någonstans, eller vad de innehåller, men jag är vid gott hopp. ;)

Jag tycker att det vore bra att få ihop en mycket enklare "handledning" för hur man editerar i Wikin, samt klargöra någonstans att det inte behövs ett konto för att redigera eller skapa sidor, utan att det är enkelt och smidigt för alla. Kanske ta med de tre vanligaste rubrikerna och kursiv och fet stil.

När innehållet väl finns nedskrivet är det alltid lättare för någon med mer detaljkunskap om MoinMoin att "designa" sidorna så att de blir lättöverskådliga. Det jobbiga är oftast att skriva ner kunskaperna till en begriplig svensk handledning. :)

Låt oss inte krångla till den biten alltför mycket. I den nuvarande SkrivTips (eller vad den nu heter) känns antalet undersidor till handledningen så överväldigande att jag inte orkar sätta mig in i den.

Det ska vara enkelt och gå fort. :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det har - appropå din tidigare post - förut funderats på att bygga om navigationen, så att fliken wiki försvinner och ersätts med en flik med texten "hjälp". På den sidan ska man kunna hitta till help.ubuntu.com, till wikin, till forumet, och till sådana som ger kommersiell support (t ex hämtat från listan på ubuntu.com)

Likaså borde man ha en flik "diskutera" som pekar på dels irc, dels på sändlistan (om den får vara kvar ;) ), och dels forumet.

Det gör också att man inte får så många flikar att de överlappar loggan.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det tycker jag låter som en alldeles utmärkt idé. För de som kommer direkt från windows-världen eller är helt nya datoranvändare är det kanske inte helt uppenbart vad Wiki, eller ens IRC, innebär.
Användarvisningsbild
netsampler
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

CryingFreeman skrev: Jag började en liten liten omorganisering idag, för att göra eländet mer lättnavigerat för nybörjare. Jag förstår personligen inte vad alla de 500 sidorna finns någonstans, eller vad de innehåller, men jag är vid gott hopp. ;)

Jag tycker att det vore bra att få ihop en mycket enklare "handledning" för hur man editerar i Wikin, samt klargöra någonstans att det inte behövs ett konto för att redigera eller skapa sidor, utan att det är enkelt och smidigt för alla. Kanske ta med de tre vanligaste rubrikerna och kursiv och fet stil.
Tycker din omorganisation är ett steg framåt för en mer lättöverskådlig wiki.

Sedan tidigare har jag också skissat på en ny startsida:
http://ubuntu-se.org/Wiki/Testfront

För att få en uppdaterad wiki är sidor som är i behov av uppdatering kategorierade som Omarbetas, detta jobb är dock lång från klart.
http://ubuntu-se.org/Wiki/KategoriOmarbetas

En väg framåt kan vara att göra en mer lättöverskådlig startsida där vi lyfter fram bra och färdiga sidor och arbetar igenom övriga wikisidor i lugn och ro. Här kan KategoriOmarbetas och en bra hjälpfil vara till stöd för arbetet.
netsampler
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sedan tidigare har jag också skissat på en ny startsida:
http://ubuntu-se.org/Wiki/Testfront
Personligen upplevde jag den som lite plottrig, men tanken var god. :) Det var bra med de olika "avdelningarna", men min uppfattning är att det blir mer överskådligt om de står i en kolumn.

Apropå förstasidan, finns det något direktiv uppifrån att den där menyn måste finnas på förstasidan? "Börja här"-punkterna känns lite fel om man ser det i ett nybörjarperspektiv, återigen IMHO. En väldefinierad meny tar alltid fokus ifrån löptext, vilket gör den del av texten som står på vit bakgrund lite mindre distinkt och viktig, och jag vet inte om det är bra i sammanhanget. Visst ska Wikin tjäna hela ubuntu sverige, men det hade känts bättre om nykomlingarna fick en bättre start än de gamla stofilerna.. :)
För att få en uppdaterad wiki är sidor som är i behov av uppdatering kategorierade som Omarbetas, detta jobb är dock lång från klart.
http://ubuntu-se.org/Wiki/KategoriOmarbetas
Det var en diger lista... Känns som en crash-course i MoinMoin är på första ToDo-plats. :)
En väg framåt kan vara att göra en mer lättöverskådlig startsida där vi lyfter fram bra och färdiga sidor och arbetar igenom övriga wikisidor i lugn och ro. Här kan KategoriOmarbetas och en bra hjälpfil vara till stöd för arbetet.
Absolut. Frågan är bara hur man får folk till att storma wikin och börja författa? :)

Vi behöver få med hur man kan infoga bilder på Wikin också. Steg-för-steginstallationen är ett föredömligt newbie-exempel.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Wikin får se ut precis hur vi vill - den behöver inte ens finnas.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

CryingFreeman skrev: Det var en diger lista... Känns som en crash-course i MoinMoin är på första ToDo-plats. :)
http://ubuntu-se.org/Wiki/Hj%C3%A4lpInneh%C3%A5ll  ;-)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Wikin bör och måste finnas men horisonten för allt jobb
bör läggas på Feisty o framåt...

Om 2 månader finns den och en hel del strul är redan fixat.

Sedan tror jag att fokus är nybörjarens alla utmaningar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"