Gnome har försvunnit [LÖST]
Gnome har försvunnit [LÖST]
Jag kör 10.04 Netbook Edition på min Samsung NC10. Plötsligt igår när jag ska startade datorn så hamnar jag vid en inloggningsprompt istället för den vanliga gnome-inloggningen och när jag loggar in så kommer jag till den vanliga "terminalprompten". Var har mitt gnome tagit vägen och hur kan det helt plötsligt bara försvinna?
Edit: Har försökt få igång x/gnome via terminalen och kört kommandot 'xorg-server' men då säger den att det inte finns installerat.
Edit: Har försökt få igång x/gnome via terminalen och kört kommandot 'xorg-server' men då säger den att det inte finns installerat.
Senast redigerad av 2 tony_chu, redigerad totalt 2 gång.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Gnome har försvunnit
Troligtvis har en uppdatering sabbat drivrutinen för x-servern... Kommer du ihåg hur du installerade drivrutinen?
För att starta x i en terminal kan man skriva
Testa det och kolla vad det blir för felmeddelande.
För att starta x i en terminal kan man skriva
Kod: Markera allt
startx
Jag har för mig att sist jag startade datorn så kom jag direkt till en terminalprompt men nu ser det ut så här:mcNisse skrev:Troligtvis har en uppdatering sabbat drivrutinen för x-servern... Kommer du ihåg hur du installerade drivrutinen?
För att starta x i en terminal kan man skrivaTesta det och kolla vad det blir för felmeddelande.Kod: Markera allt
startx
fsck from util-linux-ng 2.17.2
/dev/sda5: clean, 229849/2132112 files, 3170270/8554240 blocks (check in 4 mounts)
* Starting AppArmor profiles
Skipping profile in /etc/apparmor.d/disable: usr.bin.firefox
* Setting sensors limits
* Setting console screen modes and fonts
* Speech-dispatcher configured for user sessions
* Starting the Winbind daemon winbind
* Starting Common Unix Printing System: cupsd
* PulseAudio configured for pre-user sessions
* Enabling additional executable binary formats binfmt-support
* Checking battery state...
Om jag istället hoppar till en annan terminal (tty1), loggar in och skriver 'startx' får jag följande:
exec: 3: /usr/bin/X: not found
giving up.
xinit: No such file or directory (errno 2): unable to connect to X server
xinit: No such process (errno 3): Server error.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Uppenbarligen har det hänt något allvarligt med din installation.
fungerar
fungerar
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Kan tyvärr inte testa då jag inte har tillgång till en trådbunden internetuppkoppling, återkommer när jag lyckas få tillgång till en sådan!mcNisse skrev:Uppenbarligen har det hänt något allvarligt med din installation.
fungerarKod: Markera allt
sudo apt-get update sudo apt-get upgrade
Jag har nu haft tillgång till trådbunden internetuppkoppling, och körde både apt-get update och apt-get upgrade, men problemet kvarstod.
Jag testade då helt sonika att installera om X med:
och nu verkar det funka som det ska igen.
Jag är dock väldigt fundersam över hur det kom sig att min xserver blev avinstallerad från första början. Finns det något program jag installerat som kräver en avinstallation av xserver? Det verkar ju väldigt konstigt i så fall.
Jag testade då helt sonika att installera om X med:
sudo apt-get install xserver-xorg-core
Jag är dock väldigt fundersam över hur det kom sig att min xserver blev avinstallerad från första början. Finns det något program jag installerat som kräver en avinstallation av xserver? Det verkar ju väldigt konstigt i så fall.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Då det verkar som om problemet är löst får du gärna lägga till [LÖST] i rubriken i ditt första inlägg.tony_chu skrev:Jag har nu haft tillgång till trådbunden internetuppkoppling, och körde både apt-get update och apt-get upgrade, men problemet kvarstod.
Jag testade då helt sonika att installera om X med:och nu verkar det funka som det ska igen.Kod: Markera allt
sudo apt-get install xserver-xorg-core
Utöver det tror jag att det blev en nyinstallation snarare än att du installerade xservern igen, det hade troligtvis fungerat att starta maskinen i testläget och rekonfigurerat xservern så hade det fungerat på samma sätt.
Varför det försvann var, som sades i tråden, förmodligen pga. nån uppdatering.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<