Jag har försökt logga in som root på både PHPMyAdmin och MySQL Administrator. Ingen av de fungerar. Jag har installerat om MySQL Server flera gånger men det har inte hjälpt.
Could not connect to host 'localhost'.
MySQL Error Nr. 2002
Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)
Edit: Fixat nu, på något sätt. Jag har gjort flera ominstallationer av apache2, php5, mysql server 5.1 och phpmyadmin, men idag ville det sig äntligen av någon anledning.
Senast redigerad av 2 Meerkat, redigerad totalt 18 gång.
Ja, om inget går fel så syns det inte så mycket på skärmen. Den där varningen är inte så mycket att bry sig om just nu (man har ändrat på hur man startar sådant här, men det gamla sättet fungerar fortfarande).
Du kan även prova sudo /etc/init.d/mysql status (alternativt sudo service mysql status eller sudo status mysql). Det ger information om MySQL körs eller inte.
Edit:
Felmeddelandet som jag fick av MySQL Administrator gnällde om att anslutning till /var/run/mysqld/mysqld.sock misslyckades. Jag kollade i mappen och fann att mappen är tom. Vad kan jag göra åt det? Kan jag skapa en ny sock-fil manuellt?
Det finns fn en del problem med MySQL både i Lucid och Maverick. För Lucid planerar man att detta ska vara åtgärdat till 10.04.1 som släpps om en dryg vecka.
För Lucid finns det en uppdaterad mysql-server-5.1 version 5.1.37-1ubuntu5.1 (om jag minns rätt) som kan hämtas ner från lucid-proposed (försläppta uppdateringar) men den är inte heller helt ok. Bl.a släpar den med sig ett fel som gör att mysqld inte startar upp automatiskt vid uppstart där åtgärd finns i buggen MySQL server fails to load on boot.
För att komma åt det försläppta paketet mysql-server-5.1 så behöver du bocka i lucid-proposed i dina Programkällor.
EDIT
Den försläppa för Lucid heter mysql-server-5.1 version 5.1.41-3ubuntu12.4 och ingen annat.
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 25 gånger.