Synkning av mappar mellan server och klient

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ernie

Synkning av mappar mellan server och klient

Inlägg av ernie »

Jag vet inte om detta platsar här men jag hoppas att någon har ett svar åt mig.

Jag arbetar på en skola där vi har Ubuntu 10.4. Vissa bärbara är inte kopplade till servern då dessa måste kunna fungera utanför skolan. Jag använder samma användar namn och lösen för dessa användare som dom har på servern och dessa har även samma UID och GID.

Jag vill kunna synka mappar (Dokument, Video, Bilder, Skrivbord och Hämtningar) mellan kontot på servern och den lokala klienten. Jag vill att detta skall ske varje gång klienten kopplas till skolans nätverk. Hur gör jag?

/ernie
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Synkning av mappar mellan server och klient

Inlägg av Luxwarp »

hmm rsync skulle nog kunna sköta själva synkningen, sen hur det skall sammanfogas med att dom ansluter mot server vet jag ej:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ernie skrev:Jag vet inte om detta platsar här men jag hoppas att någon har ett svar åt mig.
Frågeställningen platsar mycket bra i den här kategorin. :)
ernie skrev:Jag arbetar på en skola där vi har Ubuntu 10.4. Vissa bärbara är inte kopplade till servern då dessa måste kunna fungera utanför skolan. Jag använder samma användar namn och lösen för dessa användare som dom har på servern och dessa har även samma UID och GID.
Hur är de bärbara kopplade till servern när de väl är det?
ernie skrev:Jag vill kunna synka mappar (Dokument, Video, Bilder, Skrivbord och Hämtningar) mellan kontot på servern och den lokala klienten.
Ska synkningen ske åt båda håll? DVS om en fil tas bort från servern eller den bärbara, ska då även motsvarande fil tas bort från den andra sidan? Isf skulle unison kunna vara ett bättre alternativ än redan nämnda rsync.
ernie skrev:Jag vill att detta skall ske varje gång klienten kopplas till skolans nätverk. Hur gör jag?
Vad händer när klienten kopplas till skolans nätverk? Sker det någon autentisering?
ernie

Inlägg av ernie »

Bärbara är bara på samma nät men inte kopplade så att man loggar in via servern, dvs ingen autentisering. Vissa datorer autentiseras så vi kör nis på servern och det är därför dessa användare även har konto på servern.

Filerna skall kollas åt båda håll.

/ernie
ernie

Inlägg av ernie »

Jag provade unison men det verkar som om användaren måste engagera sig i vad som synkas. Jag kan inte ha det så på skolan utan all synkning måste ske automatiskt. Jag har löst det just nu genom att dela ut deras hemma mappar till de bärbara dom använder så får dom hålla koll på detta själv.

Borde inte rsync fungera om mapparna är utdelad på deras datorer?

/ernie
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ernie skrev:Jag provade unison men det verkar som om användaren måste engagera sig i vad som synkas. Jag kan inte ha det så på skolan utan all synkning måste ske automatiskt.
Vad hindrar dig från att trigga unison per automatik? Missade du att det finns ett batch-läge?
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Vad hindrar dig från att köra alternativ som t.ex Dropbox? Då har du en klient för alla OS inklusive Webbgui.

mvh
Johan
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"