[Löst] First Class

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
diamondsea
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

[Löst] First Class

Inlägg av diamondsea »

Hej.

Jag använder firstclass för att kommunicera inom min förening. Jag har stora problem att använda klienten som jag laddat ner från firstclass.com. Det finns en dist för linux som installeras direkt och till synes utan problem.

Vid användning stängs programmet bara ner, och den har svårt att visa mina mail. Det går inte att öppna bifogade filer genom att dubbelklicka.

Jag installerade om hela datorn nyligen och tänkte att det skulle hjälpa - men det gjorde det inte.

Vet någon vad problemet kan vara, och vad jag kan göra för att lösa det?

Jag kör ubuntu 10.04 på en dell inspiron 1300.
Senast redigerad av 2 diamondsea, redigerad totalt 3 gång.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: First Class

Inlägg av TicToc »

Jag vet inte något om fc men ett bra sätt att börja felsökningen är att starta programmet via terminalen och se om något loggas där.

Lycka till!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Windowsklienten genom Wine fungerar bättre för mig än deras Linuxklient. Skitprogram...
Användarvisningsbild
diamondsea
Kontakt:

Inlägg av diamondsea »

OK. Har tagit ner windowsklienten. Har playonlinux (och därmed vine?) på datorn.

Hur gör jag nu? Har aldrig lyckats med vine...
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

diamondsea skrev:OK. Har tagit ner windowsklienten. Har playonlinux (och därmed vine?) på datorn.

Hur gör jag nu? Har aldrig lyckats med vine...
Det första man bör göra är att inse att det heter Wine, det blir så mycket enklare att söka efter hjälp då. ;)

Om du nu har Wine installerat så bör du kunna högerklicka på exe-filen och välja "öppna med Wine programstartare" eller något liknande.

Sen ska installationen vara identisk med Windows. Klienten återfinns sedan under Program -> Wine -> Programs (eller åtminstone borde den det).
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
diamondsea
Kontakt:

Inlägg av diamondsea »

Tack tack!
Det var ju lättare än jag trodde, och det fungerar perfekt!

Tack för hjälp!
jorgenqv

Re: [Löst] First Class

Inlägg av jorgenqv »

Denna tråd är nu mer än en månad gammal nu, men om det är någon annan som behöver köra FirstClass i Ubuntu så kan denna wikisida vara till hjälp för att få det att funka ännu bättre:

http://www.sajtverkstan.net/FBNwiki/Fir ... s_i_Ubuntu

Gäller för FirstClass 10 och Folkbildningsnätet (används av alla Folkhögskolor och Studieförbund i Sverige) men funkar troligtvis även för andra FirstClass-nät.

/Jörgen
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

den länken var guld värd, speciellt då det inte funkade att ladda ned programpaketet från firstclass själva!

Men för 64-bitars system verkar det behövas ett extra paket

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1501122
speciellt denna reply
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=10
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Jam007
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Jam007 »

jorgenqv skrev:Denna tråd är nu mer än en månad gammal nu, men om det är någon annan som behöver köra FirstClass i Ubuntu så kan denna wikisida vara till hjälp för att få det att funka ännu bättre:

http://www.sajtverkstan.net/FBNwiki/Fir ... s_i_Ubuntu

Gäller för FirstClass 10 och Folkbildningsnätet (används av alla Folkhögskolor och Studieförbund i Sverige) men funkar troligtvis även för andra FirstClass-nät.

/Jörgen
Rekommenderas!
Fungerar utmärkt för mig med Ubuntu 11.10
The worthwhile problems are the ones you can really solve or help solve, the ones you can really contribute something to. ... No problem is too small or too trivial if we can really do something about it. / R Feynman
Skriv svar

Återgå till "Internet"