Problem med Apache2

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
pierrebjurdelius
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med Apache2

Inlägg av pierrebjurdelius »

Shena!
Jag har stött på ett problem som jag inte kunnat lösa. Kör ubuntu 10.04 med Apache2 och har haft en webbsida online som jag har kunnat nå från externa nätverk. Men efter uppdateringen till ubuntu 10.04 verkar det ha hänt något med servern. Jag kan inte längre nå min webbsida från externa nät, bara lokalt. När jag lokalt skriver in min vanliga lokala adress i firefox så kommer jag dit jag ska, men om jag däremot skriver in min dns adress så kommer jag in på min lokala routers egenskaper.
Jag har kollat igenom en hel del filer men kan inte se vad det är som krånglar.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Problem med Apache2

Inlägg av Lars »

Det låter inte som ett Apache-problem. Routern måste vara konfigurerad att forwarda port 80 till din server. Jag är lite osäker på hur det brukar fungera, för routerns egna webbserver måste ju också vara åtkomlig på port 80.

Kan det bero på om du ansluter inifrån eller utifrån?
pierrebjurdelius

Port 80 är forwardad i routern.
Om jag försöker ansluta utifrån kommer jag ingen stanns.
Dock fattar jag inte hur jag kan komma in på routern via min dns adress å till min webbsida via lokala adressen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har du en fast ip-adress så borde det fungera. Däremot om du har en dynamisk, och du t.ex kör via dyndns.org, så logga in där och se om den pekar till din aktuella ip-adress. Har själv upplevt lite strul med dyndns.org på sistone.
pierrebjurdelius

Jag kör med dyndns.com. var precis inne och kollade, den pekar på min publika adress, men hur vet den vart den ska gå vidare efter den publika adressen? Den publika adressen är till hela mitt lan, men det ska ju vidare till min webbserver på en specifik lokal adress.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kolla att port forwarding i din router verkligen pekar till din webbserver, dvs att det står rätt lokal ip-adress till din webbserver.
pierrebjurdelius

# clientname private ip type portrange comment

5 SERVER1 192.168.0.103 TCP+UDP 80 webserver

ser väll helt rätt ut? detta är mina inställningar i NAT port forwarding.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jo, förutsatt att du internt når webservern i firefox med http://192.168.0.103. I så fall är det enda jag kan tänka mig att du har en brandvägg som spärrar.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

dvs är din servers lokala ip adress verkligen den som är port forwardad i routern. Kan ju hända att den bytt ip i installationen:).

och att du kommer in på din router om du går in på din dns adress beror på att dom flesta routers i dag har extern tillgång om man surfar till dom på port80 (dvs http).
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"